array(0) {
}
        
    
Menu
-0.08%
Τζίρος: 141.67 εκατ.

Κάρολιν Τέρνμπουλ: Ποια είναι η νέα και όμορφη «πριγκίπισσα» του Nammos

Comments

Για δεύτερη φορά μέσα σε τρία χρόνια, η Ελλάδα υποδέχτηκε υψηλόβαθμα στελέχη του Liquor Control Board of Ontario (LCBO), του μεγαλύτερου εισαγωγικού οργανισμού ποτών παγκοσμίως και μονοπωλίου της επαρχίας Οντάριο στον Καναδά.

Να το γράψουμε και σε αριθμούς: κάθε χρόνο αγοράζουν αλκοολούχα ποτά αξίας άνω των 2 δισεκατομμυρίων καναδικών δολαρίων.

1

Από τις 17 έως τις 24 Ιουλίου 2025 οι εκπροσώπους του LCBO επισκέφτηκαν περισσότερα από 60 οινοποιεία σε όλη τη χώρα και δοκίμασαν πάνω από 250 ετικέτες. Το ενδιαφέρον τους αποδεικνύει τη διευρυνόμενη δυναμική του ελληνικού κρασιού στη βορειοαμερικανική αγορά και την αυξανόμενη αποδοχή του ως προϊόν υψηλής ποιότητας και ιδιαίτερης ταυτότητας.

Το παρών στην επίσκεψη έδωσε και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του LCBO, Τζορτζ Σολέας, πλαισιωμένος από τον Αντιπρόεδρο και την υπεύθυνη αγορών για τους ελληνικούς οίνους.

Η παρουσία τους δεν ήταν απλώς ένδειξη ενδιαφέροντος. Ήταν έμπρακτη επιβεβαίωση πως το ελληνικό κρασί αποκτά στρατηγικό ρόλο στον σχεδιασμό του Οντάριο, μιας αγοράς που χαρακτηρίζεται από αυστηρές επιλογές, αυξανόμενο ανταγωνισμό και καταναλωτική πολυμορφία.

Ποια είναι η εντύπωση που έχει ο επικεφαλής ενός τέτοιου οργανισμού; Ο Τζορτζ Σολέας δήλωσε ο στο mononews:

«Υπάρχουν πάρα πολλές ελληνικές ποικιλίες που με εντυπωσίασαν και νομίζω ότι είναι unique ποικιλίες της Ελλάδας». Συμπλήρωσε: «Αυτό που χρειάζεται να κάνει το ελληνικό κρασί και αυτοί που το αντιπροσωπεύουν είναι να δουλέψουν μαζί με το LCBO και να το προωθήσουν σε διαφορετικά επίπεδα». Η φράση του αποτυπώνει με ακρίβεια την ουσία της επίσκεψης: πέρα από τις συμφωνίες και τις ετικέτες, εκείνο που καλλιεργείται είναι η εμπιστοσύνη, η κατανόηση και κυρίως η βιωματική σχέση με τη γη και τους ανθρώπους της. Ένα μπουκάλι κρασί δεν είναι απλώς προϊόν. Είναι η συμπυκνωμένη εμπειρία τόπου, πολιτισμού και ιστορίας.

Η επίσκεψη στους αμπελώνες, η συνάντηση με τους οινοποιούς, το τοπίο, οι μυρωδιές, όλα αυτά διαμορφώνουν την αντίληψη του αγοραστή με τρόπο που καμία αποστολή δειγμάτων δεν μπορεί να υποκαταστήσει. Όταν οι υπεύθυνοι του LCBO επισκέπτονται τη Νεμέα, όταν περπατούν στις πλαγιές του Παγγαίου ή δοκιμάζουν ξινόμαυρο στη Νάουσα, δεν αξιολογούν απλώς μια πιθανή αγορά. Συμμετέχουν σε ένα πολιτιστικό και γευστικό αφήγημα. Και όταν επιστρέψουν στον Καναδά, αυτό το αφήγημα πολύ πιθανά θα το ενσωματώνουν στις επιλογές και τις στρατηγικές τους.

Ο Τζορτζ Σολέας, οινολόγος, χημικός και logistics expert, γνωρίζει τη βαρύτητα αυτής της επαφής. Με σπουδές στο UC Davis, διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο και μια διαδρομή πρωτοπορίας στο LCBO από το 1997 έως σήμερα, είναι ένας τεχνοκράτης με βαθιά κατανόηση της αλυσίδας του κρασιού. Και δεν κρύβει την εκτίμησή του για την πρόοδο του ελληνικού κλάδου: «Έχει γίνει μια πάρα πολύ καλή προσπάθεια. Άρχισε ο κόσμος και καταλαβαίνει και να εκτιμά το ελληνικό κρασί. Αλλά εγώ νομίζω ότι we just started, we scratched the surface. Υπάρχει μεγάλο potential για το ελληνικό κρασί».

Το «potential» αυτό, όπως το αποκαλεί το Σολέας, δεν θα μετατραπεί σε εξαγωγική επιτυχία χωρίς στρατηγική στόχευση και ηγεσία με γνώση και όραμα. Στο πεδίο αυτό, ξεχωρίζει η πρόεδρος της της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), Κωνσταντίνα Σπυροπούλου. Αντιπροσωπεύει μια νέα γενιά παραγωγών και «συνδικαλιστών» του κρασιού, που δεν αρκούνται στη διατήρηση του status quo αλλά διεκδικούν μεθοδικά την ανάδειξη του ελληνικού κρασιού στο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον. Η Σπυροπούλου δεν είναι απλώς διαχειρίστρια θεσμικών υποχρεώσεων, είναι γνώστης του αμπελιού, των οικονομικών του αγροτικού τομέα και της παγκόσμιας αγοράς, συνδυάζοντας αγρονομική εμπειρία με διορατικότητα.

Το ελληνικό κρασί, με πρωτοβουλία της Σπυροπούλου, δεν αντιμετωπίζεται ως εθνική παράδοση, αλλά ως premium προϊόν, που πρέπει να σταθεί με ίσους όρους δίπλα σε γαλλικά, ιταλικά και ισπανικά κρασιά που δεσπόζουν στις διεθνείς λίστες εδώ και δεκαετίες. Ψάχνει πάντα την ευκαιρία. Όπως δήλωσε η ίδια: «Η αγορά του Καναδά αποτελεί στρατηγικής σημασίας στόχο για το ελληνικό κρασί. Ιδιαίτερα υπό το πρίσμα της δασμολογικής πολιτικής που ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες τόσο έναντι της Ευρώπης όσο και έναντι του Καναδά, αναδύονται νέες ευκαιρίες για την ενίσχυση της εξαγωγικής δυναμικής του κλάδου».

Οι αριθμοί της τελευταίας πενταετίας δείχνουν ότι η στρατηγική αυτή αποδίδει. Το 2023 καταγράφηκε η υψηλότερη αξία εξαγωγών στην καναδική αγορά (8.719.301 ευρώ), με αύξηση 10,38% από το προηγούμενο έτος και 28,61% σε σχέση με τον πενταετή μέσο όρο. Αντίστοιχα αυξητική είναι και η τιμή μονάδας (5,64 €/κιλό, +14,62%) αλλά και η συνολική ποσότητα εξαγωγών (+12,56% σε σχέση με τη μέση πενταετία). Ο Καναδάς είναι πλέον ο τρίτος προορισμός ελληνικού κρασιού μετά τη Γερμανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η ίδια η καταναλωτική βάση στο Οντάριο φαίνεται να έχει εξελιχθεί. Ο Τζορτζ Σολέας εξηγεί: «Παλιά είχαμε το στίγμα της ρετσίνας. Σήμερα όμως, όταν μιλάς με πελάτες ή με αυτούς που διαλέγουν τα ελληνικά κρασιά, μιλάνε για τις ντόπιες ποικιλίες όπως είναι το ασύρτικο, όπως είναι το ξινόμαυρο». Και προσθέτει σε άψογα ελληνικά ενός ανθρώπου που ανδρώθηκε και σπούδασε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: «το LCBO πάντοτε κοιτάζει να βρει κρασιά τα οποία είναι discovery, ανακαλύψεις. Είναι very important για μας. Ήδη, τα δύο destination collection καταστήματα του οργανισμού στο Οντάριο φιλοξενούν μεταξύ 80 και 100 διαφορετικά ελληνικά κρασιά, αριθμός που δύσκολα συναντάται ακόμη και εντός Ελλάδας σε ένα και μόνο κατάστημα».

Σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση αυτής της εξαγωγικής ώθησης παίζει και το προξενείο της Ελλάδας στο Οντάριο, το οποίο, σύμφωνα με τον Σολέας, είναι «the facilitator», ο θεσμικός ενδιάμεσος που συντονίζει τις προσπάθειες κράτους και ιδιωτών ώστε το ελληνικό κρασί να φτάσει στο ποτήρι του Καναδού καταναλωτή ως σοβαρή εναλλακτική στους καθιερωμένους οίνους του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Να συμπληρώσουμε ότι το Προξενείο δεν είναι μια αφηρημένη έννοια και ότι η δουλειά έγινε από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων και συγκεκριμένα από τον Διονύσιο Πρωτόπαπα. Οι έλληνες οινοπαραγωγοί πίνουν κρασί στο όνομά του.

Η περιοδεία του LCBO στην Ελλάδα, με επισκέψεις σε Πελοπόννησο, Ήπειρο, Θεσσαλία, Μακεδονία, Κεφαλονιά Κρήτη, δεν ήταν απλώς καταγραφή γεύσεων. Ήταν επένδυση σε σχέσεις, ταυτότητες και αφηγήσεις. Το ελληνικό κρασί, με τη νέα γενιά παραγωγών και ηγετών στο τιμόνι του, ξεφεύγει από τον τοπικισμό και διεκδικεί τον ρόλο που του αρμόζει στη διεθνή σκηνή.

Αν, όπως λέει ο Σολέας, μόλις «scratched the surface», τότε η συνέχεια προμηνύεται γεμάτη υποσχέσεις και γεμάτα ποτήρια.

Η καναδική αντιπροσωπεία ήπιε κρασιά από τα εξής οινοποιεία στη διάρκεια της επίσκεψης στους ελληνικούς αμπελώνες:

Πελοπόννησος Νεμέα-Μαντινεία-Μονεμβασιά-Μεσσηνία

Κτήμα Τσελέπος
Κτήμα Σπυρόπουλος
Μπουτάρης Οινοποιητική
Σεμέλη
Ζαχαριάς
Λαφαζάνης
Κτήμα Παλυβός
Κτήμα Παπαϊωάννου
Novus winery
Οινοποιείο Αθανασίου
Οινοποιείο Μορόπουλος
Οινοποιείο Μποσινάκης
Οινοποιείο Μονεμβασιάς Τσιμπίδης
Astir X

Ήπειρος-Θεσσαλία-Νησιά-Μακεδονία

Οινοποιείο Ζοίνος
Οινοποιείο & Αποστακτήριο Τυρνάβου
Κτήμα Ζαφεράκης
Τσιλίλι
Monsieur Nicolas by G. Karamitros
Οινοποιείο Μεθυμναίος
Οινοποιείο Τσαντίρη
UWC Σάμος
Οινοποιείο Μωραΐτης
Smart Enology
Adam Wines
Κτήμα Γεροβασίλη
1979 Wines
Κτήμα Βίβλια Χώρα
Οινοποιείο Νοέμα
Κτήμα Άλφα
Οινοποιείο Σγουρίδης
Αμπελώνες Αμοίνος
Κτήμα Φουντή
Κτήμα Κίρ-Γιάννη
Οινοποιείο Κεχρή
Αμπελώνες Θυμιόπουλος
Κτήμα Διαμαντάκος
Domaine Katsaros
Κτήμα Σεϊτανίδης
Κτήμα Παυλίδης
Οινοποιείο Oenops
Wine Art Estate
Nico Lazaridi
Estates Costa Lazaridi
Οινοποιείο Διαμαντάκη

Κρήτη

Οινοποιείο Στραταριδάκης
Οινοποιείο Αλεξάκη
Idaia winery
Οινοποιείο Ευφροσύνη
Daf Wines
Οινοποιείο Ντουράκη
Κτήμα Μιχαλάκη
Domaine Paterianakis

Κεφαλονιά

Οινοποιείο Ορεαλιος Γαία
Οινοποιείο Πετράκοπουλος
Κτήμα Χαριτάτος
Οινοποιείο Σκλάβος
Οινοποιείο Σαρρής

Δυτική Πελοπόννησος

Κτήμα Μαυρογιάννη
Οινοποιείο Κοτρότσος
Κτήμα Μερκούρη
Ελληνικά Οινοποιεία
Cavino-Mega Spileo

Comments
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Σκούρας: Το συλλεκτικό κρασί που πωλήθηκε 6.000 ευρώ σε δημοπρασία και η ιστορία των 35 ετών
Κρασί: Στα επαγγελματικά δώρα των Χριστουγέννων ποντάρουν οι οινοποιοί – Σκεπτικισμός για την «επόμενη μέρα»
Γ. Σκούρας (ΣΕΟ) για δασμούς Τράμπ: «Θετική η απόφαση των ΗΠΑ, όμως παραμένουμε σε εγρήγορση»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλγόριθμοι χωρίς Θεό και δαίμονα: Η Τεχνητή Νοημοσύνη στον λαβύρινθο του Τραμπ
Τα πεπραγμένα του Λευτέρη Αυγενάκη
Η πολυπλοκότητα της διακυβέρνησης στη σκιά της καθυστέρησης όταν η Πολιτεία δεν έχει ποιόν να εμπιστευτεί
Ακτιβισμός, αντισημιτισμός
Η Ελλάδα απέναντι στην πρόκληση της Λιβυκής Ρηματικής Διακοίνωσης: Ώρα για Στρατηγική Αντεπίθεση
Στην Κόψη του Ξυραφιού: Η Δύση Τζογάρει με την Ρευστότητα, το Ρίσκο και την Αυταπάτη του Ελέγχου
Ο Πιερρακάκης και η αναμέτρηση με τις τραπεζικές στρεβλώσεις
Οι Κυκλάδες μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις
Ο Αλέξης Τσίπρας, τα γεροντοφρικιά της «Αριστεράς» και οι αλήθειες που δε λέγονται
Η απιστία είναι το τελευταίο πρόβλημα