Το Πεκίνο απάντησε στα προγραμματισμένα λιμενικά τέλη της Ουάσινγκτον με τη δική του ναυτική αντεπίθεση, επισημαίνει στο εβδομαδιαίο ραπόρτο του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv και προσθέτει:

« Από την ίδια ημέρα που τίθεται σε ισχύ το αμερικανικό μέτρο, η Κίνα θα επιβάλλει ειδικό λιμενικό τέλος σε κάθε πλοίο που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ, φέρει αμερικανική σημαία, ανήκει ή λειτουργεί από αμερικανική επιχείρηση, οργανισμό ή άτομο – και, κυρίως, σε πλοία των οποίων η ιδιοκτήτρια οντότητα έχει Αμερικανούς που κατέχουν το 25% ή περισσότερο των μετοχών, των δικαιωμάτων ψήφου ή των θέσεων στο διοικητικό συμβούλιο».

1

Η χρέωση ξεκινά από 400 CNY ανά καθαρό τόνο ανά ταξίδι, αυξάνεται σε 640 CNY από τις 17 Απριλίου, στη συνέχεια σε 880 CNY το 2027 και 1.120 CNY το 2028.

Εισπράττεται μία φορά ανά ταξίδι μόνο στο πρώτο κινεζικό λιμάνι, στρογγυλοποιείται σε έναν πλήρη καθαρό τόνο και περιορίζεται σε πέντε ταξίδια ανά πλοίο ετησίως, με «συγκεκριμένα μέτρα εφαρμογής» να βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της σύνταξης.

Η Ένωση Πλοιοκτητών Κίνας έχει ήδη εκφράσει την έντονη αντίθεσή της στους κανόνες 301 των ΗΠΑ. Παράλληλα, η Ουάσινγκτον έχει κλιμακώσει την κατάσταση ανακοινώνοντας δασμούς 100% σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές, ωθώντας την ένταση απευθείας στις αρτηρίες του θαλάσσιου εμπορίου.

Για τη ναυτιλία, η έκθεση εξαρτάται λιγότερο από τη σημαία και την κατασκευή – και περισσότερο από τα δικαιώματα της ιδιοκτησίας.

Η εικόνα του στόλου που βασίζεται στα δεδομένα υπογραμμίζει αυτό. Στον τομέα του ξηρού φορτίου χύδην, ο ενεργός στόλος αποτελείται συνολικά από περίπου 14.500 πλοία. 34 φέρουν τη σημαία των ΗΠΑ (0,2%), 25 είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ (0,2%) και 299 είναι ιδιοκτησίας και διαχείρισης των ΗΠΑ (2,1%).

Στα δεξαμενόπλοια (>10.000 dwt), από τις 7.800 μονάδες, 74 είναι υπό σημαία των ΗΠΑ (0,9%), 60 κατασκευασμένα στις ΗΠΑ (0,8%) και 265 ιδιοκτησίας και διαχείρισης των ΗΠΑ (3,4%).

Τα εμπορευματοκιβώτια δείχνουν περίπου 7.000 πλοία με 67 υπό σημαία των ΗΠΑ (1%), 39 κατασκευασμένα στις ΗΠΑ (0,6%) και 149 ιδιοκτησίας και διαχείρισης των ΗΠΑ (2,1%).

Τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου αριθμούν σχεδόν 2.500 μονάδες, με μόνο 1 να φέρει αμερικανική σημαία, καμία ναυπηγημένη μονάδα στις ΗΠΑ και 58 να ανήκουν και να διαχειρίζονται οι ΗΠΑ (2,3%).

Τα πλοία που ανήκουν σε εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες των ΗΠΑ αριθμούν 617 σε πλοία ξηρού φορτίου (4% αυτού του στόλου), 928 σε δεξαμενόπλοια (12%), 383 σε πλοία εμπορευματοκιβωτίων (5%) και 218 σε πλοία φυσικού αερίου (9%).

Δεν γνωρίζουμε ακόμη πόσες από αυτές τις εισηγμένες εταιρείες θα εμπίπτουν στο όριο του 25% της Κίνας, αλλά τα πλοία που ανήκουν σε αυτές ή διαχειρίζονται από αυτές ανέρχονται συνολικά σε 2.146 σε όλα τα τμήματα.

Οι επιδράσεις ανά τμήμα θα αποκλίνουν. Η άμεση μετατόπιση φορτίου από το ξηρό χύδην φορτίο μπορεί να είναι περιορισμένη βραχυπρόθεσμα, αλλά το τέλος είναι ένα μη ασήμαντο πρόσθετο ταξίδι για οποιοδήποτε πλοίο που συνδέεται με τις ΗΠΑ στην Κίνα, ωθώντας τους ναυλωτές προς «καθαρές» δομές ιδιοκτησίας και ενδεχομένως ενοποιώντας τις κινεζικές εισαγωγές εμπορευμάτων σε μη αμερικανικούς στόλους, τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv.

Για τα δεξαμενόπλοια, ο κίνδυνος έγκειται στις τριβές αξιοποίησης: οι ροές αργού και προϊόντων έχουν ανακάμψει, ωστόσο ένα νέφος συμμόρφωσης πάνω από 928 πλοία εισηγμένα στις ΗΠΑ και 265 μονάδες που ανήκουν και διαχειρίζονται οι ΗΠΑ μπορεί να επηρεάσει τις προτιμήσεις των προμηθευτών προς ουδέτερες σημαίες και ιδιοκτήτες, εισάγοντας αστάθεια στα κέρδη.

Τα εμπορευματοκιβώτια αντιμετωπίζουν το πιο έντονο μακροοικονομικό σοκ εάν ο δασμός 100% των ΗΠΑ καταστέλλει τους όγκους της Transpac. ακόμη και αν το φορτίο αναδρομολογηθεί μέσω τρίτων χωρών, οι ανεπάρκειες αυξάνονται, ενώ οποιοδήποτε πλοίο που εμπλέκεται στο τεστ ιδιοκτησίας αντιμετωπίζει ένα επιπλέον επίπεδο κόστους λιμένα στην Κίνα.

Το φυσικό αέριο είναι λιγότερο εκτεθειμένο στη σημαία/κατασκευή, αλλά όχι άτρωτο στην ιδιοκτησία, με 218 μονάδες συνδεδεμένες με ομίλους εισηγμένους στις ΗΠΑ και 58 μονάδες που ανήκουν και διαχειρίζονται οι ΗΠΑ.

Εν τω μεταξύ, τα λιμενικά τέλη των ΗΠΑ σε πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας και κατασκευής πρόκειται επίσης να τεθούν σε ισχύ άμεσα, αντικατοπτρίζοντας την ίδια ανά ταξίδι και την κλιμακούμενη δομή τελών που έχει υιοθετήσει τώρα το Πεκίνο.

Αυτή η συμμετρία ανταπόκρισης παγιδεύει και τις δύο οικονομίες σε μια στείρα φορολογία που κινδυνεύει να στρεβλώσει τις παγκόσμιες ροές εμπορευμάτων. Αλλά η τελευταία κίνηση της Ουάσιγκτον πηγαίνει ακόμη παραπέρα: η κυβέρνηση Τραμπ προειδοποίησε τώρα ότι οι χώρες που ψηφίζουν υπέρ του Πλαισίου Μηδενικού Αποθέματος του ΙΜΟ θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις, απαγορεύσεις λιμένων ή τιμωρητικές χρεώσεις πλοίων.

Η οπλοποίηση τόσο της εμπορικής όσο και της περιβαλλοντικής πολιτικής σηματοδοτεί ότι η ναυτιλία έχει μετατραπεί από ουδέτερος αγωγός του παγκόσμιου εμπορίου σε άμεσο μέσο πολιτικής. Για τους ιδιοκτήτες και τους ναυλωτές, η πλοήγηση σε αυτό το νέο ρυθμιστικό πεδίο μάχης μπορεί σύντομα να αποδειχθεί τόσο περίπλοκη -και τόσο δαπανηρή- όσο η διέλευση οποιουδήποτε ωκεανού, καταλήγουν οι αναλυτές της Xclusiv.

Διαβάστε επίσης: 

ΟΗΕ: Η συμφωνία για τις εκπομπές των πλοίων θα προκαλέσει την αντίδραση των ΗΠΑ

Mαρτίνος-Φρέντρικσεν: Φήμες για mega deal μεταξύ Thenamaris και Frontline

Βασίλης Καρακουλάκης (Propel Shipping): Αντίμετρα της Κίνας προκαλούν αναταράξεις στις ναυτιλιακές αγορές