Business

Delivery Hero (μητρική της E-food): Οι απίθανες πρακτικές, γιατί οι ντελιβεράδες βαφτίζονται ανεξάρτητοι εργολάβοι και τα 21 εκατ. του Παμίνου Κυρκίνη

Παμίνος Κυρκίνης-συνιδρυτής και CEO της e-food

Παμίνος Κυρκίνης-συνιδρυτής και CEO της e-food


Μια από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες της Γερμανίας με ετήσιο τζίρο άνω των  1,2 δισ. ευρώ είναι η Delivery Hero, μητρική της e-food.

Η μητρική εταιρεία της ελληνικής e-food,  είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης και μάλιστα το 2021 πήρε την θέση της WIRECARD στον δείκτη DAX που περιλαμβάνει τις 30 μεγαλύτερες εταιρείες της Γερμανίας.

Η γερμανική πολυεθνική εξαγόρασε το 2015 την ελληνική e-food δίνοντας στους τότε βασικούς μετόχους μεταξύ αυτών στους Κωνσταντίνο και Παμίνο Κυρκίνη το ποσό των 21 εκατ. ευρώ.

Έκτοτε τα δυο αδέλφια διοικούν την εταιρεία η οποία την Πέμπτη με μια ανακοίνωση που αφορούσε 115 εργαζομένους της,  δημιούργησε σάλο στην ελληνική πολιτική σκηνή, καθώς με απόφαση της ανακοίνωσε εκβιαστικά την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων για μέρος του προσωπικού της

Το θέμα έλαβε γρήγορα πολιτικές προεκτάσεις με τον ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορεί την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ότι ευνοεί αθέμιτές εργασιακές πρακτικές.

Tο θέμα απασχόλησε τόσο έντονα την online κοινότητα που βρέθηκε στην πρώτη θέση των trending topics του Twitter.

Η αντίδραση κλιμακώθηκε οδηγώντας μόνο το hashtag  #cancel_efood – κατά την διάρκεια της ημέρας δημιουργήθηκαν κι άλλα παρόμοια όπως #uninstall_efood, να έχει το απόγευμα της Παρασκευής 31 χιλιάδες tweets και μερικές ώρες αργότερα ο αριθμός των σχετικών τιτιβισμάτων να έχει φτάσει τις 37 χιλιάδες.

Αξίζει να τονισθεί οτι η  η Delivery Hero, το 2018 εξαγόρασε το 100% της online πλατφόρμας παραγγελίας έτοιμου φαγητού deliveras.gr.

Η εξαγορά πραγματοποιήθηκε στις 31 Ιανουαρίου 2018.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την Delivery Hero, η εταιρεία εξαγόρασε την Deliveras με το ποσό 4,7 εκατ. ευρώ, επιδιώκοντας την προάσπιση της ηγετικής της θέσης στην ελληνική αγορά.

Μέσω, λοιπόν, της Online Delivery Α.Ε. η γερμανική εταιρεία ελέγχει τις κυριότερες πλατφόρμες παραγγελίας έτοιμου φαγητού στην ελληνική αγορά.

Το 2020 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας e-food, διαμορφώθηκε στα 64,4 εκατ. ευρώ, από 43,1 εκατ. ευρώ το 2019, αύξηση της τάξεως του 49%, ενώ τα EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) ανήλθαν στα 31,6 εκατ. ευρώ από 23,7 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.

Τι συμβαίνει στο εξωτερικό

Ως μια εταιρεία που χρησιμοποιεί αθέμιτες πρακτικές για τους εργαζομένους της χαρακτηρίζεται η μητρική εταιρεία του e-food.

Η γερμανική πολυεθνική Delivery HERO η οποία κατέχει το 100% της e-food, έχει κατηγορηθεί σε πολλές προηγμένες χώρες ότι χρησιμοποιεί τακτικές που σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα παραπέμπουν στον μεσαίωνα.

Η εταιρεία έχει δεχτεί δριμεία κριτική σε πολλές χώρες του πλανήτη.

Μάλιστα σε κάποια ιδιαίτερα προηγμένα κράτη όπως ο Καναδάς,  έχει αναστέλλει την λειτουργία θυγατρικών της.

Οι θυγατρικές της Delivery Hero (Foodora, Foodpanda κ.λπ.) συνήθως κατατάσσουν τους εργαζόμενους τους στην κατηγορία ανεξάρτητοι εργολάβοι.

Αυτή η ταξινόμηση απαλλάσσει την Delivery Hero από ευθύνες έναντι των εργαζομένων της, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος στην αποζημίωση των εργαζομένων , στις αναρρωτικές άδειες , στις υπερωρίες , στα επιδόματα ανεργίας , στις αμοιβές κινδύνου και στην προστασία από εσφαλμένη διακοπή της εργασίας ή απόλυση.

Αποφάσεις υπέρ των εργαζομένων και επακόλουθο κλείσιμο της Foodora στην Αυστραλία και τον Καναδά 

Οι ταχυμεταφορείς που εργάζονται για τα εμπορικά σήματα της Delivery Hero είχαν στο παρελθόν ξεκινήσει εκστρατείες για να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, συμπεριλαμβανομένων αρκετών επιτυχημένων νομικών αγώνων.

Στην Αυστραλία και τον Καναδά, αυτές οι εκστρατείες οδήγησαν στο κλείσιμο της θυγατρικής εταιρείας Foodora στις χώρες αυτές.

Σε κάθε περίπτωση, η Foodora υποστήριξε ότι το κλείσιμο των θυγατρικών της πραγματοποιήθηκε ως απάντηση στο γεγονός οτι η αγορές ήταν “κορεσμένες”.

Ωστόσο, η Ετήσια Έκθεση της Delivery Hero το 2018, δείχνει ότι η εταιρεία πράγματι αξιολογεί τις χώρες που έχει επενδύσει, το κόστος και τους κινδύνους των κυβερνητικών πολιτικών, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνικής ασφάλισης, δηλώνοντας:

“Οι συγκεκριμένες και οικονομικές απαιτήσεις της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της νομοθεσίας για την απασχόληση και της κοινωνικής ασφάλισης, αυξάνουν την πολυπλοκότητα της διαχείρισης του αναβάτη ως μέρος των δικών τους υπηρεσιών παράδοσης.

Η συνεχής ανάλυση των ρυθμιστικών εξελίξεων είναι απαραίτητη για να βρεθεί η καλύτερη προσέγγιση για την προώθηση των επιχειρήσεων εφοδιαστικής η συμμόρφωση με τις κανονιστικές απαιτήσεις μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερα κόστη αναβάτη και πιθανά πρόστιμα μη συμμόρφωσης.

Αυτό περιλαμβάνει επίσης τον κίνδυνο μη διαθεσιμότητας του προσωπικού αναβάτη που περιορίζει την περαιτέρω επέκταση των υπηρεσιών εφοδιαστικής.

Αυτός ο κίνδυνος θεωρείται μέσος όρος. ”

Αυστραλία 

Το 2018 η Foodora Australia ανέστειλε απότομα τις εργασίες της ενώ αντιμετώπιζε διάφορες αγωγές, συμπεριλαμβανομένης μιας από τον Διαμεσολαβητή Fair Work της χώρας που κατηγόρησε την εταιρεία για συμβάσεις-απάτη . Ταυτόχρονα υπάλληλοι της είχαν προσφύγει στα δικαστήρια.

Το Συνδικάτο Εργαζομένων Μεταφορών κατηγόρησε στη συνέχεια την Foodora ότι έκλεισε για να «αποφύγει την ευθύνη να πληρώσει στους αναβάτες της εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση».

Καναδάς 

Το 2019, άρχισαν να οργανώνονται οι ταχυδρόμοι της Foodora σε Μόντρεαλ και Τορόντο.

Στη συνέχεια, με την υποστήριξη του Καναδικού Συνδέσμου Ταχυδρομικών Εργαζομένων , η Foodsters United , μια ομάδα αγγελιαφόρων στο Οντάριο, οργάνωσε μια ψηφοφορία για το αν θα συνδικαλιστούν ή όχι με το CUPW.

Η Foodora Canada αμφισβήτησε τότε την ψηφοφορία πριν από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, με βάση ότι οι ταχυμεταφορείς της Foodora ήταν ανεξάρτητοι εργολάβοι και ως εκ τούτου δεν είχαν το δικαίωμα να συνδικαλιστούν.

Το Συμβούλιο Εργασιακών Σχέσεων του Οντάριο έκρινε τότε ότι η Foodora κατηγοριοποιούσε εσφαλμένα τους ταχυμεταφορείς ως ανεξάρτητους εργολάβους και, σε μια απόφαση που θεωρήθηκε ευρέως νίκη των ταχυμεταφορών, διέταξε την Foodora να θεωρήσει τους ταχυμεταφορείς της «εξαρτημένους εργολάβους», μια νέα κατηγορία που παρέχει στους εργαζόμενους μερικά από τα εργασιακά δικαιώματα.

Η απόφαση αφορούσε μόνο τους αγγελιαφόρους – ταχυμεταφορείς στο Οντάριο.

Σύμφωνα με τo καναδικό site thestar. com, τον Απρίλιο του 2020, δύο μήνες μετά την απόφαση του Συμβουλίου Εργασιακών Σχέσεων του Οντάριο, η Foodora Canada ανακοίνωσε ότι κλείνει, επικαλούμενη τον υπερκορεσμό της καναδικής αγοράς.

Μονοπωλιακή συμπεριφορά 

Η Talabat και η Carriage , και οι δύο ιδιοκτησία της Delivery Hero, μηνύθηκαν από την Αρχή Προστασίας του Ανταγωνισμού του Κουβέιτ (CPA) το 2019, αφού αρνήθηκαν να πληρώσουν πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 5 εκατομμυρίων KWD (16,5 εκατομμύρια δολάρια) λόγω των μονοπωλιακών πράξεων τους στις συμβάσεις τους με εστιατόρια.



ΣΧΟΛΙΑ