• Ναυτιλία

    Η μειωμένη ζήτηση για πετρέλαιο ανησυχεί την αγορά των τάνκερ


    Η περαιτέρω μείωση της παραγωγής πετρελαίου που προανήγγειλε ο OPEC+ δεν ανησυχεί τόσο τους παίκτες στην αγορά των τάνκερ, όσο ο βαθύτερος λόγος που οδήγησε στην απόφαση αυτή, και δεν είναι άλλος από τη μειωμένη ζήτηση για πετρέλαιο.

    «Η περικοπή του OPEC+ ουσιαστικά θα στηρίξει της ενισχυόμενες αμερικανικές εξαγωγές, που προσφέρουν μεγαλύτερο όγκο μεταφορών. Επομένως, από μόνο της δεν είναι ανησυχητική», δήλωσε ο επικεφαλής έρευνας της Banchero Costa, Ralph Leszczynski. «Αυτό που είναι ανησυχητικό είναι ότι η συνολική ζήτηση για πετρέλαιο είναι απογοητευτική, δεδομένης της επιβραδυνόμενης παγκόσμιας οικονομίας. Και το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακόμα φως στο τούνελ για τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας σαφώς δε βοηθά», πρόσθεσε ο ίδιος.

    Σύμφωνα με τη Διεθνή Αρχή Ενέργειας, ο εμπορικός πόλεμος θα μπορούσε να περιορίσει τη ζήτηση για πετρέλαιο κατά 395.000 bpd το 2020, συγκριτικά με ένα σενάριο χωρίς δασμούς.

    «Ο κύριος λόγος για τον οποίο ο OPEC+ εξετάζει την περαιτέρω περικοπή είναι ότι η εκτός OPEC παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί περίπου στα 1,8 με 2,2 εκατομμύρια bpd την επόμενη χρονιά, ανάλογα με την πηγή της πρόβλεψης, πολύ παραπάνω από την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης στα 1,2 εκατ. bpd», εκτιμά η Clarksons Platou Securities, σύμφωνα με το TradeWinds.

    Η μεγάλη ανησυχία για την αγορά των τάνκερ, σύμφωνα με την Clarksons, είναι ότι η τιμή του πετρελαίου ίσως υποχωρήσει απότομα λόγω της υπερπροσφοράς, και αυτό με τη σειρά του θα αναγκάσει τους Αμερικανούς παραγωγούς να μειώσουν την παραγωγή τους. «Για τα τάνκερ, κάθε 1 εκατομμύριο bpd αμερικανικών εξαγωγών στην Άπω Ανατολή θα απαιτούσε 55 VLCCs ετησίως, έναντι 23 VLCCs από τη Μέση Ανατολή. Οι μειώσεις στους αμερικανικούς όγκους θα ήταν επομένως πιο σοβαρές για τα τάνκερ από τον OPEC», σημειώνει η Claksons.

    H Σαουδική Αραβία, που ήδη έχει περικόψει την παραγωγή της περισσότερο απ’ όσο προέβλεπε η τρέχουσα συμφωνία, δεν αναμένεται να μειώσει περαιτέρω την παραγωγή της, όμως κράτη όπως το Ιράκ και η Νιγηρία αναμένεται ότι θα το πράξουν.

    Από την άλλη, οι εμπλεκόμενοι στην αγορά των τάνκερ εκτιμούν ότι η επικείμενη εφαρμογή των κανονισμών του ΙΜΟ για το πλαφόν στις εκπομπές θείου θα συνεχίσει να στηρίζει τα έσοδα και τους επόμενους μήνες, λόγω της αυξημένης ζήτησης για πλωτή αποθήκευση και λόγω των πολλών πλοίων που θα ακινητοποιηθούν για να εξοπλιστούν με scrubbers.

    «Πολλά τάνκερ απασχολούνται με την αποθήκευση καυσίμων φτωχών σε θείο εν όψει της εφαρμογής, αλλά από την επόμενη χρονιά αντ’ αυτού θα έχουμε πιθανότατα σημαντική πλωτή αποθήκευση πετρελαίου πλούσιου σε θείο, καθώς οι traders και τα διυλιστήρια θα προσπαθούν να δουν τι θα κάνουν με αυτό», ανέφερε ο Leszczynski. «Όσον αφορά στα τάνκερ που μένουν εκτός αγοράς επειδή προσαρμόζονται με scrubbers, αυτό αναμένεται να κορυφωθεί ανάμεσα στο δ’ τρίμηνο του έτους και στο α’ τρίμηνο 2020».

    Η Clarksons Platou υπολογίζει τα μέσα έσοδα ενός VLCC σήμερα στα 64.100 δολάρια ημερησίως, ενός suezmax στα 54.200 δολάρια ημερησίως, και ενός aframax στα 42.700 δολάρια ημερησίως, εφόσον χρησιμοποιούν καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.



    ΣΧΟΛΙΑ