• Ναυτιλία

    Αποκαλυπτική η έκθεση της UNCTAD: Οι υψηλοί ναύλοι απειλούν την παγκόσμια οικονομία

    UNCTAD


    Προβλέπει αύξηση των ναύλων κατά 10% τον επόμενο έτος

    Η έκθεση «Επισκόπηση των θαλάσσιων μεταφορών 2021» της UNCTAD – Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη – επισημαίνει ότι τίποτα δεν θα είναι όπως πριν στις θαλάσσιες μεταφορές, εξ αιτίας των καταστροφικών επιπτώσεων που είχε ο Covid-19 στο παγκόσμιο εμπόριο.

    Η έκθεση τονίζει ότι οι επιπτώσεις δεν είναι τόσο ως προς τον όγκο των μεταφορών, αλλά για τη ζημιά που προκάλεσε στην αλυσίδα εφοδιασμού όλων των χωρών. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η τελευταία έκθεση, που δημοσιεύτηκε, η οποία αναλύει την τάση των προβλημάτων που καταγράφηκαν το 2020 παγκοσμίως και τις προβλέψεις για το άμεσο μέλλον, υποδεικνύοντας ότι η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας απειλείται από τους υψηλούς ναύλους στις θαλάσσιες μεταφορές.

    Άλλη μια διαπίστωση που περιλαμβάνεται στην έκθεση είναι ότι, ενώ επιβεβαιώνει ότι η ανάκαμψη του εμπορίου βρίσκεται σε εξέλιξη, περιγράφει μια ζοφερή προοπτική για την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, και προβλέπει ότι θα είναι όμηρος των «δραματικών ανόδων» των ναύλων από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

    Αυτό θα έχει ως συνέπεια να υπάρξουν σημαντικές αυξήσεις τιμών για καταναλωτικά αγαθά όπως έπιπλα, ποδήλατα, αθλητικά είδη και παιχνίδια, ενώ ενδέχεται να προκληθούν αλλαγές στα μοντέλα παραγωγής από τις μεγάλες χώρες εισαγωγής, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να πρωτοστατούν σε αναζήτηση μεγαλύτερης ανθεκτικότητας και ολοένα και λιγότερης μετεγκατάστασης.

    «Μια διαρκής ανάκαμψη θα εξαρτηθεί από την πορεία της πανδημίας και θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα να μετριαστούν οι επιπτώσεις και να περιοριστεί η παγκόσμια εξάπλωση του εμβολίου», δήλωσε η Γενική Γραμματέας της UNCTAD, Ρεμπέκα Γκρίνσπαν. «Οι επιπτώσεις της κρίσης του Covid-19 θα πλήξουν περισσότερο τα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη και τις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες», πρόσθεσε.

    Στην έκθεση αναφέρεται ότι το θαλάσσιο εμπόριο συρρικνώθηκε 3,8% το 2020, παρά το αρχικό σοκ, αλλά ανέκαμψε αργότερα μέσα στο έτος και αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,3% το 2021. Ο μέσος όρος προοπτικής για το θαλάσσιο εμπόριο παραμένει θετικός, αλλά υπόκειται σε «αυξανόμενους κινδύνους και αβεβαιότητες».

    Επιπλέον, η έκθεση εξηγεί ότι οι Αμερικανοί και Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα πληρώσουν τον πιο βαρύ λογαριασμό, αυτοί κυρίως που στηρίζονται σε βιομηχανικές προμήθειες από την Κίνα και άλλες ανατολικές οικονομίες και επισημαίνει ότι «το αποτέλεσμα θα είναι συνεχείς πιέσεις κόστους, διακοπές και καθυστερήσεις στις αποστολές εμπορευματοκιβωτίων που θα δημιουργήσουν προβλήματα στην παραγωγή».

    Επίσης, η έκθεση προβλέπει ότι μια αύξηση 10% στους ναύλους των ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων, που συνδυασμό με τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας, θα μειώσουν τη βιομηχανική παραγωγή στις ΗΠΑ και στη ζώνη του ευρώ κατά περισσότερο από 1%, ενώ στην Κίνα η παραγωγή ενδέχεται να μειωθεί 0,2%.

    Στην έκθεση της UNCTAD τονίζεται ότι η πανδημία έχει αναδείξει και έχει ενισχύσει τις προκλήσεις που υπάρχουν στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, ιδίως στην έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και στις ελλείψεις σε υποδομές.

    «Η συνεχιζόμενη κρίση, που προκαλείται από την πανδημία, η εναλλαγή πληρωμάτων, το κλείσιμο των συνόρων και η έλλειψη διεθνών πτήσεων που αφήνουν εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς εγκλωβισμένους στη θάλασσα, ανίκανους να αντικατασταθούν ή να επαναπατριστούν, προκαλεί ανησυχία», τονίζεται στην έκθεση.

    Τέλος, η UNCTAD προτρέπει τις κυβερνήσεις να παρακολουθούν τις αγορές για να διασφαλίσουν δίκαιο, διαφανές και ανταγωνιστικό εμπόριο, συνιστώντας την ανταλλαγή περισσότερων δεδομένων και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των μερών της θαλάσσιας αλυσίδας εφοδιασμού. Καλεί επίσης τα έθνη να εξετάσουν μια σειρά μέτρων που αφορούν τόσο υλικές όσο και άυλες υποδομές, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της ποιότητας των λιμενικών υποδομών που θα μείωναν το συνολικό μέσο κόστος μεταφοράς κατά 4,1%, τη θέσπιση μέτρων διευκόλυνσης του εμπορίου που θα μείωναν το κόστος κατά 3,7 % και τη βελτίωση της συνδεσιμότητας της ναυτιλίας τακτικών γραμμών που θα μείωνε το κόστος κατά 4,4%.

    Διαβάστε επίσης:

    Pyxis Tankers: Οι χαμηλοί ναύλοι επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσματα

    Παναγιώτης Τσάκος: Θα απομείνουμε με ναυτιλία ισχυρή από πλευράς πλοιοκτησίας, αλλά στα χέρια ξένων ναυτικών και διαχειριστών, αν δεν πάρουμε μέτρα

    To Climathon έρχεται στον Πειραιά



    ΣΧΟΛΙΑ