• Ναυτιλία

    Μαρία Αγγελικούση: Πώς η κορυφαία γυναίκα του ελληνικού εφοπλισμού, με 140 πλοία, τα αλλάζει όλα

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Μαρία Αγγελικούση

    Μαρία Αγγελικούση, CEO Maran Tankers


    Η γιατρός Μαρία Αγγελικούση, κόρη του οραματιστή Γιάννη Αγγελικούση και εγγονή του ασυρματιστή Αντώνη Αγγελικούση που συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Κράιπε, σήμερα κατέχει την πρώτη θέση στον ετήσιο πίνακα που καταρτίζει η Newsfront – Naftiliaki, όσον αφορά στη χωρητικότητα των πλοίων που διαθέτουν οι Έλληνες εφοπλιστές με 24.822.873 dwt.

    Τα 140 πλοία που απαρτίζουν τον στόλο της Μαρίας Αγγελικούση στις δύο βασικές εταιρείες Maran Gas και Maran Tankers είναι 52 δεξαμενόπλοια, 51 Bulk Carriers και 37 πλοία LNG.

    Επίσης, η Μαρία Αγγελικούση έχει υπογράψει συμβόλαια με Ναυπηγεία για την ναυπήγηση άλλων 8 πλοίων LNG και 5 πλοίων τάνκερ.

    Οι διακρίσεις της οικογενειακής επιχείρησης

    Ο στόλος της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης έχει ακόμα μια πρωτιά: Σχεδόν όλα τα πλοία ταξιδεύουν με ελληνική σημαία και μεγάλο αριθμό Ελλήνων εφοπλιστών. Αρκεί να αναφέρουμε ότι από τα 40 πλοία LNG (ήδη προστέθηκαν 3 πλοία σε αυτά που αναφέρονται στον πίνακα της Naftiliakis) τα 37 είναι με ελληνική σημαία και 3 με σημαία Marshall Islands.

    Επίσης, από το 8 πλοία υπό ναυπήγηση LNG, τα 6 είναι γραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο και 2 στο νηολόγιο Marshall Islands.

    Η Μαρία Αγγελικούση, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε την ευθύνη της διεύθυνσης του ναυτιλιακού κολοσσού που δημιούργησε ο παππούς της και γιγάντωσε ο πατέρας της Γιάννης, έδειξε τις προθέσεις της.

    Ξεκίνησε την σταδιακή αντικατάσταση των έμπειρων και έμπιστων στελεχών, όπως του Γιάννη Πλατσιδάκη και Σταύρου Χατζηγρηγόρη, αλλά και άλλων χαμηλόβαθμων διευθυντών. Με άλλα λόγια ο σχεδιασμός της νέας επιτελικής ομάδας διαμορφωνόταν όσο ζούσε ο Γιάννης Αγγελικούσης.

    Στο πλαίσιο αυτό των αλλαγών με στόχο την περαιτέρω εκτίναξη του στόλου, κυρίως των LNG, η Μαρία Αγγελικούση προχώρησε σε μια σημαντική επιλογή.

    Προσέλαβε τον Sveinung Stohle, ο οποίος κατείχε πριν από λίγες ημέρες την θέση του CEO της νορβηγικής Hoegh LNG και αποχώρησε, προφανώς γιατί είχε έρθει σε συμφωνία με την πανίσχυρη εφοπλίστρια.

    Η θέση του Sveinung Stohle, που όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα θα είναι αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος στα γραφεία της Αθήνας, ίσως προμηνύει και σημαντικές αλλαγές στη δομή του ομίλου και όχι μόνο.

    Πως η γιατρός Μαρία Αγγελικούση ασχολήθηκε με την Ναυτιλία;

    Η Μαρία, μεγάλωσε και σπούδασε ιατρός στη Μεγάλη Βρετανία, όπου και εργάστηκε για αρκετά χρόνια. Όμως, την έπεισε ο πατέρας της Γιάννης Αγγελικούσης να ασχοληθεί συστηματικά με την ναυτιλιακή επιχείρηση. Άλλωστε, έφερε το όνομα της γιαγιάς της Μαρίας, κόρης του εφοπλιστή Παπαλιού και κληρονόμησε ισχυρά ναυτιλιακά γονίδια.

    Η Μαρία, ως γιατρός, έκανε ταξίδια στη Νότια Αφρική, συμμετέχοντας σε ανθρωπιστικές αποστολές. Σε συνέντευξη της και απαντώντας στο ερώτημα «πως μια γιατρός θα ασχοληθεί με την ναυτιλία», απάντησε: «Η συναναστροφή ως γιατρός με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να διαβάζεις τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία».

    Η Μαρία Αγγελικούση είναι παντρεμένη με τον Σερβικής καταγωγής πρίγκιπα, απόγονο του τέως Βασιλιά Καραγεώργεβιτς της Σερβίας.

    Η ιστορία της

    Η οικογένεια Αγγελικούση έχει βαθιές ρίζες στη ναυτιλία. Ο παππούς Αντώνης είχε ναυπηγήσει στη Σύρο το ιστιοφόρο «Ταξιάρχης», χωρητικότητας 750 τόνων. Η καταγωγή της οικογένειας είναι από την Χίο. Γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου το 1918. Εκεί φοίτησε στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Αμέσως μετά ακολούθησε τον θαλασσινό δρόμο.

    Πολέμησε εναντίον των εισβολέων Γερμανών το 1944. Με την επικράτηση των Γερμανικών Στρατευμάτων, μετέβη στη Μέση Ανατολή. Στην Αίγυπτο ήρθε σε επαφή με τους Συμμάχους και κατ’ εντολή τους μαζί με Έλληνα αξιωματικό πήγε κρυφά με υποβρύχιο στην Κρήτη και συντόνιζε τις πατριωτικές οργανώσεις. Μάλιστα ο ίδιος συμμετείχε ενεργά στην ριψοκίνδυνη αποστολή της απαγωγής και αιχμαλωσίας του Γερμανού Στρατηγού Κράϊπε, που έγινε στις 26 Απριλίου 1944.

    Το μεγάλο άλμα

    Μετά τον πόλεμο σταδιοδρόμησε στο εμπορικό ναυτικό, ως ασυρματιστής. Το 1949 -50 αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα. Έγινε εφοπλιστής, ρισκάροντας τις οικονομίες του.

    Ο Αντώνης Αγγελικούσης, ήταν ένας αυτοδημιούργητος εφοπλιστής. Μέσα σε 20 χρόνια εξελίχθηκε ανάμεσα στους κορυφαίους της Ακτής Μιαούλη. Η ναυτιλιακή κρίση στη δεκαετία του ’80 τον βρήκε στη διαδικασία ανάπτυξης του στόλου του και ήταν από τους ελάχιστους εφοπλιστές που δεν υπέστειλε την ελληνική σημαία από τα πλοία του.

    Άνθρωπος διορατικός, δημιούργησε σε συνεργασία με την Τράπεζα American Express, εταιρεία πλοιοκτησίας και διαχείρισης πλοίων και άντλησε από τη διεθνή χρηματαγορά κεφάλαια για την απόκτηση πλοίων.

    Το 1946, νυμφεύθηκε με την Μαρία Παπαλιού και έκαναν δύο παιδιά. Τον Γιάννη και την Άννα.

    Σε μια συνέντευξη του, ο Αντώνης Αγγελικούσης αναφέρθηκε σε συνεργασία με ένα φίλο του που του έλεγε «να μην έχει όλα τα αβγά σε ένα καλάθι» και τον έπεισε να συμμετέχει στην κατασκευή και εκμετάλλευση μιας ξενοδοχειακής μονάδας.

    Για αυτή την εμπειρία του, σχολίαζε: «εκτός από το αρχικό κεφάλαιο που κατέθεσα, κάθε χρόνο με την έκδοση του ισολογισμού, καταθέτω και το δικό μου μερτικό στις ζημιές. Τα αβγά δεν πρέπει να τα βάζεις όλα σε ένα καλάθι, αλλά όταν τα βάλεις και σε δεύτερο, πρέπει να έχεις εξασφαλίσει τον έλεγχο και την παρακολούθηση, αλλιώς τα αβγά θα σπάσουν ή θα τα κλέψει αυτός που τα παρακολουθεί».

    Το 1989, ο Αντώνης Αγγελικούσης πέθανε και τον διαδέχθηκε ο γιος του Γιάννης. Έκτοτε, η ναυτιλιακή επιχείρηση προχώρησε με ταχείς ρυθμούς, αυτόνομη και χωρίς να αντλήσει κεφάλαια από τα Χρηματιστήρια.

    Τις τελευταίες δύο δεκαετίες ο στόλος της οικογενειακής επιχείρησης γιγάντωσε και βρίσκεται στην κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας, αναζητώντας συνεχώς νέους δρόμους στη διαχείριση των πλοίων με σεβασμό στην παράδοση που θέλει να παραμένει πιστή στην ελληνική σημαία.



    ΣΧΟΛΙΑ