Aίσθηση προκάλεσαν στη ναυτιλιακή αγορά οι φήμες που κυκλοφόρησαν την περασμένη εβδομάδα για διαπραγματεύσεις της ναυτιλιακής Thenamaris του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου με την Frontline του Νορβηγού μεγιστάνα Τζον Φρέντρικσεν, για την εξαγορά των 18 τάνκερ LR2 της τελευταίας.

Το ύψος της φημολογούμενης συμφωνίας εκτιμάται μεταξύ 1 δισ. και 1,2 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ενώ με βάση τις εκτιμήσεις των Signal Ocean και VesselsValue, τα εν λόγω πλοία αποτιμώνται σε 967 εκατ. δολάρια ή 1,01 δισ. δολάρια, αντίστοιχα.

1

Η Thenamaris, γνωστή για το χαμηλό προφίλ της και τη συνεπή στρατηγική της από το 1972, διαθέτει σήμερα στόλο με 92 πλοία.

Η εταιρεία ξόδεψε σχεδόν 1 δισ. δολάρια μεταξύ 2021 και 2024 για την παραγγελία 20 νεότευκτων πλοίων, εκ των οποίων 14 δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με δεδομένα της TradeWinds.

Το ναυπηγικό της πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί, καθώς παρέλαβε πρόσφατα το τελευταίο νεότευκτο πλοίο της. Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε νέα παραγγελία δεν θα παραδοθεί πριν από τα τέλη του 2027 — αφήνοντας ως μοναδική επιλογή για περαιτέρω επέκταση του στόλου της, την αγορά μεταχειρισμένων ή υπό παράδοση πλοίων.

Όπως αναφέρουν ναυλομεσιτικές πηγές, ο στόλος των LR2 της Frontline φαίνεται ελκυστική επιλογή, καθώς αποτελείται από 18 σχετικά νέα δεξαμενόπλοια κατασκευασμένα μεταξύ 2016 και 2021.

Η Thenamaris έχει ήδη δείξει ενδιαφέρον να διευρύνει την παρουσία της στα σύγχρονα LR2. Kαθώς, οκτώ από τα 10 νεότευκτα δεξαμενόπλοια που παρέλαβε νωρίτερα φέτος ήταν aframax/LR2.

Την ίδια ώρα, η οικονομική επιφάνεια της Thenamaris θεωρείται επαρκής για μια συναλλαγή τέτοιου μεγέθους, καθώς η εταιρεία έχει συγκεντρώσει σημαντική ρευστότητα τα τελευταία τρία χρόνια από την ισχυρή αγορά των τάνκερ, καθώς και από μία σειρά επικερδών πωλήσεων μεταχειρισμένων πλοίων.

Σύμφωνα με δεδομένα της TradeWinds, η Thenamaris έχει εξασφαλίσει περίπου 1 δισ. δολάρια σε ακαθάριστα έσοδα από την πώληση 30 παλαιότερης κατασκευής πλοίων της που έχει πραγματοποιήσει από την αρχή του 2022.

Πέρα από τα 52 δεξαμενόπλοια της, ο διαφοροποιημένος στόλος της ναυτιλιακής περιλαμβάνει 24 φορτηγά, οκτώ LNG carriers, έξι LPG carriers και δύο containerships.

Οι διαψεύσεις

Από την πλευρά της Frontline, η διοίκηση τηρεί σιγήν ιχθύος.

Ο διευθύνων σύμβουλος Lars Barstad δήλωσε στο TradeWinds ότι η εταιρεία «δεν σχολιάζει φήμες της αγοράς», ενώ η Thenamaris απάντησε ότι σύμφωνα με την εταιρική της πολιτική δεν σχολιάζει εμπορικά θέματα.

Πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι και οι δύο πλευρές έχουν ιδιωτικά διαψεύσει τα σενάρια, χωρίς ωστόσο αυτό να σταματήσει τη φημολογία.

Στις 30 Ιουνίου 2025, η Frontline διέθετε στόλο 81 πλοίων: 41 VLCC, 22 suezmax και τα 18 LR2, που αποτελούν και το αντικείμενο των συζητήσεων. Τέσσερα από αυτά κατασκευάστηκαν το 2021, ένα το 2018, έξι το 2017 και επτά το 2016, με την VesselsValue να αποτιμά τα νεότερα μέχρι και στα 67 εκατ. δολάρια έκαστο.

Η στρατηγική του Τζον Φρέντρικσεν

Οι φήμες για την πώληση των LR2 έρχονται σε μια περίοδο κατά την οποία ο Τζον Φρέντρικσεν φαίνεται να επανακαθορίζει τη στρατηγική του ομίλου του, στρέφοντας τη Frontline εκ νέου προς την αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου.

Ο 80χρονος Νορβηγός έχει πραγματοποιήσει δύο σημαντικές αποεπενδύσεις τους τελευταίους 14 μήνες:

Τον Αύγουστο του 2024, αποχώρησε από τα VLGC πουλώντας τον στόλο της εισηγμένης Avance Gas στην BW LPG, έναντι 1 δισ. δολαρίων.

Στην συνέχεια, τον περασμένο Μάρτιο πούλησε το σύνολο της συμμετοχής του (40,8%) στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρείας ξηρού φορτίου, Golden Ocean,  στην CMB.TECH της οικογένειας Saverys για 1,18 δισ. δολάρια.

Ωστόσο, προχώρησε σε μία άλλη κίνηση στην αγορά ξηρού φορτίου, αποκτώντας σημαντικό ποσοστό στην εισηγμένη στην αμερικανική αγορά Star Bulk του εφοπλιστή Πέτρου Παππά. Μερίδιο το οποίο πρόσφατα αύξησε σχεδόν στο 12%.

Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Frontline, Lars Barstad, μιλώντας στο TradeWinds στο περιθώριο της London International Shipping Week τον προηγούμενο μήνα, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο στροφής της εταιρείας στα VLCC. Παράλληλα, διέψευσε τις φήμες περί συνταξιοδότησης και απόσυρσης του Φρέντρικσεν.

Διαβάστε επίσης:

Ξεκινά ο «πόλεμος» για την πράσινη ναυτιλία

Okeanis Eco Tankers: Παραιτήθηκαν δύο διευθυντές που ήταν στην εταιρεία επτά έτη

Γιώργος Ξηραδάκης: Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον των Γαλλικών Τραπεζών να επενδύσουν στην ελληνική ναυτιλία