ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το θρίλερ με την Intralot και η αλήθεια για τα κέρδη του 2026, ποιες εταιρείες θα κατέβουν στον διαγωνισμό για την σίτιση, η επιτυχία της Νίκης, οι νέες business του Λιάκου, τι έλεγε η Κίμπι στον Αργυρό face time, και 2 quiz για τον ξυπόλυτο που φλερτάρει την διάσημη και την κοινή πρόσκληση σε πάρτι με black tie
Κλείδωσε για τα τέλη Δεκεμβρίου η έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Όπως ξεκαθάρισε, όλες οι διαδικασίες οδεύουν προς ολοκλήρωση εντός του έτους, ενώ η πλήρης υλοποίηση της σύμβασης τοποθετείται χρονικά έως το τέλος του 2026, με την προϋπόθεση ότι θα κλείσουν οι εκκρεμότητες στην κατηγοριοποίηση και πιστοποίηση των σηράγγων που αποτελεί και το βασικό σημείο των καθυστερήσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που επείγει την κυβέρνηση είναι το τίμημα της παραχώρησης από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS που κυμαίνεται στα 1-1,5 δισ. να εκταμιευθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, καθώς εγγραφή του ποσού στον προϋπολογισμό θεωρείται κομβική, ακριβώς επειδή θα ενισχύσει τον κρατικό κορβανά και θα δώσει «ώθηση» στους δημοσιονομικούς δείκτες.
Το κυριότερο ωστόσο, είναι πως με την προώθηση της παραχώρησης και την εμπλοκή του ιδιώτη παραχωρησιούχου, κλείνει όπως τόνισε και ο κ. Ταχιάος ένα μεγάλο και χρόνιο κεφάλαιο για την Εγνατία Οδό, αυτό της υποχρηματοδότησης και της υστέρησης στην οδική ασφάλεια.
Η Εγνατία, παρά τον κομβικό ρόλο της για τη Βόρεια Ελλάδα και τη σύνδεσή της με τα Βαλκάνια, παρέμενε για χρόνια ένας από τους πλέον παραμελημένους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας, με δεκάδες σήραγγες χωρίς πλήρη πιστοποίηση και με ανάγκες συντήρησης που ξεπερνούν τις δυνατότητες της Εγνατία Οδός Α.Ε.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι η παραχώρηση δεν αποτελεί πρωτοβουλία της σημερινής κυβέρνησης ούτε καν της προηγούμενης κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά μια μνημονιακή υποχρέωση που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και προχώρησε μέσω ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με τον ίδιο, το ΤΑΙΠΕΔ ως παραχωρητής κατέληξε στην προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, με το τίμημα να εισρέει στο Ταμείο και, μετά τις προβλεπόμενες κρατήσεις, να κατευθύνεται στο δημόσιο χρέος. Ο ίδιος τόνισε ότι δεν μπορεί να σχολιάσει το τίμημα, καθώς αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ.
Τα εμπόδια
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο ζήτημα της αναβλητικής αίρεσης που κρατά “κολλημένη” την υλοποίηση της σύμβασης μέχρι σήμερα, δηλαδή την κατάταξη των σηράγγων της Εγνατίας στην κατηγορία Ε, όπως προβλέπει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία. Όπως αποκάλυψε, το ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε από χθες στο Ελεγκτικό Συνέδριο τροποποίηση της σύμβασης που μεταφέρει την ευθύνη της κατάταξης στον ίδιο τον προσωρινό και μελλοντικό παραχωρησιούχο. Εφόσον η τροποποίηση εγκριθεί, θα εισαχθεί στη Βουλή για κύρωση μαζί με τον συνολικό νόμο της παραχώρησης. Ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι η υποχρέωση αυτή ανήκε αρχικά στην Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία καθυστέρησε και άφησε εκκρεμότητες.
Στη συνέχεια τόνισε ότι η Εγνατία Οδός χρήζει άμεσων παρεμβάσεων, καθώς παρουσιάζει σημαντική ποιοτική υστέρηση σε σχέση με άλλους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες.
Όπως ανέφερε, απέρριψε ο ίδιος επανειλημμένα δαπάνες 140 εκατομμυρίων ευρώ για ασφαλτοστρώσεις που εισηγήθηκε η εταιρεία, προκειμένου να μην κατηγορηθεί ότι παραδίδει έργα έτοιμα στον παραχωρησιούχο. Τόνισε ότι ο νέος παραχωρησιούχος θα αναλάβει με δικές του δαπάνες όλες τις προβλεπόμενες εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης.
Ο υφυπουργός στάθηκε και στη σημασία κρίσιμων έργων που συνδέονται με την παραχώρηση, όπως η κατασκευή του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι (Χαλάστρα – Πολύκαστρο), τον οποίο χαρακτήρισε απολύτως αναγκαίο για τη Βόρεια Ελλάδα, τόσο για λειτουργικούς λόγους όσο και για λόγους οδικής ασφάλειας.
Αναφερόμενος στις σήραγγες, σημείωσε ότι πάνω από 60 από αυτές έχουν μήκος άνω των 500 μέτρων και απαιτούν πλήρη πιστοποίηση σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα που ενσωματώνει την ευρωπαϊκή οδηγία. Προηγούμενη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ είχε εντοπίσει αναγκαίες εργασίες, κάποιες από τις οποίες υλοποιήθηκαν από τους αναδόχους συντήρησης της Εγνατία Οδός Α.Ε., μεταξύ των οποίων και η ΤΕΡΝΑ στο δυτικό τμήμα. Ωστόσο, εκκρεμεί ο κρίσιμος έλεγχος επιτελεστικότητας των υφιστάμενων συστημάτων, για τον οποίο έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη από σύμβουλο του Υπουργείου, που θα συνοδεύσει και την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης.
Τέλος, ο κ. Ταχιάος διευκρίνισε ότι ο τεχνικός έλεγχος της παραχώρησης θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, όπως συμβαίνει σε όλες τις αντίστοιχες συμβάσεις, ενώ το Υπουργείο μέσω της Διεύθυνσης Δ17 θα εποπτεύει το χρηματοδοτικό και συμβατικό πλαίσιο. Το σενάριο να αναλάβει η Εγνατία Οδός Α.Ε. την τεχνική παρακολούθηση αποκλείστηκε, καθώς όπως είπε, δεν είναι βιώσιμο και δεν συνάδει με το μοντέλο των παραχωρήσεων.
Κλείνοντας, επανέλαβε με έμφαση ότι η παραχώρηση θα προχωρήσει, όχι μόνο επειδή αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση αλλά κυρίως επειδή είναι ο μόνος δρόμος για τη συνολική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Εγνατίας Οδού.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Εθνική Ασφαλιστική: Ποια στελέχη της Πειραιώς μπαίνουν στο ΔΣ – Aβέβαιο το μέλλον Ζαρκαλή
- Γιατί ξεπουλούν οι ιδιοκτήτες του ΝΒΑ; Η νέα εποχή των επενδυτών
- Ολη η αλήθεια για την Intralot: Το sell off στη μετοχή και τι κέρδη θα ανακοινώσει για το 2026
- Βρετανία: Θετική αντίδραση στην αγορά για τους νέους φόρους – Η έκπληξη στον διαδικτυακό τζόγο και οι αντιδράσεις