Με νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση, κυρώνεται η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης για την κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι, με βασική αλλαγή τη μεταφορά της ευθύνης προμήθειας των συστημάτων αεροναυτιλίας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) στον Παραχωρησιούχο, τη ΔΑΗΚ.

Η αρχική σύμβαση είχε εγκριθεί το 2019, ενώ η επικαιροποιημένη συμφωνία υπεγράφη στις 24 Νοεμβρίου 2025 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε. Παραχώρησης», στην οποία συμμετέχουν το Δημόσιο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο διεθνής όμιλος GMR.

1

Η νέα τροποποίηση επικεντρώνεται σε κρίσιμες διευκρινίσεις που αφορούν την προμήθεια, εγκατάσταση και ενεργοποίηση του εξοπλισμού αεροναυτιλίας του νέου αεροδρομίου — ενός απολύτως απαραίτητου παράγοντα για την ασφαλή και άμεση έναρξη λειτουργίας του. Με τις αλλαγές αυτές, στόχος είναι να αρθούν ενδεχόμενες ασάφειες του αρχικού κειμένου της σύμβασης και να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών, ώστε το αεροδρόμιο να τεθεί σε λειτουργία το συντομότερο δυνατόν.

Παραχωρησιούχος του έργου είναι  η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε. Παραχώρησης», με μετόχους το Ελληνικό Δημόσιο, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη GMR, οι οποίοι συνεχίζουν την κοινή προσπάθεια για την υλοποίηση ενός από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της χώρας.

Εχθές, ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην Επιτροπή της Βουλής για την κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Καστελίου, τόνισε ότι το έργο αποτελεί «το σημαντικότερο που εκτελείται αυτή τη στιγμή στην Κρήτη» και πως βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να αποφευχθεί «κάθε ενδεχόμενο χρονοδιαγραμματικού εκτροχιασμού». Όπως εξήγησε, ένας τέτοιος κίνδυνος θα ήταν ορατός αν δεν προχωρούσε η κύρωση της σύμβασης και οι ενέργειες που τη συνοδεύουν.

Κεντρική αλλαγή της τροποποίησης είναι η μεταφορά της ευθύνης για την προμήθεια των συστημάτων αεροναυτιλίας από την ΥΠΑ στον ΔΑΗΚ, τον φορέα παραχώρησης του έργου, στον οποίο το Δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 46%. Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, η ρύθμιση αυτή είναι κρίσιμη ώστε τα συστήματα αεροναυτιλίας να είναι εγκατεστημένα και πλήρως λειτουργικά κατά την παράδοση του νέου αεροδρομίου, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη έναρξη της λειτουργίας του.

Υπενθυμίζεται, πως μοναδική εκκρεμότητα που θα καθορίσει και το τελικό χρονοδιάγραμμα λειτουργίας αποτελεί η τοποθέτηση των ραντάρ στον λόφο Παπούρα, θέμα που αναμένεται να κριθεί σύντομα στο ΣτΕ.

Επιπλέον, σε εκκρεμότητα βρίσκεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τα συστήματα αεροναυτιλίας, λόγω των ενστάσεων που αφορούν τη χωροθέτηση.

Τι αλλάζει

Οι αλλαγές αποσαφηνίζουν καταρχάς τα όρια ευθύνης μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου σε περίπτωση καθυστερήσεων που σχετίζονται με την προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού αεροναυτιλίας. Η πρόβλεψη αυτή έρχεται να συμπληρώσει το πλαίσιο αποζημιώσεων και ποινικών ρητρών, με στόχο να αποφευχθούν αμφισβητήσεις ή επιχειρησιακές εμπλοκές κατά την τελική φάση υλοποίησης του έργου.

Παράλληλα, η τροποποίηση ορίζει ρητά ότι η κυριότητα του εξοπλισμού αεροναυτιλίας θα μεταβιβάζεται στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αμέσως μετά την έκδοση της Βεβαίωσης Περαίωσης των σχετικών εργασιών. Η μεταβίβαση θα είναι πλήρως αφορολόγητη, απαλλαγμένη από κάθε τέλος, εισφορά ή επιβάρυνση, είτε υπέρ του Δημοσίου είτε τρίτων. Με τον τρόπο αυτό θεσπίζεται ένα ξεκάθαρο καθεστώς ιδιοκτησίας και λειτουργικού ελέγχου των κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας του αεροδρομίου.

Επιπλέον, παρέχεται στην ΥΠΑ η δυνατότητα να αναθέτει απευθείας στην εταιρεία παραχώρησης την προμήθεια ανταλλακτικών, καθώς και τη συντήρηση ή ακόμη και την υλοποίηση αναγκαίων εργασιών για την εύρυθμη λειτουργία των συστημάτων αεροναυτιλίας. Η πρόβλεψη αυτή εφαρμόζεται κατά αναλογία με τις ήδη υπάρχουσες συμβατικές ρυθμίσεις για την αντικατάσταση ή αναβάθμιση των συστημάτων και στοχεύει στη διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας, χωρίς καθυστερήσεις ή γραφειοκρατικά εμπόδια.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η ρύθμιση για την ομαλή μετάβαση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης από τον υφιστάμενο αερολιμένα «Ν. Καζαντζάκης» στον νέο αερολιμένα του Καστελίου. Με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, η εταιρεία παραχώρησης θα μπορεί να υποκαθιστά την ΥΠΑ στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις υφιστάμενες συμβάσεις ground handling, εξασφαλίζοντας ότι οι υπηρεσίες θα συνεχιστούν χωρίς το παραμικρό κενό. Η πρόβλεψη θεωρείται κρίσιμη, καθώς οποιαδήποτε ασυνέχεια θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην αεροπορική κίνηση, αλλά και στην εξυπηρέτηση αεροπορικών εταιρειών και επιβατών από την πρώτη κιόλας ημέρα λειτουργίας του νέου αεροδρομίου.

Τέλος, υπογραμμίζεται ότι από τη στιγμή της υποκατάστασης της ΥΠΑ από τη ΔΑΗΚ, όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης θα πρέπει να συμμορφώνονται πλήρως με τον νέο Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης του αεροδρομίου Καστελίου, διασφαλίζοντας έτσι ενιαία πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας.

Διαβάστε επίσης: