• Business

    Αττική Οδός: Zυμώσεις Ελλήνων κατασκευαστών και διεθνών funds – Πώς θα «σπάσει» το φράγμα των 2,5 δισ.

    Στις επάλξεις οι πέντε μεγάλοι κατασκευαστές για τις μονάδες απορριμμάτων αξίας 940 εκατ. ευρώ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Ευθύμιος Μπουλούτας (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Πέτρος Σουρέτης (Intrakat)


    Στη γραμμή εκκίνησης για τη διεκδίκηση του «χρυσού» συμβολαίου για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, διάρκειας 25 ετών, βρίσκονται και επίσημα οι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, αλλά και ξένα funds που διαβλέπουν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης στη χώρα μας, καθώς ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία για το σημαντικό αυτό έργο που θα αποτελέσει πεδίο συγκρούσεων αλλά και συμμαχιών.

    Όπως είχε ήδη γράψει το mononews.gr, οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν στη διάθεσή τους ένα τρίμηνο (μέχρι και τις 20 Απριλίου) ώστε να αναζητήσουν ισχυρούς συμμάχους στην προσπάθειά τους να επικρατήσουν στη μεγάλη παραχώρηση, η οποία έχει μέχρι στιγμής προσφέρει στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο (ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-Egis) 721 εκατ. ευρώ σε μερίσματα από το 2013 έως και το 2021.

    Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, όπως έχει αναφέρει στο mononews.gr ο Διευθύνων Σύμβουλός του Ταμείου, Δημήτρης Πολίτης, είναι το τίμημα της Αττικής Οδού να «σπάσει τα κοντέρ», καθώς εκτιμάται πως η προσφορά για την παραχώρηση θα είναι μεγαλύτερη από αυτές που δόθηκαν για την Εγνατία Οδό και το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.

    Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως οι προσφορές θα ξεπεράσουν τα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ και το ΤΑΙΠΕΔ με τα χρηματοοικονομικά κριτήρια που θέτει για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό δίνει τον παλμό για ένα πολύ μεγάλο bid.

    Οι όροι του ΤΑΙΠΕΔ – Η συνεργασία Ελλήνων κατασκευαστών και funds

    Όπως αναγράφεται και στην επίσημη πρόσκληση του Ταμείου για την υποβολή φακέλων ενδιαφέροντος εκ μέρους των ομίλων και των funds, τα σχήματα που θα δημιουργηθούν θα πρέπει να «βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη».

    Από τη μία πλευρά οι ενδιαφερόμενες εταιρείες ή τα φυσικά πρόσωπα θα πρέπει να αποδείξουν πως διαθέτουν ένα μέσο όρο ίδιων ενοποιημένων κεφαλαίων της τάξης των 400 εκατ. ευρώ κατά την τελευταία τριετία.

    Από την άλλη, τα funds ή τα private equitites θα πρέπει να διαθέτουν ποσό της τάξης των 2 δισ. Ευρώ, το οποίο θα προέρχεται από υπό διαχείριση ή ενεργά, δεσμευμένα και μη επενδεδυμένα κεφάλαια.

    Πρόκειται για μία στρατηγική επιλογή του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς επιδιώκει να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερα funds με στόχο το τίμημα για την Αττική Οδό να «εκτοξευθεί» σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα.

    Το παραπάνω ενισχύει την πεποίθηση για τη δημιουργία ισχυρών κοινοπραξίων μεταξύ των διεθνών funds και των ελληνικών κατασκευαστικών Ομίλων.

    Το Ταμείο φαίνεται πως έχει μεριμνήσει για το συγκεκριμένο ενδεχόμενο και προάγει αυτό το σενάριο, καθώς τα ενδιαφερόμενα σχήματα πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον διετή εμπειρία στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων μήκους τουλάχιστον 70 χιλιομέτρων κατά τα τελευταία πέντε χρόνια.

    Οι Έλληνες μνηστήρες

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr η Κοινοπραξία των Ομίλων της Ελλάκτωρ με την ΑΒΑΞ, οι οποίοι και διαχειρίζονται την παρούσα παραχώρηση της Αττικής Οδού έως τον Οκτώβριο του 2024, σχεδιάζουν να διεκδικήσουν μαζί το νέο έργο.

    Αναμφίβολα το ποσό που απαιτείται από τα χρηματοοικονομικά κριτήρια συμμετοχής που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ, προκαλεί απορίες στους κόλπους των ελλήνων επενδυτών σύμφωνα με πηγές της αγοράς.

    Από την πλευρά του ο Όμιλος της ΑΒΑΞ έχει δεσμευθεί να διεκδικήσει τη «χρυσοτόκο» όρνιθα της Αττικής Οδού. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι υπόλοιποι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί Όμιλοι θα αναζητήσουν να βρουν την κατάλληλη χρηματοδοτική χρυσή τομή. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εξασφάλισε την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έναντι 1,5 δισ. Ευρώ σε συνεργασία με την Egis Project το περασμένο καλοκαίρι.

    Επίσης, και Όμιλος της Mytilineos έχει δηλώσει δυναμικά τη συμμετοχή του σε διαγωνισμούς για παραχωρήσεις, καθώς στο διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό είχε υποβάλει προσφορά σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ και τη γαλλική Vinci.

    Τα ξένα funds

    Όσον αφορά τα ξένα funds που θα μπορούσαν να διεκδικήσουν την Αττική Οδό, υπάρχει ένα πλήθος ενδιαφερομένων με «βαθιές τσέπες» που επενδύουν ή θέλουν να επενδύσουν στη χώρα μας.

    Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το αυστραλιανό fund Macquarie που δε δίστασε να δώσει το μεγαλύτερο bid ύψους 2,1 δισ. για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ μέσω της Spear WTE Investments Sarl τον περασμένο Σεπτέμβριο.

    Επιπλέον, όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr, αυξημένο αναμένεται να είναι και το ενδιαφέρον των γαλλικών ομίλων και των Funds για την παραχώρηση της Αττικής Οδού.

    Συγκεκριμένα, ο Γενικός Διευθυντής της Egis για την Ελλάδα και τη Τουρκία, Jean Harito, είχε επισημάνει σε πρόσφατη ομιλία του στο συνέδριο του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου πως οι γαλλικοί Όμιλοι και Funds «βλέπουν» σημαντικές business στη χώρα μας στα οδικά έργα και τις παραχωρήσεις, καθώς έχει αναπτυχθεί ένα κλίμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης.

    Σε αυτούς τους Ομίλους συγκαταλέγονται οι Egis και η Vinci. Ο πρώτος συμμετέχει ήδη στην παραχώρηση της Αττικής Οδού κατά ένα μικρό ποσοστό και έχει εξασφαλίσει την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενώ ο δεύτερος αποτελεί το βασικό μέτοχο των κοινοπραξιών που διαχειρίζονται την Ολυμπία Οδό και τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.

    Ταυτόχρονα, γίνεται λόγος και για τη συμμετοχή του γαλλικού Fund Ardian, καθώς και των KKR, CVC, Vinci, Archirodon, τα οποία το επόμενο διάστημα αναμένεται να στραφούν στους ήδη υπάρχοντες Έλληνες «συνεργάτες» τους ή να αναζητήσουν τη δημιουργία νέων συμμαχιών.

    Διαβάστε επίσης

    ΤΑΙΠΕΔ: Ξεκινά ο διεθνής διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού

    Δημήτρης Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ) στο mononews: Άνω των 2 δισ. το τίμημα για την Αττική Οδό, κτυπούν το έργο και ξένα funds

    Αττική Οδός: Κοινό μέτωπο Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ – Τι θα κάνουν τα ξένα funds



    ΣΧΟΛΙΑ