«Θέλουμε την απανθρακοποίηση των πλοίων, αλλά να καταλήξουμε στο εναλλακτικό καύσιμο και να υπάρχουν υποδομές στα λιμάνια»

«Δεν είμαι πολιτικός, ούτε γνωρίζω από γεωπολιτική, είμαι μηχανικός και μάλιστα μηχανικός καραβιών, αλλά μπορώ να πω το εξής: Συζητάμε σήμερα για γεωπολιτική και αλλαγές συνόρων. Για εμάς τους Έλληνες αυτό το θέμα είναι εκτός πάσης συζητήσεως. Έτσι, να το ξεκαθαρίσουμε αυτό. Δεν συζητάμε ποτέ, για αλλαγή των δικών μας συνόρων».

1

Ο Πάνος Λασκαρίδης, ήταν κατηγορηματικός, στη συζήτηση που έγινε στο ναυτιλιακό συνέδριο της Ύδρας, όταν τέθηκε το θέμα της γεωπολιτικής στρατηγικής και για τις πολεμικές συγκρούσεις στον κόσμο και πόσο επηρεάζουν την ναυτιλία.

Μάλιστα σε μια αποστροφή του λόγου του σχολίασε:

«Ακόμα και να είσαι ειδικός στην γεωπολιτική, σήμερα, κανείς δεν μπορεί να κάνει καμία ασφαλή πρόβλεψη. Κάθε ημέρα ισχύουν άλλα από αυτά που γνωρίζαμε, με αυτές τις αλλαγές που γίνονται.

Είμαστε σε μια περίοδο που οι αλλαγές, οι μεγάλες αλλαγές, μπορεί να γίνουν με ραγδαίο τρόπο και αστραπιαία ταχύτητα. Κλασικό παράδειγμα είναι αυτό της Ινδίας. Πλακώθηκε η Ινδία με την Αμερική για τους δασμούς και αμέσως, την επόμενη ημέρα, την επόμενη εβδομάδα, έδειξε «τώρα θα σας δείξω εγώ», αλλάζω στάση και πάω με τους εχθρούς σου. Συνεπώς οι συνθήκες αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα».

«Σήμερα είναι αδύνατη η πρόβλεψη για οτιδήποτε», τόνισε ο Πάνος Λασκαρίδης και πρόσθεσε: «Έχω βέβαια, μια πρόβλεψη για τα αυταρχικά καθεστώτα και για τις Ηνωμένες Πολιτείες, που σιγά σιγά οδηγούνται προς τα εκεί. Νομίζω θα κερδίσουν πρόσκαιρα χρήματα και επιρροή, αλλά θα υπονομεύσουν την φήμη τους για πολλές γενιές μετά».

Απαντώντας στο ερώτημα, “ποιο καύσιμο θα επικρατήσει για τα πλοία, η αμμωνία ή το LNG”, ο Πάνος Λασκαρίδης, επισήμανε:

«Γνωρίζετε αν κάποιος Έλληνας εφοπλιστής, έχει παραγγείλει πλοίο με μεθανόλη; Που να είναι ιδιώτης; Εγω δεν γνωρίζω. Μόνο οι σείχηδες, οι εταιρείες όπως η Maersk που έχουν βγάλει χρήματα με τα κοντέινερ και οι εταιρείες που είναι στο χρηματιστήριο που διαχειρίζονται ξένα χρήματᨻ.

Στη συνέχεια σχολίασε:

«Όλοι οι περιβαλλοντολόγοι και οι άλλοι που ασχολούνται με το βαρύ πετρέλαιο θέλουν να το εξοβελίσουν. Μόλις όμως τελειώσει αυτή η δουλειά με το βαρύ πετρέλαιο, το επόμενο θέμα που θα πιάσουν είναι το LNG.

Το LNG, είναι καύσιμο με βάση τον άνθρακα και απλώς περιορίζει λίγο τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα. Εκπέμπει όμως, άλλα βλαβερά πράγματα και γενικώς έχουν καταλάβει οι άνθρωποι, ότι το LNG, είναι ένα εντελώς μεταβατικό καύσιμο, για σύντομο χρονικό διάστημα. Δεν είναι μακράς πνοής το LNG».

«Πριν από πέντε έξι χρόνια, συνέχισε, πήγα στην Ευρώπη, που ήμουν πρόεδρος των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, είχαμε κάνει μια πολύ μεγάλη μελέτη, την οποία είχαμε αναθέσει σε ένα μεγάλο οίκο, για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Από την μελέτη, η οποία επαναλήφθη πριν από ένα χρόνο νομίζω, απέδωσε περίπου τα ίδια αποτελέσματα. Ποια ήταν τα αποτελέσματα; Ότι η Ευρώπη δεν τα πάει άσχημα με την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας, αλλά δεν κάνει όσα κάνουν, όλοι οι άλλες χώρες.Το Ντουμπάι, η Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη, κυρίως».

Ο Πάνος Λασκαρίδης, επισήμανε επίσης τις εξελίξεις της ναυτιλίας στην Ευρώπη:

«Άρα για αυτό το λόγο στα τρία πλοία που χτίζονται, μόνο ένα ανήκει σε ευρωπαίο πλοιοκτήτη ή είναι νηολογημένο σε ευρωπαϊκή σημαία. Λοιπόν, δεν τα πάμε άσχημα, γιατί έχουμε τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα θέματα της φορολογίας. Αλλά, και οι άλλοι κάνουν τα ίδια και περισσότερα ακόμα. Θέλει δουλειά ακόμη, παρόλα που δεν είμαστε σε άσχημο σημείο.

Για να αλλάξουμε τους κανονισμούς μόνοι μας, δεν μπορούμε. Μπορούμε όμως, ν ακάνουμε πολιτική έξω από την Ελλάδα και μπορούμε να επηρεάσουμε. Εμείς δεν το κάνουμε αυτό. Και δεν το κάνουμε γιατί είμαστε στενόμυαλοι και ανίκανοι ως ηγεσία της ναυτιλίας και σε αυτή την ηγεσία συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου γιατί ήμουν επί 25 χρόνια στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Το αποτέλεσμα αυτής της κοντόφθαλμης πολιτικής είναι ότι οι άλλες ευρωπαϊκές ναυτιλίες, με μικρότερους στόλους από εμάς, έχουν μεγαλύτερη επίδραση και δύναμη στην Ευρώπη, από ό,τι έχουμε εμείς. Βλέπε Δανία, Ολλανδία, Γερμανία, οι οποίες χώρες έχουν μικρότερους στόλους από εμάς.

Εμείς πρέπει να βγούμε μπροστά γιατί έχουμε τη δυνατότητα να επηρεάσουμε πράγματα, πρέπει να ενεργήσουμε».

Αναφερόμενος στα προβλήματα της ελληνόκτητης ναυτιλίας, είπε:

«Όσον αφορά τη ναυτιλία, εγώ είμαι της απλοϊκής γνώμης ότι η ναυτιλία έχει άλλα προβλήματα., τα οποία αισθάνομαι ότι δεν είναι αν η ναυτιλία αντιμετωπίσει προβλήματα, θα βρούμε τρόπο να τα αντιμετωπίσουμε, αλλά αυτό που προέχει είναι να μην οπισθοχωρήσουμε απέναντι στις άλλες ναυτιλίες. Δεν είναι τόσο , τι θα κάνω εγώ, για να βρεθώ σε καλή θέση, όσο σε ποια θέση βρίσκεται ο ανταγωνιστής μας».

Μιλώντας για την απανθρακοποίηση ο Πάνος Λασκαρίδης, τόνισε:

«Να θυμηθούμε ότι όταν έγινε η σύνοδος για το περιβάλλον στο Παρίσι, δεν θεώρησαν άξιο λόγου να συμπεριλάβουν στα μέτρα τη ναυτιλία για την καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Τότε τα πλοία επηρέαζαν μόνο κατά 2,5% το περιβάλλον. Στη συνέχεια ασκήθηκε τρομερή πίεση προς την ναυτιλία να απανθρακοποιηθεί. Γιατί υπάρχει αυτή η πίεση στη ναυτιλία και όχι σε άλλους κλάδους, όπως η βιομηχανία, η γεωργία και οι άλλοι που επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον; οι λόγοι είναι δύο:

Ο πρώτος είναι ότι η ναυτιλία δεν έχει πολιτική ισχύ, δηλαδή δεν έχουμε ψήφους, σε όλο τον κόσμο είμαστε 100.000 άνθρωποι που ασχολούμαστε με τη διαχείριση των πλοίων σε όλο τον κόσμο και ο δεύτερος λόγος είναι ότι η ναυτιλία έχει λεφτά. Από που να πάρουν λεφτά; Από τον αγρότη που δεν έχει μαντήλι να κουνήσει; Πολλοί ξένοι πολιτικοί που έχουν επισκεφθεί τα γραφείας μας έχουν παραδεχτεί ότι επικεντρώνονται στη ναυτιλία για να την φορολογήσουν.

Όμως, να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα. Πρόβλημα κλιματικής αλλαγής υπάρχει σαφέστατα, όπως υπάρχει και πρόβλημα κλιματικής κρίσης. Τι συμβαίνει λοιπόν; Έχουν πέσει πάνω μας να μας απανθρακοποιήσουν με το στανιό.

Σήμερα δεν υπάρχει το εναλλακτικό καύσιμο, αλλά και όταν βρεθεί θα πρέπει να εξασφαλιστεί επάρκεια σε αυτό το καύσιμο και στα λιμάνια να υπάρχουν υποδομές. Αλλά για να γίνει αυτό θέλουμε ακόμα δύο δεκαετίες.

Το έχω ξαναπεί το παράδειγμα με την γριούλα, η οποία η δουλειά της είναι σε ένα σημείο του δρόμου και ορισμένοι θέλουν να την περάσουν με το ζόρι στο απέναντι πεζοδρόμιο. Τέλος πάντων, πρέπει να υπάρχει μια ομόφωνη απόφαση για να μην υπάρχουν και να ισχύουν μεμονωμένοι κανονισμοί σε διάφορες χώρες. Θέλουμε την απανθρακοποίηση, αλλά όχι με το ζόρι και βιαστικά».

Διαβάστε επίσης: 

Μηνάς Παπαδάκης: Το λιμάνι του Ηρακλείου πυλώνας ανάπτυξης του Ηρακλείου και της Ελλάδας

Παρελήφθη το Greater Auckland από τον όμιλο Γκριμάλντι

Κικίλιας: Η ενίσχυση της ελληνοϊαπωνικής συνεργασίας στη ναυτιλία στο επίκεντρο της συνάντησης με τον Ιάπωνα πρέσβη