bloomberg
Sponsored by

Financial Times

Jill Ader: Στην κορυφή της Egon Zehnder δια πυρός και σιδήρου

  • του Andrew Hill

Jill Ader, Egon Zehnder


Το κλίμα συλλογικότητας της Egon Zehnder ήταν εκείνο που έπεισε την Jill Ader να πιάσει δουλειά στην εταιρεία αναζήτησης στελεχών το 1996. Και εκεί βρίσκεται έκτοτε. Οπότε όταν οι συνάδελφοί της άρχισαν να τη ρωτούν αν σκόπευε να χαλάσει αυτήν την ατμόσφαιρα βάζοντας υποψηφιότητα σε μία άνευ προηγουμένου αναμέτρηση για την προεδρία της εταιρείας, η «φυσική απάντησή» της ήταν να αναστενάξει και να πει: «Πολύ δύσκολο αυτό. Ξέρουμε πώς γίνεται εδώ η διαδοχή».

Ήταν ο  executive coach της ίδιας της κ. Ader που της είπε: «Αντί να πεις αυτό, γιατί δεν ρωτάς απλά γιατί;»

Από την ίδρυση της Egon Zehnder, το 1964, η προεδρία πήγαινε αυτόματα στον διευθύνοντα σύμβουλο, ο οποίος κρατούσε μάλιστα και τις δύο θέσεις μέχρι τελικά να ορίσει αντικαταστάτη.

Για την κ. Ader, όμως, η εταιρεία θα έπρεπε να εφαρμόζει και η ίδια τις οδηγίες που έδινε για θέματα διαδοχής και διακυβέρνησης. Ήταν δύσκολο, για παράδειγμα, να συμβουλεύει τους επιχειρηματικούς πελάτες της να αναθέτουν σε διαφορετικά άτομα τους ρόλους του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου όταν δεν το έκανε η ίδια η Egon Zehnder.

Οι συνάδελφοί της τής έδωσαν μια ιδέα για το τι χρειαζόταν η εταιρεία.

«Θέλουμε να αισθανόμαστε ότι έχουμε λόγο», της είπαν.

Διαθέτοντας αυτί πολιτικού για όσα πρέπει, η Jill Ader «πούλησε» την ιδέα αυτή πίσω στους 256 εταίρους που ήταν υπεύθυνοι για την εκλογή, παρουσιάζοντάς την ως εξής: «Πρέπει να μπορείτε να επιλέγετε και να έχετε φωνή και πώς μπορείτε να επιλέγετε και να έχετε φωνή αν υπάρχει μόνο μία επιλογή και σηκώνουμε όλοι το χέρι μας;».

Ένα χρόνο μετά, η κ. Ader αποπνέει γαλήνια αυτοπεποίθηση.

Σε ήσυχους, μετρημένους τόνους, η 59χρονη πρόεδρος της Egon Zehnder λέει ότι οι αλλαγές που πρότεινε έρευσαν φυσικά από αλλαγές στην κουλτούρα της εταιρείας που είχαν ήδη δρομολογηθεί.

Ακόμη κι έτσι, όμως, η κ. Ader παραδέχεται πως, παρά το γεγονός ότι η ίδια δεν ήθελε να σπείρει τον διχασμό, η εκλογή της πήρε «πραγματικά προσωπικό» χαρακτήρα.

Όταν την προκάλεσε, σε ένα μίτινγκ, ένας εταίρος που θεωρούσε ότι δεν θα έπρεπε να αναλάβει την προεδρία, αναγκάστηκε να ορθώσει το ανάστημά της και να «πει κάποιες δύσκολες αλήθειες».

Αναπόφευκτα, ο στόχος της εκστρατείας της κ. Ader ήταν ο διευθύνων σύμβουλος, Rajeev Vasudeva, ο οποίος, σύμφωνα με έναν εταίρο, εκπροσωπούσε την πλευρά των «επιδόσεων» της εταιρείας, έναντι της δικής της «ανθρωπιστικής» πλευράς.

Τελικά, ο κ. Vasudeva ανακοίνωσε έναν μήνα αργότερα την αποχώρησή του, παρότι παραμένει senior adviser.

Η Jill Ader ανέλαβε επισήμως καθήκοντα ως η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Egon Zehnder τον Νοέμβριο, ούσα προετοιμασμένη για το ενδεχόμενο να δεχθεί και επιθέσεις. Αντ’ αυτού, όμως, ένιωσε «πραγματικά τη γενναιοδωρία πνεύματος» που διακρίνει την εταιρεία.

Κι αν η διαδικασία της εκλογής της προκάλεσε αναστάτωση, αυτό δεν φάνηκε στα έσοδα της Egon Zehnder, τα οποία βελτιώθηκαν κατά 10%, στα 738 εκατ. ελβετικά φράγκα πέρυσι.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αντιμετωπίζει και προκλήσεις. Όπως η διασφάλιση ίσων ευκαιριών για τις γυναίκες.

Όταν πρωτομπήκε στην Egon Zehnder, ήταν μία από τις μόλις τρεις γυναίκες συμβούλους σε ένα γραφείο στο Λονδίνο με 13 «κυνηγούς κεφαλών» και μία από τις ελάχιστες σε ολόκληρο το δίκτυο.

Επίσης, στα 23 χρόνια που είναι στην εταιρεία, η Egon Zehnder άλλαξε επίσης το είδος της δουλειάς που κάνει. Κατάφερε να ανέλθει ιεραρχικά στον τομέα της αναζήτησης στελεχών και σήμερα αυτό που κάνει κυρίως είναι να βρίσκει ανώτατα στελέχη για τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.

Η κ. Ader έχει ταχθεί εδώ και πολλά χρόνια υπέρ της επέκτασης των συμβουλευτικών υπηρεσιών και του έργου της Egon Zehnder στον τομέα της ανάπτυξης ηγεσίας, πέραν των βασικών εργασιών αναζήτησης και αξιολόγησης που έκανε όταν μπήκε εκείνη στην εταιρεία.

Είναι πεπεισμένη επίσης ότι η φύση της ηγεσίας αλλάζει. Η Egon Zehnder πρέπει να μπορεί να εντοπίζει και να αναπτύσσει διαφορετικά χαρακτηριστικά στους διευθύνοντες συμβούλους του μέλλοντος.

«Κάποιοι από τους μεγάλους CEOs του παρελθόντος δεν θα τα κατάφερναν σήμερα, γιατί τα πράγματα είναι πολύ πιο πολύπλοκα και οι CEOs και οι ηγέτες δεν μπορούν να γνωρίζουν όλες τις απαντήσεις. Αν δεν μπορείς να ξέρεις όλες τις απαντήσεις, πρέπει να είσαι πολύ πιο ανοικτός και λιγότερο ιεραρχικός», λέει.

Η… περιέργεια ως παράγοντας επιτυχίας

Ένα από τα μάντρα της  Egon Zehnder είναι ότι οι εταιρείες θα πρέπει να εντοπίζουν δυνατότητες και όχι να αξιολογούν απλά την εμπειρία κάποιου. Η ίδια η κ. Ader θεωρεί ότι ένα αξιόπιστο κριτήριο πρόβλεψης των δυνατοτήτων είναι η… περιέργεια.

Αυτό ήταν που κράτησε και εκείνη στην Egon Zehnder, λέει, και ο μοναδικός λόγος που, σπάζοντας και σε αυτήν την περίπτωση την παράδοση, έχει κρατήσει άμεσες σχέσεις με κάποιους πελάτες, ενώ επιβλέπει τη στρατηγική και τις αξίες της Egon Zehnder.

Όπως λέει η ίδια: «Αν σε ενδιαφέρουν οι επιχειρήσεις και οι άνθρωποι, δεν ξεμένεις ποτέ από πράγματα που προκαλούν την περιέργειά σου».