Business

Αλ. Βασιλικός: Στοχευμένα κι όχι οριζόντια μέτρα στήριξης στα ξενοδοχεία – Ποια κέρδισαν τη «μάχη» το 2021

Αλέξανδρος Βασιλικός: Το ΞΕΕ επιταχυντής στην μετά covid εποχή των ξενοδοχείων

Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος


Τα πεντάστερα resort ήταν τα ξενοδοχεία που «κέρδισαν» το 2021 και κατάφεραν να απέχουν μία ανάσα από τους τζίρους του 2019. Μάλιστα το 2% των πεντάστερων έπιασαν τους τζίρους του 2019.

Συγκεκριμένα, η πτώση του τζίρου τους ήταν μόλις 8% καθώς πέτυχαν 2,8 δις ευρώ έσοδα (από 719 εκατ ευρώ το 2020 που ήταν «νεκρή» χρονιά) από 3 δις ευρώ τζίρο το 2019.

Η εικόνα είναι ακόμα ρευστή, θα πρέπει να συνεχιστούν στοχευμένα -και όχι οριζόντια- τα μέτρα στήριξης, μέτρα που δεν θα έχουν δημοσιονομικό κόστος, υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, παρουσιάζοντας πριν από λίγο έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, για τις επιδόσεις των ξενοδοχείων του 2021

Σύμφωνα με το ΙΤΕΠ, ο τζίρος των ξενοδοχείων ήταν 5,5 δις ευρώ πέρυσι, από 1,8δις το 2020 και 8,4 δις ευρώ το 2019. Η πτώση του τζίρου διαμορφώθηκε στο σύνολο της αγοράς στα 35%, με τα συνεχούς λειτουργία να δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα με μείωση εσόδων κατά 57%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ξενοδοχεία των 4 αστέρων είχαν μείωση τζίρου κατά 45,8%, τα 3 αστέρων κατά 49%, τα 2 αστέρων κατά 63% και το 1 αστέρι 50%.

«Έχουμε μπροστά μας ακόμα ένα διάστημα προσαρμογής. Θα πρέπει να ενεργοποιηθούν στοχευμένα μέτρα στήριξης, που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος, όπως είναι  η μετάθεση των υποχρεώσεων» υπογράμμισε ο κ. Βασιλικός.

Και ακόμα σημείωσε πως θα πρέπει να παραταθούν τα μορατόρια ανά τομείς του κλάδου- όπως είναι τα συνέδρια και οι εκθέσεις, καθώς η αγορά συνεχίζει να είναι «παγωμένη».

Και όπως ανέφερε οι πόροι  του Ταμείου Ανάκαμψης θα συμβάλλουν στην ενεργειακή αναβάθμιση των μονάδων.

Ξενοδοχεία: Στα 68 ευρώ η μέση τιμή δίκλινου

Ειδικότερα η έρευνα του ΙΤΕΠ που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΞΕΕ, κατά το διάστημα 22 Νοεμβρίου- 31 Δεκεμβρίου 2021, σε 1.122 ξενοδοχεία, διαπιστώνει ότι:

Το 2021 λειτούργησε το 96% των ελληνικών ξενοδοχείων, με μέση πληρότητα 68% και μέση τιμή του δίκλινου δωματίου τα 68 ευρώ. Τρία στα τέσσερα ξενοδοχεία ανοίξανε μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου, ενώ ο συνολικός τζίρος τους ανήλθε σε 5,48 δις ευρώ,  δηλαδή 35% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο τζίρο του 2019.

Σημειώνεται πως τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας παρουσιάζουν μεσοσταθμική μείωση του τζίρου κατά 57% σκιαγραφώντας το έντονο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν.

Παράλληλα τα ξενοδοχεία κατάφεραν να συγκρατήσουν την απασχόληση – προφανώς και με την βοήθεια των κρατικών εργαλείων – η οποία καταγράφει ποσοστιαία μείωση μόλις 6%. Ταυτόχρονα, οι επενδύσεις σε ανακαινίσεις υφιστάμενων μονάδων ανήλθαν στα 830 εκατ. ευρώ, μειωμένες μόνον κατά 16% έναντι του  2019, δείχνοντας και πάλι την ισχυρή επενδυτική στρατηγική του κλάδου προς την ποιοτική αναβάθμιση αλλά και τα έντονα πολλαπλασιαστικά οφέλη του τζίρου των ξενοδοχείων στην ελληνική οικονομία.

Την ίδια ώρα, το 2021, τα ξενοδοχεία εισέπραξαν κατά μέσο όρο 79% λιγότερες προκαταβολές σε

σχέση με το 2019,  γεγονός που αντιστοιχεί σε έλλειμμα 590 εκατ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη μάλιστα πως  υπολείπονται προς επιστροφή από τα voucher  50 εκατ. ευρώ, το έλλειμμα στα ταμειακά διαθέσιμα των ξενοδοχείων, διαμορφώνεται στα 640 εκατ. ευρώ. To έλλειμμα αυτό αφορά σε μεγάλο ποσοστό τα ξενοδοχεία τύπου resort.

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα  το 36% των ξενοδόχων έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2022.  Εξ αυτών,  το 70% με τιμές ίδιες με αυτές του 2021, το 25% με τιμές αυξημένες κατά μέσο όρο 7,1% και το 6% με τιμές μειωμένες κατά μέσο όρο 17,8%.

Αστάθεια στις κρατήσεις

Ταυτόχρονα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι μόλις το 9,2% (924 επιχειρήσεις) των ξενοδοχείων έχει υπογράψει συμβόλαια τύπου Commitment για το 2022, υπογραμμίζοντας  την αστάθεια που παρατηρείται στις τάσεις  των κρατήσεων.

Σε ό,τι αφορά τα ορεινά ξενοδοχεία αυτά άνοιξαν σε ποσοστό 97% την περίοδο των εορτών, ενώ κατά την ίδια περίοδο τα  αστικά ξενοδοχεία ήταν ανοιχτά σε ποσοστό 77% (1 στα 4 ήταν κλειστά). Επιπλέον, τις εβδομάδες των εορτών, τα ορεινά ξενοδοχεία εμφάνισαν πληρότητες που άγγιξαν το 60%. Αντίστοιχα τα ξενοδοχεία πόλης λειτούργησαν  με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες, μόλις  στο 33% τον Νοέμβριο και συνεχή  πτώση, φτάνοντας στο 20% τον Ιανουάριο του 2022.

Σημειώνεται πως τα ξενοδοχεία αυτά (ορεινά – αστικά) είναι και αυτά τα οποία καλούνται να λειτουργήσουν εν μέσω του τρέχοντος πανδημικού κύματος, αντιμετωπίζοντας παράλληλα  αυξημένα κόστη λειτουργίας,  με το κόστος ενέργειας και πρώτων υλών να έχουν πολλαπλασιαστεί σε συνδυασμό με πολύ χαμηλές τιμές πώλησης δωματίων (62 ευρώ κατά μέσο όρο τις εβδομάδες των εορτών).

Και όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Αλέξανδρος βασιλικός «Τα ελληνικά ξενοδοχεία, παρά το βαρύ αποτύπωμα της πανδημίας, συνεχίζουν την προσφορά τους στην απασχόληση, στις επενδύσεις, στα δημόσια έσοδα και την περιφερειακή ανάπτυξη.

Τα βασικά οικονομικά μεγέθη που αποτυπώνονται στην έρευνα καταδεικνύουν την ανάγκη για συνέχιση της κρατικής στήριξης, με στοχευμένα πλέον μέτρα για τη βελτίωση της ρευστότητας και τη στήριξη της απασχόλησης».

Διαβάστε ακόμη:

Αλέξανδρος Βασιλικός: Το ΞΕΕ επιταχυντής στην μετά covid εποχή των ξενοδοχείων



ΣΧΟΛΙΑ