• Business

    Όλοι οι πρωταγωνιστές των online αγορών – Ο ρόλος των Amazon, Ebay και η θέση των Public και Skroutz

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Ηλεκτρονικό εμπόριο


    Αποκαλυπτικά στοιχεία για τη συμπεριφορά των καταναλωτών αλλά και τις εταιρείες- πρωταγωνιστές των online αγορών, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας προκύπτουν από την ενδιάμεση έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η διατήρηση της δυναμικής που ανέπτυξαν οι ηλεκτρονικές αγορές και μετά την επανεκκίνηση των φυσικών καταστημάτων και η ευρεία διείσδυση των ξένων επιχειρήσεων ξεχωρίζουν μεταξύ των ευρημάτων της έρευνας που διενεργήθηκε τον Μάρτιο του 2021 σε δείγμα 1.509 καταναλωτών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο.

    Ειδικότερα, τουλάχιστον ένας στους δυο καταναλωτές 53% αγοράζει τουλάχιστον μία κατηγορία προϊόντων από ηλεκτρονικό κατάστημα με έδρα στην αλλοδαπή (με την κατηγορία ένδυση και υπόδηση να καταγράφει το μεγαλύτερο ποσοστό αγορών (19%)), κυρίως λόγω διαθεσιμότητας και τιμής των προϊόντων. Οι πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες του εξωτερικού για τις αγορές αναδεικνύονται οι πλατφόρμες marketplace Αmazon (26%), eBay (14%), AliExrpress (8%) και Wish (5%).

    Στον αντίποδα, σύμφωνα πάντοτε με όσα αναφέρονται στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τα ελληνικά marketplaces που ξεχωρίζουν είναι τα Public και η Skroutz. Παρ’ ότι η απόσταση τους, σε όρους συνεργαζόμενων καταστημάτων δεν φαίνεται ιδιαίτερα σημαντική, συγκρίνοντας την εξέλιξη του κύκλου εργασιών τους, προκύπτει ότι η θέση των Public ως πλατφόρμα marketplace είναι ισχυρότερη σε σχέση με αυτήν της Skroutz.

    Η τελευταία, στην οποία επένδυσε σχετικά πρόσφατα το CVC Capital είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης μεταξύ των πλατφορμών αναζήτησης και σύγκρισης τιμών στην ελληνική αγορά. Και αυτό, όχι μόνο με βάση τη θέση της πλατφόρμας σε όρους συνεργαζόμενων καταστημάτων, αλλά και σε όρους κύκλου εργασιών, διατιθέμενων κωδικών προϊόντων και πλήθους μοναδικών επισκέψεων στην ιστοσελίδα της. Σταθερά στη δεύτερη θέση, ως προς τις ανωτέρω διαστάσεις, βρίσκεται η BestPrice.

    Όσον αφορά στην διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών, η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού κατέδειξε ουσιώδη αύξηση της συχνότητας των ηλεκτρονικών αγορών, καθώς το ποσοστό των ερωτηθέντων που αγοράζουν διαδικτυακά «σπάνια» μειώθηκε περίπου στο μισό (από 47% σε 23%), ενώ αντίστοιχα το ποσοστό όσων αγοράζουν τουλάχιστον «κάποιες φορές τον μήνα» ή συχνότερα αυξήθηκε από 42% σε 69%.

    Η βασική ομάδα κριτηρίων που επηρεάζουν την επιλογή ηλεκτρονικού καταστήματος σχετίζονται με την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια που νοιώθει ο καταναλωτής για τη συναλλαγή, η δεύτερη ομάδα κριτηρίων αφορούν τη συνολική τιμολόγηση (συμπεριλαμβανομένης τυχόν υπηρεσίας δωρεάν μεταφορικών), ενώ η διαθεσιμότητα και η παρουσίαση των προϊόντων αναδεικνύεται ως η τρίτη σε σημασία ομάδα κριτηρίων.

    Τα κρυπτονομίσματα

    Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα για τους δημοφιλέστερους τρόπους πληρωμών. Κατά σειρά, οι δημοφιλέστερες μέθοδοι αναδείχθηκαν οι πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες και η αντικαταβολή, ακολουθούμενες από το paypal, την προπληρωμένη κάρτα και στη συνέχεια την τραπεζική κατάθεση. Τα υπόλοιπα μέσα πληρωμής όπως ψηφιακό πορτοφόλι, google pay και κρυπτονομίσματα καταγράφουν πολύ μικρά ποσοστά.

    Συγκεκριμένα, το 82% χρησιμοποιεί αρκετά συχνά ή συχνότερα πιστωτική κάρτα, το 55% αντικαταβολή, το 30% paypal, το 24% προπληρωμένη κάρτα και το 17% τραπεζική κατάθεση. Η πλειονότητα των καταναλωτών χρησιμοποιεί συνδυασμό των διάφορων μέσων πληρωμής, ωστόσο το ποσοστό 82% που χρησιμοποιεί τουλάχιστον «αρκετά συχνά» χρεωστική/πιστωτική κάρτα και το ποσοστό 93% που χρησιμοποιεί τουλάχιστον «σπάνια» είναι ιδιαίτερα υψηλό και δείχνει ότι το κοινό των online αγοραστών είναι πλέον ιδιαίτερα εξοικειωμένο με τη χρήση αυτών των μέσων πληρωμής.

    Αντέχουν τα μετρητά (!)

    Εντούτοις, παρότι τα συνδυαστικά ποσοστά χρήσης χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας και προπληρωμένης κάρτας είναι υψηλά, παρατηρείται η χρήση της αντικαταβολής από 1 στους 2 καταναλωτές. Αυτό το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό σχετίζεται με την υψηλή χρήση μετρητών από τους Έλληνες καταναλωτές, αλλά ενδεχομένως μπορεί να θεωρηθεί ότι υποκρύπτει και κάποιου είδους δυσπιστίας για πιθανή αξιοποίηση των προσωπικών τους δεδομένων.

    Διαβάστε επίσης

    Επιτροπή Ανταγωνισμού: Δημοσιεύθηκε η ενδιάμεση έκθεση για το ηλεκτρονικό εμπόριο
    Στα κρατικά ταμεία τα πρώτα 4 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης στο τέλος της εβδομάδας
    Aυστηρότερες διαδικασίες για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών



    ΣΧΟΛΙΑ