• Ναυτιλία

    Εξαγορές 3,6 δισ. δολ. από τους Έλληνες εφοπλιστές στην αγορά των τάνκερ. Οι πρωταγωνιστές


    Κεφάλαια ύψους 3,6 δισ. δολαρίων έχουν διαθέσει από τις αρχές του 2019 οι Έλληνες εφοπλιστές για την απόκτηση τάνκερ, στοχεύοντας σε μία αγορά που καταγράφει θεαματική αύξηση ναύλων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε για το mononews η εταιρεία αποτιμήσεων VesselsValue, από το ποσό αυτό τα 892,6 εκατ. δολάρια αφορούν αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, ενώ τα 2,7 δισ.  δολάρια είναι το κόστος των νέων παραγγελιών σε δεξαμενόπλοια.

    Σημειώνεται ότι εντός του Οκτωβρίου οι αγορές των τάνκερ όλων των τύπων εκτοξεύτηκαν σε επίπεδα που είχαν να βρεθούν από την κατάρρευση της Lehman Brothers,  με τα VLCCs ειδικά να καταγράφουν ιστορικό ρεκόρ.

    Οι αμερικανικές κυρώσεις σε κινεζικά τάνκερ της Cosco και της Kunlun, σε συνδυασμό με τον παροπλισμό τάνκερ προκειμένου να εξοπλιστούν με scrubbers και την αποστασιοποίηση μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών από πλοία που συνδέονται με φορτία από τη Βενεζουέλα, έχουν περιορίσει τη διαθεσιμότητα για τα συγκεκριμένα πλοία οδηγώντας στα ύψη τις τιμές των ναύλων.

     

    Πηγή: VesselsValue

     

    Στη second hand αγορά, η Delta Tankers και ο εφοπλιστής Διαμαντής Διαμαντίδης έχει ξοδέψει 120 εκατ. δολάρια για την απόκτηση δύο δεξαμενόπλοιων. Λίγο πριν το καλοκαίρι η ναυτιλιακή του απέκτησε το χωρητικότητας 318,000-dwt πλοίο Brightoil Glory (κατασκευής 2012) του στόλου της Brightoil Petroleum, το οποίο έβγαλε σε πλειστηριασμό το Ανώτατο Δικαστήριο του Χονγκ Κονγκ.

    Παράλληλα, η Velos Tankers, η ναυτιλιακή που ίδρυσε εντός του καλοκαιριού ο γιος του κ. Διαμαντίδη, Πασχάλης Διαμαντίδης, έχει προχωρήσει ήδη στην εξαγορά τριών μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων, συνολικής αξίας 45,9 εκατ. δολαρίων. Αρχικά εξαγόρασε δύο τάνκερ MR χωρητικότητας 50,000-dwt, τα  Atlantic Aquarius και Atlantic Leo, κατασκευής 2008, τα οποία πούλησε η Diamond S Shipping (των Β. Μαρινάκη και W. Ross), στα μέσα Αυγούστου. Τα δύο πλοία, μετονομάστηκαν σε Velos Aquarius και Velos Leo αντίστοιχα.

    Ακολούθησε η απόκτηση του χωρητικότητας 47,300 dwt δεξαμενόπλοιου MR2, Challenge Pacific (κατασκευής 2007), το οποίο ανήκε στο στόλο της ιαπωνικής Meiji Shipping.

    Αρκετά δραστήρια εμφανίζεται και η NGM Εnergy της οικογένειας Μουνδρέα, η οποία, σύμφωνα με τη VesselsValue έχει εξαγοράζει τέσσερα second hand τάνκερ αξίας 73 εκατ. δολαρίων.

    Ακολουθεί η Performance Shipping (πρώην Diana Containerships) του εφοπλιστή Συμεών Παληού, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αναδιάρθρωσης του στόλου της. Ειδικότερα, ο εφοπλιστής από την μία πλευρά έχει πουλήσει ορισμένα containerships και από την άλλη εξαγόρασε δύο aframax τάνκερ, διαφοροποιώντας σταδιακά τη δραστηριότητα της εταιρείας, που εστίαζε αμιγώς στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

    Στην εξαγορά τριών μεταχειρισμένων πλοίων έχει προχωρήσει από τις αρχές του έτους η Avin International, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Η πιο πρόσφατη κίνηση της εταιρείας αφορούσε στην απόκτηση μέσω δημοπρασίας, του aframax Brightoil Legend (χωρητικότητας 107.500 dwt, κατασκευής 2009) έναντι ποσού λίγο χαμηλότερου από 20 εκατ. δολάρια, τιμή ιδιαίτερα συμφέρουσα, με δεδομένο ότι η VesselsValue αξιολογεί πλοία με αυτά τα χαρακτηριστικά στα 24,5 με 25 εκατομμύρια δολάρια.

    Πηγή: VesselsValue

     

    Εκτός από την αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες εμφανίζουν κινητικότητα και στα νεότευκτα.

    Ειδικότερα, έξι τάνκερ, τύπου suezmax, έχει παραγγείλει η οικογένεια Αλαφούζου μέσω της ναυτιλιακής εταιρείας της, Kyklades Maritime. Τα δεξαμενόπλοια θα κατασκευαστούν στο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries και θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers. Σημειώνεται ότι τα δύο από αυτά θα εξαγοράσει, κατόπιν σχετικής συμφωνίας, η άλλη ναυτιλιακή του ομίλου Αλαφούζου, Okeanis Eco Tankers.

    H Enesel και οι εφοπλιστές Φίλιππος και Αντώνης Λαιμός έχουν στο βιβλίο παραγγελιών τους έξι δεξαμενόπλοια τύπου suezmax, συνολικής αξίας 371,6 εκατ. δολαρίων.

    Την option για την κατασκευή ενός ακόμη δεξαμενόπλοιου VLCC -του τέταρτου από τις αρχές του έτους- άσκησε πρόσφατα η ναυτιλιακή Evalend Shipping, συμφερόντων του εφοπλιστή Κρίτωνα Λεντούδη. Η συνολική αξία των υπό κατασκευή πλοίων της εταιρείας ανέρχεται στα 371,5 εκατ. δολάρια.

    Συμφωνία για την κατασκευή τεσσάρων δεξαμενόπλοιων τύπου MR υπέγραψε η Central Group, συμφερόντων του εφοπλιστή Ευάγγελου Πιστιόλη, με το ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard (HMD), στις αρχές του 2019. Η τιμή των νεότευκτων θα ανέλθει συνολικά στα 152 εκατ. δολάρια, ενώ θα παραδοθούν στην εταιρεία το 2020. Και τα τέσσερα τάνκερ θα είναι εφοδιασμένα με scrubbers. Στις αρχές Οκτωβρίου ο εφοπλιστής παρήγγειλε τρία ακόμη τάνκερ MR2 χωρητικότητας 50.000 dwt στο ίδιο ναυπηγείο, με την αξία του να υπολογίζεται στα 120 εκατ. δολάρια.

    Η ναυτιλιακή Sun Enterprises, συμφερόντων της οικογένειας Λιβανού, εμφανίζεται με έξι υπό κατασκευή πλοία συνολικής αξίας 250 εκατ. δολαρίων. Σημειώνεται ότι η μητρική S Livanos έχει αναθέσει στο ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard (HMD) να κατασκευάσει δύο δεξαμενόπλοια τύπου MR χωρητικότητας 50.000 dwt, τα οποία θα παραδοθούν στην εταιρεία στα τέλη του 2020. Η Sun Enterprises θα καταβάλλει 37,5 εκατ. δολάρια για κάθε τάνκερ, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει και την option για ένα ακόμη πλοίο.

    Εντός του καλοκαιριού η εταιρεία προχώρησε, μετά από αρκετά χρόνο απουσίας, και στην παραγγελία δύο νεότευκτων τάνκερ aframax στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Daehan. Πρόκειται για δύο πλοία μεταφοράς πετρελαίου χωρητικότητας 115,000-dwt, τα οποία θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers και θα παραδοθούν στην εταιρεία πριν από το τέταρτο τρίμηνο του 2021.



    ΣΧΟΛΙΑ