ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο 65% της ολοκλήρωσής του βρίσκεται το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, ένα έργο 625 εκατ. ευρώ που η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετατρέπει σταδιακά σε μία από τις πιο προηγμένες αεροπορικές υποδομές της Ευρώπης. Η κατασκευαστική φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026, με τις εγκαταστάσεις να παραδίδονται τμηματικά από το φθινόπωρο. Για το 2027 έχουν προγραμματιστεί οι δοκιμαστικές πτήσεις, ενώ, εφόσον κλείσουν οι τελευταίες εκκρεμότητες, το ίδιο έτος εκτιμάται ότι θα δουν φως και τα πρώτα εμπορικά δρομολόγια.
Το νέο αεροδρόμιο, που αναπτύσσεται σε έκταση 6.030 στρεμμάτων, θα ενσωματώνει μια σειρά αυτοματοποιημένων διαδικασιών από το check-in έως και τον έλεγχο των αποσκευών, όπου η ανθρώπινη παρέμβαση θα είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Παράλληλα, προβλέπει εκτεταμένους εμπορικούς χώρους, καταστήματα εστίασης και duty free συνολικής έκτασης 2.000 τ.μ.
Μοναδική εκκρεμότητα που θα καθορίσει και το τελικό χρονοδιάγραμμα λειτουργίας αποτελεί η τοποθέτηση των ραντάρ στον λόφο Παπούρα, θέμα που αναμένεται να κριθεί σύντομα στο ΣτΕ. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τα συστήματα αεροναυτιλίας, λόγω των ενστάσεων που αφορούν τη χωροθέτηση. Τα στελέχη του έργου επισήμαναν πως η τοποθέτηση των ραντάρ στον Παπούρα αποτελεί την ασφαλέστερη επιλογή και δεν υπάρχει περιθώριο για plan B. Όπως εξήγησε ο CEO της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, το συγκεκριμένο σημείο εξασφαλίζει το βέλτιστο οπτικό πεδίο για το ραντάρ, γεγονός που σύμφωνα με την ΥΠΑ το καθιστά την πλέον κατάλληλη και ασφαλή λύση για τις προσεγγίσεις και τις προσγειώσεις των αεροσκαφών.
Προβλέψεις επιβατικής κίνησης
Οι νεότερες εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση του αεροδρομίου είναι σημαντικά αυξημένες σε σχέση με τις αρχικές: 11,9 εκατομμύρια επιβάτες στον 5ο χρόνο λειτουργίας και 17,8 εκατομμύρια στην 30ή επέτειο. Αντίστοιχα, οι κινήσεις αεροσκαφών εκτιμώνται στις 38 την ώρα στην αιχμή της πρώτης πενταετίας και στις 48 την 30ή χρονιά.
Ο CEO της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, ανέφερε επίσης ότι στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο να εξελιχθεί σε hub για διεθνείς πτήσεις, με έμφαση στις αγορές της Αμερικής και του Καναδά, καθιστώντας την Κρήτη ενδιάμεσο σταθμό με τη συνεργασία των αεροπορικών εταιρειών.
Όπως σημείωσε ο κ. Αναστασίου αποτελεί προτεραιότητα η ανάπτυξη νέων γραμμών όσο το δυνατόν συντομότερα.
Πως προχωράει το έργο
Σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα του Παραχωρησιούχου, σχήματος στο οποίο συμμετέχουν με 21,6% η GMR Airports Greece, 32,5% η ΤΕΡΝΑ και 45,9% το Ελληνικό Δημόσιο, το έργο έχει φτάσει σε ποσοστό προόδου 65%, ενώ αναλυτικότερα όσον αφορά τα επιμέρους τμήματα η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης /απογείωσης /στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης της τάξεως του 96%, το οδικό δίκτυο κατά 75%, οι χώροι στάθμευσης κατά 90%, ενώ το κτίριο του αεροσταθμού βρίσκεται στο 61%.
Ο νέος Πύργος Ελέγχου, ύψους 44 μέτρων, έχει φτάσει στο 60% και αναμένεται να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, κατά την χθεσινή επίσκεψη στο εργοτάξιο, υποδέχθηκε τους δημοσιογράφους στο υπό διαμόρφωση terminal, τονίζοντας ότι το αεροδρόμιο θα διαθέτει εγκαταστάσεις αιχμής στην αεροναυτιλία και την εξυπηρέτηση επιβατών. Από την πλευρά του, ο τεχνικός διευθυντής του έργου, κ. Βαγγέλης Μασούρας, σημείωσε πως οι υποδομές κατασκευάζονται με την πιο σύγχρονη τεχνολογία, με πρόβλεψη άμεσης επέκτασης τόσο στο κτιριακό συγκρότημα όσο και στην πίστα των αεροσκαφών.
Επίκεντρο η αυτοματοποίηση
Ο νέος αεροσταθμός, συνολικής επιφάνειας 93.572 τ.μ. σε επτά επίπεδα, θα διαθέτει έναν από τους πιο σύγχρονους χώρους check-in στην Ευρώπη. Οι πάγκοι θα αναπτύσσονται σε «νησίδες», μειώνοντας την απόσταση που διανύει ο επιβάτης. Το αεροδρόμιο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του με 80 θέσεις check-in και 14 θέσεις self check-in, ενώ θα διαθέτει πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα παράδοσης αποσκευών τύπου C3, το οποίο επιτρέπει την ελεύθερη διέλευση συσκευών όπως κινητά και tablets χωρίς να αφαιρούνται από τις τσάντες.
Στο επίπεδο των αφίξεων προβλέπονται 7 μάντρες παραλαβής αποσκευών με δυνατότητα επέκτασης, καθώς και 7 σημεία ελέγχου διαβατηρίων και 8 e-gates. Στις αναχωρήσεις οι πύλες θα φτάνουν τις 10 για τις γέφυρες επιβίβασης, ενώ σε απομακρυσμένες θέσεις θα λειτουργούν επιπλέον 9 πύλες με δυνατότητα εξυπηρέτησης 12 λεωφορείων.
Εντυπωσιακό είναι και το εμπορικό τμήμα του αεροδρομίου, με 5 εστιατόρια, 3 επιπλέον για τους εκτός Σένγκεν επιβάτες, 10 καταστήματα λιανικής, duty free 2.000 τ.μ. και σημεία καφέ σε πύλες και διαδρομές μετεπιβίβασης.

Ο χώρος στάθμευσης των αεροσκαφών καταλαμβάνει 410.000 τ.μ. και προσφέρει 39 θέσεις κατηγορίας C, τις οποίες θα συμπληρώνουν 5 θέσεις κατηγορίας E ή 10 θέσεις C σε διαμόρφωση MARS. Προβλέπονται επίσης 16 θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη, 3 για ελικόπτερα και μια σειρά εξόδων ταχείας τροχοδρόμησης.
Ο διάδρομος έχει μήκος 3.200 μέτρα και πλάτος 45 μέτρα, ενώ ο κύριος τροχόδρομος κατηγορίας Ε θα έχει πλάτος 23 μέτρα με συνολικά 8 συνδετήριους, εκ των οποίων οι 3 είναι ταχείας εξόδου. Επένδυση 220.000 κυβικών μέτρων σκυροδέματος συνθέτει τα δυσκαμπτα καταστρώματα της πίστας.
Σημαντικό έργο αποτελεί και η μεγάλη υποδομή καυσίμων (fuel farm), με δεξαμενές 7.500 κυβικών μέτρων και υπόγειο δίκτυο 90 hydrant pits, ικανό να εξυπηρετεί πτήσεις αιχμής για πέντε συνεχόμενες ημέρες.
Τέλος, στο εργοτάξιο απασχολούνται συνολικά 1.157 εργαζόμενοι κάθε ειδικότητας: από μηχανικούς, ηλεκτρολόγους, τεχνίτες οδοποιίας και χειριστές έως αρχαιολόγους, γεωλόγους και διασώστες. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός ξεπερνά τις 570 μονάδες, αναδεικνύοντας το μέγεθος και την πολυπλοκότητα της κατασκευής.

Μεταφορά λειτουργίας μέσα σε μία νύχτα
Μοναδικό παγκοσμίως —όπως τονίζουν οι άνθρωποι του έργου— θα είναι το εγχείρημα της πλήρους μεταφοράς λειτουργίας από το υπάρχον αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» στο Καστέλλι σε μία μόνο νύχτα. Η διαδικασία θα γίνει εκτός τουριστικής περιόδου με τη συμμετοχή αστυνομίας και στρατού, ενώ η προετοιμασία θα έχει ξεκινήσει δύο χρόνια νωρίτερα για τη μεταφορά εξοπλισμού και προσωπικού.
Οδικό σύνδεση
Το έργο περιλαμβάνει επίσης και την οδική σύνδεση με τον ΒΟΑΚ μήκους 18 χιλιομέτρων και τον ΝΟΑΚ μήκους 5,7 χιλιομέτρων. Λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων αποφασίστηκε η κατασκευή δίδυμης σήραγγας μήκους 3 χιλιομέτρων, με το ποσοστό ολοκλήρωσης του αυτοκινητοδρόμου να φτάνει σήμερα το 85% και του ΝΟΑΚ το 88%. Μετά το πέρας των εργασιών το οποίο υπολογίζεται για το 2028 το οδικό δίκτυο θα παραδοθεί στην Περιφέρεια Κρήτης. Ο προϋπολογισμός του εν λόγω έργου, το οποίο υλοποιείται ως δημόσιο, επιβαρύνει εξολοκλήρου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Υπενθυμίζεται πως η οδική σύνδεση δεν εμποδίζει την έναρξη της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, η οποία θα εξυπηρετηθεί αρχικά από το υφιστάμενο οδικό δίκτυο.

Διαβάστε επίσης:
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Νέο ενεργειακό deal 1,5 δισ. ευρώ στην Ουκρανία – Τι σηματοδοτεί
Ποιοι είναι οι ισχυροί «μονομάχοι» για τα νέα έργα ΣΔΙΤ σε Θεσσαλονίκη, Κω και Κάλυμνο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ποιοι διάσημοι ποδοσφαιριστές κυκλοφορούν με τσάντες Hermès – ποιες είναι και πόσο κοστίζουν
- Advent Calendars: Τα παραθυράκια της αντίστροφης μέτρησης για τα Χριστούγεννα κρύβουν από σαμπάνιες έως κραγιόν και κοστίζουν μέχρι και 1.130 ευρώ
- Γρίπη: Πιο νωρίς φέτος και πιο επιθετική – Σε ετοιμότητα για το στέλεχος Κ
- ΟΣΥ: Ξεκινούν οι αιτήσεις για την πρόσληψη 290 οδηγών – Οι δραστικές παρεμβάσεις για τη στελέχωση του φορέα