• Ενέργεια

    ΔΕΠΑ Εμπορίας και Ζενίθ εναντίον Enaon: Τι ζητάνε από τη ΡΑΑΕΥ για τις χρεώσεις δικτύου της ΔΕΔΑ

    Αθανάσιος Δαγούμας, Πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ

    Αθανάσιος Δαγούμας, Πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ


    Τις παρατηρήσεις τους στη διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της Πρότυπης Σύμβασης Χρήσης Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου της εταιρείας ΔΕΔΑ Α.Ε, απέστειλαν στη ρυθμιστική αρχή, οι εταιρείες Δέπα Εμπορίας, NRG, Zenith και Φυσικό Αέριο, διαφωνώντας με κάποια από τα προτεινόμενα από τη θυγατρική της ιταλικής ENAON, ΔΕΔΑ, για τις χρεώσεις δικτύου.

    Οι περισσότερες ενστάσεις αφορούν την αύξηση των εγγυήσεων χρονικά στις 65 ημέρες, στον τρόπο υπολογισμού τους, ενώ επίσης δειυεκρινίζεται ότι η ασφαλής λειτουργία των εγκαταστάσεων είναι ευθύνη του Διαχειριστή του Δικτύου και όχι των Χρηστών.

    ΔΕΠΑ Εμπορίας: Όχι στην αύξηση του χρόνου των εγγυήσεων

    Η ΔΕΠΑ Εμπορίας, σχετικά με τις εγγυήσεις σημειώνει: “Εκφράζουμε την αντίρρησή μας με την προτεινόμενη επαύξηση του χρονικού διαστήματος της ετήσιας προϋπολογισθείσας χρέωσης Διανομής και κατ’ επέκταση της εγγύησης, από 35 σε 65 ημέρες (αύξηση κατά 85%). Πρόκειται για αύξηση η οποία προφανώς οφείλεται στην ύπαρξη κάποιων υπερήμερων Χρηστών, τούτο όμως δεν σημαίνει ότι αυτομάτως πρέπει να επιβαρύνονται υπέρμετρα όλοι οι (περισσότεροι) φερέγγυοι Χρήστες. Το ζήτημα δε  θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται με οριζόντια επιβάρυνση των εγγυητικών γραμμών όλων των Χρηστών, παρά με εξέταση δεικτών συμπεριφοράς – φερεγγυότητας και άλλες ειδικές προβλέψεις, οι οποίες δέον όπως εντάσσονται στη διάταξη της παρ. 6 του εν λόγω άρθρου (περί αναπροσαρμογής της εγγύησης), ακόμα και με αυστηρότερες προβλέψεις από τις ισχύουσες, πχ υποχρεωτική επαύξηση από 35 σε 65 ημέρες σε περίπτωση εμφάνισης έστω και μίας κατάστασης υπερημερίας. Εναλλακτικά, οι αποδεδειγμένα και επί μακράν φερέγγυοι Χρήστες θα έπρεπε να δικαιούνται περιορισμό της χορηγούμενης εγγύησης από 65 σε 35 ημέρες, δηλ. στο μέχρι σήμερα ισχύον επίπεδο.

    Η ΔΕΠΑ Εμπορίας επίσης αναφέρεται και στο πρόβλημα  ένταξης ενός Πελάτη στο Μητρώο του Χρήστη Διανομής, όταν δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα τηλεμέτρησης.

    Ειδικότερα σημειώνει:  «Ως ημερομηνία αλλαγής Χρήστη Διανομής λογίζεται η ημερομηνία της έκτακτης επιτόπιας καταγραφής της εν λόγω ένδειξης του μετρητή. Στην περίπτωση ύπαρξης εγκατεστημένου συστήματος τηλεμέτρησης, η καταγραφή της ένδειξης γίνεται αυτομάτως».

    Είναι κατανοητό ότι η αλλαγή Χρήστη προϋποθέτει κάποιες διαδικασίες και ενέργειες εκ μέρους του Διαχειριστή και των Χρηστών (παλαιού και νέου), πχ έρευνα περί ύπαρξης ληξιπροθέσμων οφειλών κλπ, με αντίστοιχες προθεσμίες, πλην όμως τούτο δε θα έπρεπε να αποτρέπει τη μετάβαση του Πελάτη σε νέο Χρήστη σε συγκεκριμένη ημερομηνία και να καταλήγει να καθιστά την αλλαγή Χρήστη μία διαδικασία με χρονικά αβέβαιο αποτέλεσμα.

    Ειδικά σε περιπτώσεις βιομηχανικών πελατών (οι ημερήσιες καταναλώσεις των οποίων, άλλωστε, τηλεμετρούνται), αν έχουν τηρηθεί οι ανωτέρω βασικές προθεσμίες, θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα να ικανοποιηθεί αίτημα μετάβασης σε συγκεκριμένη ημερομηνία, η οποία αφ’ ενός μεν θα συμπίπτει με την ημερομηνία της λήξης/έναρξης ισχύος της Σύμβασης Προμήθειας μεταξύ Πελάτη και παλαιού/νέου Χρήστη, αντίστοιχα, αφ’ ετέρου, δε, θα αντανακλάται ορθώς στο Μητρώο Πελατών του νέου Χρήστη στο πεδίο «ημερομηνία έναρξης ισχύος» του Παραρτήματος 2 της υπό διαβοϋλευση Σύμβασης.

    Όπου υφίσταται τηλεμέτρηση, η ημερομηνία αυτή μπορεί να είναι σαφώς συγκεκριμένη, καθώς μπορεί να επιλεγεί («λογιστεί» για τους σκοπούς της διάταξης), μιας και καταγράφονται -και είναι γνωστές και, κατ’ αρχήν, μη αμφισβητήσιμες- οι καταναλώσεις όλων των ημερών.

    Παρά ταύτα, στα ηλεκτρονικά συστήματα υποβολής αιτημάτων αλλαγής Χρήστη, αν και υπάρχει σχετικό πεδίο περί «Ημερομηνίας Έναρξης» (ενν. επιθυμητής) αυτό για κάποιο λόγο δεν λειτουργεί (είναι γκρίζο), με αποτέλεσμα οι Χρήστες να αναγκάζονται να απευθύνονται στον Διαχειριστή με επιστολές και e-mails (εκτός θεσμικού ηλεκτρονικού συστήματος) προκειμένου να συντονιστούν οι ενέργειες και να ικανοποιηθεί ορθώς το αίτημα.

    Τούτο δεν λειτουργεί πάντοτε επαρκώς, με αποτέλεσμα να υποβάλλονται παλαιοί ή νέοι Χρήστες σε αναίτιες χρεώσεις για διαστήματα κατά τα οποία δεν τροφοδοτούν τον συγκεκριμένο Πελάτη, στην περίπτωση δε αυτή ο Διαχειριστής παγίως αρνείται να τακτοποιήσει το ζήτημα με σχετικούς αντιλογισμούς, παρά τα (κοινά) αιτήματα Πελατών/Χρηστών. Το πρόβλημα δέον όπως αντιμετωπιστεί με κατάλληλες, ιδίως τεχνικές, παρεμβάσεις.

    Επίσης, τονίζει ότι η ασφαλής λειτουργία των εγκαταστάσεων δεν εντάσσεται στη σφαίρα αρμοδιότητας του Χρήστη Διανομής.

    Σημειώνει:    “στην τελευταία παράγραφο προβλέπεται ότι ο Χρήστης Δικτύου Διανομής οφείλει να περιλαμβάνει στα τιμολόγια τουλάχιστο μία (1) φορά κατ’ έτος μηνύματα σχετικά με την ασφαλή λειτουργία των εγκαταστάσεων. Η ασφαλής λειτουργία των εγκαταστάσεων δεν εντάσσεται στη σφαίρα αρμοδιότητας του Χρήστη Διανομής αλλά, μάλλον, του Διαχειριστή Δικτύου. Κατά συνέπεια, ο τελευταίος δέον όπως προετοιμάζει και κοινοποιεί στον Χρήστη υποδείγματα τέτοιων μηνυμάτων, προς αποστολή στον καταναλωτή, εφ’ όσον τούτο κρίνεται απαραίτητο”.

    Ζενίθ: Τι λέει για τις Εγγυήσεις

    Η Ζενίθ από την πλευρά της επίσης θεωρεί εκτεταμένο το χρονικό διάστημα 65 ημερών για τις εγγυήσεις, ενώ εκφράζει διαφωνίες για τον υπολογισμό των εγγυήσεων και ζητά τη δυνατότητα μονομερούς καταγγελίας της σύμβασης. Ειδικότερα, σημειώνει:

    “Αναφορικά με το Άρθρο 8 (Εγγυήσεις), το χρονικό διάστημα των 65 ημερών κρίνεται ως ιδιαιτέρως εκτεταμένο και προτείνεται να μειωθεί στο ήμισυ, ενδεικτικά στις 35 ημέρες. Υπενθυμίζουμε ότι στις επιμέρους συμβάσεις με τους οικείους Διαχειριστές κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, το επίμαχο διάστημα ήταν σημαντικά μικρότερο. Ως εκ τούτου, παρακαλούμε όπως επανεξετάσετε το χρονικό διάστημα για τον υπολογισμό των εγγυήσεων.
    Επίσης, σημειώνει σχετικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού του ποσού εγγυήσεων στα μη ωρομετρούμενα σημεία παράδοσης, η θεώρηση των καταναλώσεων «…που αντιστοιχεί στις πρώτες 65 ημερολογιακές ημέρες του έτους για κάθε ΤΚΚ…» θα έχει ως αποτέλεσμα τον καθορισμό του επιμέρους ποσού για την εν λόγω κατηγορία σε επίπεδα που δεν θα είναι αντιπροσωπευτικά για τις καταναλώσεις του υπόλοιπου έτους.
    Προτείνουμε η εκτίμηση ημερήσιας κατανάλωσης να καλύπτει ευρύτερη χρονική διάρκεια. Συνακόλουθα το ποσοστό της ετήσιας κατανάλωσης που αντιστοιχεί σε αριθμό ημερολογιακών ημερών μπορεί να συναχθεί με αναγωγή.

     Η εταιρεία, αναφέρει ενδεικτικά   την περίπτωση του ηλεκτρισμού στην οποία για τον υπολογισμό των εγγυήσεων ο Διαχειριστής λαμβάνει υπόψη
    το μέσο ύψος της μηνιαίας έκθεσής του από τη δραστηριότητα του συμμετέχοντα και έπειτα εφαρμόζονται διάφοροι χρηματοοικονομικοί συντελεστές που προσαρμόζουν τον κίνδυνο της εν λόγω έκθεσης ανάλογα με ορισμένες παραμέτρους. Περαιτέρω, στην περίπτωση του ηλεκτρισμού, ο Διαχειριστής Δικτύου προτίθεται να τροποποιήσει την υφιστάμενη μεθοδολογία προκειμένου να λαμβάνεται υπόψη η δυνατότητα απομείωσης ή προσαύξησης του ποσού εγγύησης βάσει της συναλλακτικής συμπεριφοράς κάθε συμμετέχοντα (βλ. συνέπεια τήρησης υποχρεώσεων). Ως εκ τούτου, προτείνεται να διενεργηθεί σχετική μελέτη ώστε η μεθοδολογία υπολογισμού του ποσού εγγυήσεων να λαμβάνει υπόψη τη συναλλακτική συμπεριφορά των Χρηστών Διανομής.

     Η Ζενίθ  αναφέρει επίσης ότι όπως προβλέπεται, η  εγγύηση αναπροσαρμόζεται κάθε φορά που μεταβάλλεται σε ποσοστό άνω του 10% του ποσού της εγγύησης […]. Εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την σχετική ειδοποίηση του Διαχειριστή, ο Χρήστης Διανομής υποχρεούται να προσκομίσει νέα Εγγυητική Επιστολή ή τροποποίηση της υφιστάμενης […].».
    Και σημειώνει ότι το χρονικό διάστημα ανταπόκρισης σε ενδεχόμενη τροποποίηση πρέπει να επεκταθεί στις 8 εργάσιμες ημέρες, ώστε να ληφθεί υπόψη η τήρηση των διαδικασιών όλων των εμπλεκομένων μερών (Χρήστες Διανομής, Τραπεζικά Ιδρύματα).
    Αναφορικά με το Άρθρο 9 (Λύση – Καταγγελία) προτείνουμε να εισαχθεί πρόνοια ώστε να γίνεται ρητή αναφορά στη δυνατότητα μονομερούς καταγγελίας της σύμβασης από οποιοδήποτε εκ των συμβαλλομένων Μερών κατόπιν πρότερης γνωστοποίησης στο έτερο μέρος εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος και για σπουδαίο λόγο”.

    Διαβάστε επίσης

    ΕΥΔΑΠ: Με υπουργική απόφαση η αύξηση της τιμής του νερού- Ανέτοιμη η ΡΑΑΕΥ να ρυθμίζει ύδατα και απόβλητα

    Mytilineos: Χρονιά μεταλλουργίας το 2024 με κέρδη ρεκόρ- Αυξημένα πράσινα EBITDA

    Σκυλακάκης στο mononews για τα υπεράκτια αιολικά: Προτεραιότητα στις περιοχές που δεν έχουμε αντιδράσεις



    ΣΧΟΛΙΑ