Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση ενός από τα σημαντικότερα έργα της χώρας. Την επόμενη εβδομάδα στην Κρήτη και εκτός απροόπτου στις 9 Μαΐου, παρουσία σύμφωνα με πληροφορίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα μπουν οι υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, με ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αξία του οποίου ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως τον Μάρτιο ανακηρύχθηκε και επίσημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως οριστικός ανάδοχος για τη mega σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο με ορίζοντα τα 35 έτη, εκ των οποίων τα 5 αφορούν την κατασκευαστική περίοδο.

1

Σημείο κλειδί για τις υπογραφές, ήταν αναθέτουσα αρχή να αποστείλει για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο τη σύμβαση, ώστε η  έναρξη της παραχώρησης να γίνει μέσα στο καλοκαίρι του 2025 και οι μπουλντόζες των εργολάβων να πιάσουν δουλειά.

Υπενθυμίζεται, πως στο χρηματοδοτικό σχήμα το οποίο έχει ολοκληρωθεί συμμετέχουν όλες οι συστημικές Τράπεζες με αποτέλεσμα τα βλέμματα είναι στραμμένα στο πότε θα ξεκινήσει να υλοποιείται το εμβληματικό αυτό έργο που θα αποκαταστήσει την ασφάλεια σε μια βασική διαδρομή της Κρήτης, καθιστώντας παράλληλα το πέρασμα Χανιά-Ηράκλειο δυνατό σε μόλις 70 λεπτά.

Μέρος της χρηματοδότησης του έργου καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2021-2027, από εθνικούς πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης με παράλληλη χρηματοδοτική συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για το κόστος του οδικού άξονα το οποίο ήδη προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ.

Να σημειώσουμε πως με την κατακύρωση της παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θωρακίζει ακόμη περισσότερο το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων που διαχειρίζεται μόνη της, καθώς σε αυτό εκτός από τη πρόσφατη προσθήκη της Αττικής Οδού, της Κεντρικής και Νέας Οδού εντάσσονται ο ΒΟΑΚ και σύντομα η Εγνατία Οδός και άρα επίσημα το προσεχές διάστημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα κρατάει «τα κλειδιά» των μεγαλύτερων αυτοκινητοδρόμων της χώρας.

Το έργο

Ειδικότερα, πρόκειται για 35ρτή παραχώρηση, εκ των οποίων τα 5 έτη αφορούν την περίοδο των μελετών και κατασκευών. Ειδικότερα, το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος-Χανιά), ενώ το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων «Χερσόνησος- Άγιος Νικόλαος» (βρίσκεται υπό κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ) και «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη».

Σήμερα το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, στην οικονομική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών και κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ, ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης προσδιορίζεται στα 490 εκατ. για το σύνολο των τμημάτων από Χανιά μέχρι και τον Άγιο Νικόλαο. Από τα οποία τα 200 εκατ. ευρώ αφορούν το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, τα 90 εκατ. ευρώ το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και τα 200 εκατ. ευρώ το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο και το έργο προβλέπει την αναβάθμιση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με σκοπό να γίνει στο μεγαλύτερο τμήμα στην υφιστάμενη χάραξη, ενώ σε κάποια τμήματα θα υπάρχει νέα χάραξη αλλά και σήραγγες. Ειδικότερα, με τα επιμέρους τμήματα προβλέπει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος.

Η μέθοδος προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου και άρα την τμηματική παράδοση του οδικού άξονα. Αυτό σημαίνει πως εφόσον τα έργα ξεκινήσουν το 2026 αφού εξασφαλιστεί δηλαδή η περάτωση των απαλλοτριώσεων και των μελετών η ολοκλήρωση θα πρέπει να αναμένεται μετά το 2030 συμπεριλαμβανομένων των τμηματικών παραδόσεων.

Η ασφάλεια του οδικού άξονα θα εξασφαλίζεται με τα στηθαία ασφαλείας που θα τοποθετηθούν τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα, ενώ η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα. Τέλος με την ολοκλήρωση των εργασιών η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει σε όλο το μήκος του δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους, Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Διόδια θα λειτουργούν στο υπό παραχώρηση τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.

Υπενθυμίζεται πως εκκρεμούν προσφυγές των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, που ζητούν αλλαγές σε κόμβους και άλλες παρεμβάσεις στο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ.

Διαβάστε επίσης:

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τι συζήτησαν Γιώργος Περιστέρης και ο Πρόεδρος της Masdar Dr. Sultan Al Jaber

Λάμψα: Πάνω 40 εκατ. ευρώ η λειτουργική κερδοφορία το 2024 – Αύξηση 17,83%

Η Ανατολική Μεσόγειος επίκεντρο του ενδιαφέροντος στο Posidonia Sea Tourism Forum 2025