Ναυτιλία

Cosco: Πρωτοβουλίες για «κατάπαυση του πυρός» στον Πειραιά αναλαμβάνει η Κινέζα πρέσβης

Η πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, Τσανγκ Τσιγιουέ


Στην πρώτη γραμμή βγαίνει η πρέσβειρα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Αθήνα, Τσανγκ Τσιγιουέ, προκειμένου να άρει το αδιέξοδο που δημιουργείται στο λιμάνι του Πειραιά για την Cosco.

Η επικεφαλής της κινεζικής διπλωματίας στην Αθήνα, κ. Τσιγιουέ, από τις επαφές που είχε το τελευταίο διάστημα σε πολιτικό επίπεδο πήρε το μήνυμα. Η περαιτέρω ανάπτυξη της Cosco, στο λιμάνι του Πειραιά περνάει μέσα από την πόλη. Από την ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία, στο σύνολο της σχεδόν, βρίσκεται σε κάποιου είδους κόντρα με την κινεζική διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ).

Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, η κ. Τσιγιουέ, σήκωσε τις τελευταίες ημέρες το τηλέφωνο για να μιλήσει απευθείας με εκπροσώπους της ναυτιλίας και της παραναυτιλίας στον Πειραιά, να καταγράψει τις θέσεις τους, για άλλη μια φορά, και να μεταφέρει στο Πεκίνο την πραγματική εικόνα των διαφορών που χωρίζουν ΟΛΠ και επιχειρηματίες.

Το Πεκίνο και η Cosco θέλουν άμεσα να πάρουν την άδεια προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα για τον τέταρτο προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) του Πειραιά, προκειμένου το λιμάνι να μπορεί να διακινεί περισσότερα από 10 εκατ. «κουτιά» τον χρόνο, για να εξυπηρετήσει τα σχέδια του νέου θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού, που υλοποιεί τα τελευταία χρόνια η Κίνα. Θέλουν επίσης να της δοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και το επιπλέον 16% των μετοχών του ΟΛΠ, παρά το γεγονός ότι δεν έχει υλοποιήσει τα έργα στο λιμάνι. Αν πάρει το 16%, θα φτάσει το 67% των μετοχών έχει τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας.

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, αυτό ήταν και το αντικείμενο συζήτησης που είχε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος, που επισκέφτηκε τον πρόεδρο του ΟΛΠ, Yu Zenggang, τις προηγούμενες ημέρες, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Το Πεκίνο, αναφέρουν οι πληροφορίες, έχει σχηματίσει την εντύπωση ότι η Ελλάδα έχει ανάψει «κόκκινο» στους σχεδιασμούς της Cosco, εξαιτίας του power game που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Ένα power game, στο οποίο η Ελλάδα παίζει στρατηγικό ρόλο και για τις δύο χώρες, αφού η χώρα μας χωρίζει τρεις ηπείρους και χαρακτηρίζεται από πολιτική σταθερότητα εδώ και δεκαετίες. Σε αντίθεση με την Τουρκία, για παράδειγμα, που έχει τεράστια εσωτερικά προβλήματα και δεν χαρακτηρίζεται από σταθερότητα η πολιτική της.

Η πραγματικότητα, όμως, ανεξάρτητα από τις θέσεις που παίρνουν Δύση και Ανατολή στην Ελλάδα, είναι ότι, ίσως για πρώτη φορά στα χρονικά, όλος ο Πειραιάς βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με τον κινεζικό ΟΛΠ.

Θέματα που έχουν ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών, η πρόθεση του ΟΛΠ να φτιάξει ναυπηγείο, αλλά και τα σχέδιά του να δουλέψει με συγκεκριμένους εργολάβους που θα βρίσκονται στο μητρώο του σε έργα επισκευής πλοίων. Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ ουσιαστικά κορόιδεψε του ναυπηγοεπισκευαστές όταν μέσα στο καλοκαίρι δεσμεύτηκε ότι θα υπογράψει συμφωνία ότι δεν θα προχωρήσει σε ίδρυση ναυπηγείου και τον Σεπτέμβριο ανακάλεσε.

Οι τιμολογήσεις που επιβάλλει στα πλοία που έρχονται στο λιμάνι του Πειραιά, αφού σύμφωνα με ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές εταιρείες είναι τα πιο ακριβά στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι επισκευαστές υποστηρίζουν ότι οι καθαρές ημέρες λειτουργίας των δεξαμενών του ΟΛΠ παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα και ότι δουλεύουν κυρίως με ακτοπλοΐα, τον μόνιμο πελάτη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.

Η πρόθεση και η επιμονή επιμονή της Cosco να λειτουργήσει ψηφιακή πλατφόρμα ελέγχου της ροής των εμπορευμάτων που περνάνε από το λιμάνι του Πειραιά, ζήτημα που σηκώνει πολύ κουβέντα όσον αφορά θέματα ανταγωνισμού.

Η τεχνική ενοποίηση λειτουργίας όλων των προβλητών του Σ.ΕΜΠΟ παρά το γεγονός ότι πρέπει να είναι υπό τη διαχείριση από δύο διαφορετικές εταιρείες (προβλήτας Ι μια εταιρεία και προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ άλλη εταιρεία).

Ακόμα και η πρόθεση της Cosco να φτιάξει νέο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, ακριβώς κάτω από το κέντρο της αστικής ζώνης του Κερατσινίου, δημιουργεί προβληματισμό, ενώ και οι σχέσεις με τους παραλιμένους Δήμους, αν και επίσημα δεν δηλώνουν τίποτα, είναι ιδιαίτερα τεταμένες τους τελευταίους μήνες.


ΣΧΟΛΙΑ