• Business

    Γιατί οι γαλλικοί όμιλοι συνεχίζουν να επενδύουν στα μεγάλα οδικά έργα στην Ελλάδα

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Γιατί οι γαλλικοί όμιλοι συνεχίζουν να επενδύουν στα μεγάλα οδικά έργα στη Ελλάδα

    O Γενικός Διευθυντής της Egis για την Ελλάδα και τη Τουρκία, Jean Harito


    Το «Ελλάς-Γαλλία-Συμμαχία» θα μπορούσε να είναι κάλλιστα το σύνθημα που χρησιμοποιήθηκε τόσο από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, και τον Υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, όσο και από τα στελέχη των γαλλικών Ομίλων της Egis και της Vinci που έχουν ενεργή συμμετοχή σε σημαντικά έργα υποδομών στη χώρα μας κατά τη διάρκεια συνεδρίου του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.

    Είναι γνωστό, φυσικά, πως μεγάλοι κατασκευαστικοί γαλλικοί Όμιλοι βλέπουν σημαντικές business στη χώρα μας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ενώ συμμετέχουν ενεργά σε παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων και σε  μεγάλα οδικά έργα, όπως και συμβαίνει με την Αττική, την Ολυμπία, την Εγνατία Οδό και τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.

    Γιατί επενδύουν στην Ελλάδα;

    Τί είναι όμως αυτό που κάνει τις γαλλικές εταιρείες να προτιμούν τη χώρα μας και συνεχίζουν να επενδύουν παρά τη δεκαετή κρίση; Όπως ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της Egis για την Ελλάδα και τη Τουρκία, Jean Harito, στο εν λόγω συνέδριο, στη χώρα μας υπάρχει ένα κλίμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης, το οποίο κάνει όχι μόνο τους μεγάλους γαλλικούς κατασκευαστικούς ομίλους, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες, να μαγνητίζονται από τα σημαντικά έργα υποδομών στη χώρα μας.

    Σε αυτό κομβικό ρόλο διαδραματίζει, η στρατηγική επιλογή του Υπουργείου Υποδομών για τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου (ΣΔΙΤ).

    Επίσης, η νέα πρόταση νόμου για τις Πρότυπες Προτάσεις που οδεύει άμεσα προς τη Βουλή για ψήφιση, συσφίγγει ακόμα περισσότερο τις σχέσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, ενώ δίνει άμεσες και καίριες λύσεις για νέα έργα, τα οποία είναι απαραίτητα για την Ελλάδα ή βοηθάει στο ξεμπλοκάρισμα έργων που έχουν κολλήσει στο στάδιο των μελετών και δεν έχουν την απαραίτητη ωριμότητα ώστε να δημοπρατηθούν.

    Αυτό συμβαίνει καθώς μέσω των Πρότυπων Προτάσεων οι κατασκευαστικές εταιρείες και οι όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα μπορούν να προτείνουν, έργα τα οποία κρίνουν απαραίτητα για τη χώρα μας.

    Επίσης, θα αναλαμβάνουν την ωρίμανσή του σε τεχνικό επίπεδο ετοιμάζοντας αυτές τις απαραίτητες μελέτες, γεγονός και το οποίο σημαίνει πως θα δώσουν στις αναθέτουσες αρχές έργα «με το κλειδί στο χέρι» (turn-key projects).

    Στην περίπτωση που η αρμόδια αρχή εγκρίνει την μελέτη του έργου, τότε η προτείνουσα εταιρεία θα έχει μερικά πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.

    Ο Jean Harito επισήμανε πως μέσω της μεθόδου του ΣΔΙΤ και της νέας νομοθετικής πρότασης επιτυγχάνεται ένας ευτυχής γάμος μεταξύ του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα, με τον πρώτο να εντοπίζει τα προβλήματα και τα απαραίτητα έργα υποδομών και το δεύτερο να δίνει τις απαραίτητες και άμεσες λύσεις και να προσφέρει την εμπειρογνωμοσύνη του.

    Ποια έργα έχουν ήδη αναλάβει ή διεκδικούν οι γαλλικές εταιρείες

    Egis

    Αναμφίβολα οι γαλλικές εταιρείες βλέπουν σημαντικές business στα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις. Η Egis βρίσκεται στη χώρα μας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, καθώς μαζί με τις ΑΚΤΩΡ του Ομίλου της Ελλάκτωρ και τον Όμιλο της ΑΒΑΞ έχουν αναλάβει την παραχώρηση της Αττικής Οδού.

    Μάλιστα, ο Jean Harito επισήμανε πως η κοινοπραξία θα εξαντλήσει το χρονικό περιθώριο της συμβατικής περιόδου της εν λόγω παραχώρησης, η οποία θα λήξει τον Οκτώβριο του 2024, βάζοντας έτσι ένα τέλος στις φήμες περί επιστροφής του έργου νωρίτερα στο Δημόσιο.

    Παράλληλα η τουλάχιστον 20ετής παρουσία του γαλλικού Ομίλου στη χώρα μας και η ψήφος εμπιστοσύνης στις ελληνικές υποδομές δημιουργεί σενάρια για τη συμμετοχή στον επικείμενο διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που θα «τρέξουν» κατά το α’ τρίμηνο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο αντίστοιχα.

    Επιπλέον, τον περασμένο Αύγουστο η Egis Project σε συνεργασία με τον Όμιλο της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έδωσε την προσφορά «μαμούθ» για την  παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της.

    Υπενθυμίζεται πως το σχήμα προσέφερε σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ για την εν λόγω παραχώρηση θέτοντας έτσι ακόμα πιο ψηλά τον πήχη για το ποσό που θα εκτιμηθεί η Αττική Οδός με τον τεχνικό κόσμο να κάνει λόγο για προσφορές άνω των 2,3 δισ. ευρώ.

    Προς το παρόν το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναδείξει την κοινοπραξία ως τον προτιμητέο επενδυτή για την Εγνατία και αναμένεται η κύρωση της συμφωνίας παραχώρησης από τη Βουλή, ενώ το οικονομικό κλείσιμο της παραχώρησης εκτιμάται πως θα έχει γίνει εντός του 2022.

    Μένει, λοιπόν, να δούμε με ποιον εταίρο θα διεκδικήσει η γαλλική εταιρεία τη νέα αυτή παραχώρηση για τον αυτοκινητόδρομο που έχει χαρακτηριστεί ως «χρυσοτόκος όρνιθα». Θα είναι οι γνώριμοι συνέταιροί της από την Αττική Οδό, η νέα της σύμμαχος από την Εγνατία ή θα κάνει την έκπληξη και θα συνεργαστεί με νέο ελληνικό κατασκευαστικό ή διεθνή όμιλο;

    Vinci

    Στις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων δυναμικά δίνει το παρόν και ο Όμιλος της Vinci, ο οποίος και κατέχει το μεγαλύτερο μέρος του μετοχικού σχήματος της Ολυμπίας Οδού (29,9%) μέσω της Vinci Concessions και συνεργάζεται με τις Hochtief PPP Solutions, καθώς και τους Ομίλους ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ.

    Επιπλέον η Vinci Concessions  αποτελεί τον μεγαλύτερο μέτοχο της κοινοπραξίας Γέφυρα Α.Ε. Που διαχειρίζεται τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και στην οποία συμμετέχουν, επίσης, η Ελλάκτωρ (22,02% μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και ο Όμιλος ΑΒΑΞ (20,53%).

    Σημειώνεται, πως η Vinci έχει αναλάβει και τα έργα της πρώτης φάσης για την κατασκευή των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό Αθήνας. Επομένως και σε αυτή την περίπτωση δεν είναι απίθανο να δούμε την εταιρεία να διεκδικεί την παραχώρηση της Αττικής Οδού μαζί με κάποιον από τους συνεταίρους της στα παραπάνω σχήματα.

    Διαβάστε επίσης

    ΤΑΙΠΕΔ: Το 2022 μεταφέρονται οι διαγωνισμοί για Αττική Οδό, Εγνατία, τα τέσσερα λιμάνια και το «Μικρό Ελληνικό»

    Αττική Οδός 1 και 2: Η εναλλακτική λύση για τα έργα και την παραχώρηση που θα σπάσει τα κοντέρ των προσφορών



    ΣΧΟΛΙΑ