• Οικονομία

    Σούπερ μάρκετ: Πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές στα ράφια μετά τον «κόφτη» στις προσφορές

    • Άννα Διανά
    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης και Επένδυσεων

    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης και Επένδυσεων


    Νέους τιμοκαταλόγους με ενσωματωμένη στην αρχική τιμή μέρους των προσφορών και των παροχών που έκαναν θα αρχίσουν να αποστέλλουν στα σούπερ μάρκετ οι προμηθευτές.

    Οι νέες τιμές σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες, κατηγορίες που εμπίπτουν στη διάταξη για τον περιορισμό των προσφορών, ένα από τα μέτρα κατά της ακρίβειας που ενεργοποιήθηκαν μετά τη δημοσίευση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, θα είναι μειωμένες στους τιμοκαταλόγους σε ποσοστά που μπορεί να φτάνουν και το 15-20%.

    Χωρίς, ωστόσο, να σημαίνει ότι η μείωση αυτή θα φτάσει στο ράφι κάτι που θα φανεί στην πράξη με την εφαρμογή των νέων μέτρων από τον Μάρτιο.

    Η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι το 30% των εκπτώσεων επί του τιμολογίου και των πιστωτικών που εκδίδονται από τους προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ θα προς το λιανεμπόριο θα ενσωματώνεται στην αρχική τιμή ώστε να μειωθεί.

    Οι προσφορές 1+1 και οι νέες τιμές

    Για παράδειγμα ένα σαμπουάν που σήμερα έχει αρχική τιμή στον τιμοκατάλογο 7 ευρώ, αλλά πωλείται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου σε προσφορά 1+1 έχει έκπτωση 50%.

    Δηλαδή, σήμερα ο καταναλωτής το αγοράζει 3,5 ευρώ το ένα. Παράλληλα ο προμηθευτής δίνει πιστωτικό τιμολόγιο στον λιανέμπορο 10%. Άρα στην αρχική τιμή, η έκπτωση που δίνει ο προμηθευτής είναι 60%.

    Με το νέο σύστημα του υπουργείου Ανάπτυξης ο προμηθευτής θα πρέπει στον νέο τιμοκατάλογο που θα αποστείλει να μειώσει το 30% από το 60% που έδωσε συνολική έκπτωση πέρυσι, δηλαδή η τιμή να μειωθεί κατά 18%.

    Αυτό σημαίνει ότι η νέα τιμή του σαμπουάν μετά την εφαρμογή των μέτρων θα είναι στον τιμοκατάλογο 5,70 ευρώ.

    Το πόσο θα το αγοράσει ο καταναλωτής, αν θα είναι φθηνότερο από το προηγούμενο καθεστώς θα φανεί στην πορεία και θα εξαρτηθεί και από τις διαπραγματεύσεις των λιανεμπόρων με τους προμηθευτές για τα πιστωτικά τιμολόγια.

    Σε ποιες κατηγορίες περιορίζονται οι προσφορές

    Οι κατηγορίες που πέφτει «ψαλίδι» στις προσφορές είναι από αυτές που εμφανίζουν σημαντικές αυξήσεις.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI) στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά για το σπίτι αυξήθηκαν κατά 11,6%, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας κατά 8%.

    Οι νέοι τιμοκατάλογοι που σε κάθε περίπτωση θα έχουν θετικό αποτύπωμα τόσο στα στοιχεία που αποτύπωνονται από τις εταιρείες μετρήσεων της αγοράς όσο και από την ΕΛΣΤΑΤ, αφορούν στα εξής προϊόντα:

    – Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)

    – Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι

    – Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)

    – Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι

    – Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους

    – Χλωρίνες

    – Σαμπουάν και conditioner

    – Αφρόλουτρα

    – Σαπούνια σε υγρή μορφή

    – Σαπούνια σε στερεά μορφή

    – Οδοντόκρεμες

    – Βρεφικές και παιδικές πάνες

    Φρένο στις ανατιμήσεις με το «μπλόκο» στις προσφορές

    Σε ό,τι αφορά το μέτρο για το τρίμηνο μπλόκο στις προσφορές για τα προϊόντα που έχουν προηγουμένως ανατιμηθεί η υπουργική απόφαση βάζει τέλος σε οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια και επικοινωνία προβλέποντας ακόμη και τις περιπτώσεις διαφορετικής συσκευασίας.

    Ειδικότερα, περιλαμβάνεται αναφορά στην εφαρμογή των μέτρων σε νέα προϊόντα που έχουν την ίδια ή παραπλήσια συσκευασία με την ίδια ή διαφορετική ποσότητα (μικρότερη ή μεγαλύτερη) αλλά μεγαλύτερη τιμή μονάδας, προκειμένου να είναι αδύνατη η εφαρμογή ανατιμήσεων μέσω της αλλαγής της ποσότητας που περιέχει η συσκευασία ενός προϊόντος.

    Οι ενστάσεις της αγοράς για τα μέτρα

    Η αγορά φέρεται διατεθειμένη να βάλει πλάτη για άλλη μια φορά, όπως επισημαίνουν πηγές του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στο mononews, επισημαίνοντας τον προσωρινό τους χαρακτήρα.

    Διαφορετικά, εκτιμούν ότι θα δημιουργήσουν πρόβλημα στην ελεύθερη αγορά και στον ανταγωνισμό.

    Τονίζουν ότι πρόκειται για μέτρα που παρεμβαίνουν στην ελεύθερη αγορά με σημαντικές παρεμβάσεις χωρίς προηγούμενο σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

    Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν «όταν σε μια οικονομία ελεύθερη παρεμβαίνεις σε τέτοιο βαθμό, προσδιορίζεις τιμές, διατίμηση, πότε θα κάνεις προσφορές, τι προσφορές θα κάνεις, μεσομακροπρόθεσμα είναι κακό. Δεν βοηθάει την οικονομία και την ελεύθερη αγορά ούτε αφήνει ελεύθερο τον ανταγωνισμό να λειτουργήσει.

    Λιανέμποροι και προμηθευτές είναι υπό τον φόβο μήπως παραβιάζουν κάτι από τα δεκάδες μέτρα, που ισχύουν από το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους μέχρι το καλάθι του νοικοκυριού και τώρα αυτά τα νέα μέτρα, που δεν έχουν προηγούμενο σε αυτή την έκταση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

    Ωστόσο θεωρούν ότι βραχυπρόθεσμα θα λειτουργήσουν με πρώτο το μέτρο για το μπλόκο στις προωθητικές ενέργειες το οποίο θα οδηγήσει σε αναστολή των ανατιμήσεων, κάτι που ήδη έχει συμβεί, όπως ανέδειξε το mononews με την περίπτωση της Unilever.

    Πάντως πηγές της αγοράς και για το μέτρο αυτό τονίζουν ότι πέφτει επί δικαίων και αδίκων, καθώς ευνοημένοι είναι αυτοί που έχουν προχωρήσει μέχρι τώρα σε μεγάλες ανατιμήσεις σε αντίθεση με αυτούς που υιοθέτησαν μια συντηρητική πολιτική τιμών.

    Διαβάστε επίσης:

    Σούπερ μάρκετ: Τι μπαίνει στα ταμεία τους από τις προσφορές

    Τρία σημεία κλειδιά για να πάρετε σύνταξη το 2024

    Το «πάρτι» στην ΕΑΒ κάποτε πρέπει να σταματήσει – Άρθρο παρέμβαση

    Celia Kritharioti: Μια ζωή μέσα στη μόδα – Από τον παππού και την «La Belle de Nice» στο Παρίσι



    ΣΧΟΛΙΑ