• Business

    Ανιέλι, Μπέζος, Μπένιοφ: Γιατί οι μεγιστάνες επενδύουν στον χώρο των media

    Τζεφ Μπέζος, Τζόν Έλκαν, Μαρκ Μπένιοφ (από αριστερά)


    Τι μπορεί να θέλει ένας μεγιστάνας που έχει τα πάντα; Ένα ακόμη πολυτελές αυτοκίνητο, ένα μεγαλύτερο γιοτ, μία ποδοσφαιρική ομάδα;

    Η απάντηση είναι άλλη. Όπως παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, οι στόχοι των δισεκατομμυριούχων του πλανήτη έχουν αλλάξει. Μία μεγάλης αναγνωσιμότητας εφημερίδα ή περιοδικό μπορεί να προσφέρει στον ιδιοκτήτη του κάτι περισσότερο από τα πολυτελή υλικά αγαθά. Κύρος, επιρροή και προστασία.

    Έτσι, παρά το γεγονός ότι η οικονομική κατάσταση των εφημερίδων παραμένει κάθε άλλο παρά ιδανική, οι κροίσοι εξακολουθούν να επενδύουν στα media για τη θεσμική τους αξία, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν στόχο να καταστήσουν τα νέα τους αποκτήματα αυτοδύναμα.

    Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του πλουσιότερου ανθρώπου παγκοσμίως, του Τζέφ Μπέζος, ιδρυτή της Amazon, ο οποίος το 2013 εξαγόρασε την εφημερίδα που άλλαξε τη μορφή του αμερικανικού τύπου, την Washington Post, έναντι 250 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο ίδιος έχει πει ότι αρχικά δεν τον είχε συγκινήσει η προοπτική εξαγοράς μίας επιχείρησης που αιμορραγούσε οικονομικά και για την δραστηριότητα της δεν είχε καμία γνώση.

    “Αν επρόκειτο για μία μία επιχείρηση τροφίμων και σνακ που είχε οικονομικό πρόβλημα, η απάντηση μου θα ήταν όχι”, έχει πει ο ίδιος αιτιολογώντας την κίνηση του. “Ωστόσο, όταν άρχισα να το σκέφτομαι διαφορετικά, συνειδητοποίησα ότι η Washington Post είναι ένας σημαντικός θεσμός”.

    Η εξαγορά της εμβληματικής εφημερίδας -η οποία είναι συνδεδεμένη με την αποκάλυψη του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, που οδήγησε στην παραίτηση του Προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον– από τον Μπέζος είχε προκάλεσε αναστάτωση όχι μόνο στους εργαζόμενους αλλά και στην πολιτική σκηνή των ΗΠΑ, καθώς αποτελεί μία από τις πιο επιδραστικές εφημερίδες της Αμερικής.

    Σήμερα, είναι πλέον κερδοφόρα, χάρη στην τεχνολογική κατεύθυνση του Μπέζος και στις οικονομικές συνεισφορές του. Σύμφωνα με τη διεύθυνση της, ο ίδιος έμεινε έξω από το newsroom και επικεντρώθηκε στην οικονομική στήριξη της.

    Ωστόσο, όταν το σκανδαλοθηρικό περιοδικό «National Enquirer» δημοσίευσε τα SMS και τις γυμνές φωτογραφίες από το παράνομο ρομάντζο του Τζεφ Μπέζος και της Λόρεν Σάντσεζ, η Washington Post, αντιμετώπισε το θέμα με μεγάλη διακριτικότητα.

    Η οικογένεια Ανιέλι

    Τα τελευταία χρόνια πυκνώνουν τα φαινόμενα εξαγορών μέσων μαζικής ενημέρωσης από ισχυρούς επιχειρηματίες.

    Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η είδηση ότι ο απόγονος της οικογένειας Ανιέλι, Τζον Έλκαν, προχώρησε στην εξαγορά μίας από τις μεγαλύτερες εκδοτικές επιχειρήσεις της Ιταλίας, της GEDI Gruppo Editoriale SpA, στην οποία περιλαμβάνονται και οι ημερήσιες εφημερίδες la Repubblica και La Stampa.

    Η σχέση της οικογένειας Ανιέλι με την εφημερίδα La Stampa, στο Τορίνο -όπου γεννήθηκε και η Fiat το 1899-  είναι πολύ παλιά. Την αγόρασαν τη δεκαετία του 1920 και εννέα δεκαετίες αργότερα, το 2016, συγχωνεύθηκε με το εκδοτικό συγκρότημα L’Espresso του De Benedetti και σχηματίστηκε η εκδοτική εταιρεία GEDI.



    ΣΧΟΛΙΑ