• Business

    Aegean Airlines: Η δοκιμασία για τους 2.924 εργαζόμενους, τα ετήσια κόστη των 138,7 εκατ. ευρώ και οι δραματικοί τόνοι Βασιλάκη

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Contributor
    Eυτύχιος Βασιλάκης. Βασικός Μέτοχος Aegean Airlines

    Eυτύχιος Βασιλάκης. Βασικός Μέτοχος Aegean Airlines


    Εξίσωση με πολλαπλούς αγνώστους συνιστά η «επόμενη μέρα» για την Αεροπορία Αιγαίου (Aegean Airlines), στο εργασιακό δυναμικό της οποίας ανήκουν 2.924 άτομα. Μέγεθος εξαιρετικά σημαντικό, που με τη σειρά του έρχεται να καταδείξει, ακόμη μια «ευαίσθητη πτυχή» στην όλη αλυσίδα των επερχόμενων εξελίξεων.

    Η ελληνική αεροπορική εταιρεία, εισηγμένη και στο χρηματιστήριο της Αθήνας, ανήκει στον πλέον πληττόμενο από την πανδημία, κλάδο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, τα έσοδα της Aegean Airlines  «έτρεχαν» με περίπου 3,6 εκατ. ευρώ ανά ημέρα… «Σήμερα, η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει, καθώς έχουμε το 0,05% των  περσινών ημερήσιων εσόδων μας» ανέφερε ο μετοχικός και διοικητικός ηγέτης της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης. Μιλώντας πριν από μια βδομάδα στο ψηφιακό πάνελ της Endeavor Greece.

    Ποσοτικοποιώντας αυτό το 0,05%, ανάγεται σε τρέχοντα έσοδα…1.800 ευρώ ανά ημέρα. Γεγονός που πιστοποιεί ανάγλυφα την κρισιμότητα των καταστάσεων για την Αεροπορία Αιγαίου, η οποία και έχει βρεθεί σε «κενό αέρος».

    Στο διάστημα της τελευταίας τριετίας, οι θέσεις εργασίας στην Aegean αυξήθηκαν βαθμιαία κατά 17,3%. Αφού από τα 2.493 άτομα πού ήταν στα τέλη του 2017, το  προσωπικό ανέβηκε  στα 2.703 άτομα το 2018 και στο τέλος του 2019  έφτασε στους 2.924. Βέβαια, στο ίδιο αυτό  χρονικό διάστημα, ο ετήσιος κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 16,1%, κινούμενος από τα 1,127 στα 1,308 δις ευρώ. Ακόμη μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης (της τάξεως του 30%) εμφάνισε η καθαρή κερδοφορία, η οποία σε επίπεδα επιχειρηματικού ομίλου, από τα 60,4 εκατ. ευρώ του 2017, διαμορφώθηκε πέρσι στα 78,5 εκατ. ευρώ.

    Η έλευση της πανδημίας αντέστρεψε πλήρως την οικονομική εικόνα της Aegean, αφήνοντας  σειρά αναπάντητων ερωτημάτων για τη συνέχεια. Στα οποία συγκαταλέγεται και το επισφαλές μέλλον των θέσεων εργασίας, οι οποίες αναπόδραστα  δεν μπορεί να συντηρηθούν στο υφιστάμενο εύρος τους.  Άλλωστε ο ίδιος ο Ευτύχης Βασιλάκης, στις πρόσφατες, δραματικές του αναφορές, επισήμανε με έμφαση ότι:

     «Εμείς γνωρίζουμε ότι για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2 – 3 χρόνια ,άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε.

    Η άμεση δυσκολία που θα έχουμε είναι η επιλογή, ο τρόπος και ο χρόνος που θα πρέπει να γίνει αυτή η ενέργεια. Όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν έχεις και εικόνα πόσο θα κρατήσει, μπορεί να ακούγεται σκληρό, αλλά δεν έχεις επιλογές.

    Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι, να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο, ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε.»

    Στα 11,5 εκατ. ευρώ το μήνα τα εργοδοτικά κόστη

    Με οδηγό τα όσα αναγράφονται στην οικονομική κατάσταση της περσινής χρήσης, φαίνεται ότι τα συνολικά κόστη για όλους τους εργαζόμενους στον όμιλο της Aegean ανήλθαν στα 138,712 εκατ. ευρώ. Δηλαδή περί τα 11,5 εκατ. ευρώ το μήνα, στα οποία συνυπολογίζεται η καταβολή 14 μισθών ετησίως, μαζί με τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας.

    Είναι ηλίου φαεινότερο ότι τέτοιου ύψους κόστη δεν μπορεί να «εξυπηρετηθούν» με τα σημερινά δεδομένα των μηδαμινών εσόδων, ενώ «αχαρτογράφητο έδαφος» αποτελεί το πώς θα κινηθούν τα μεγέθη αυτά στο εγγύς μέλλον. Κάτι που θα εξαρτηθεί από την πορεία της υγειονομικής κρίσης και των επιπτώσεων που θα έχει στις αεροπορικές μετακινήσεις.

    Από το συνολικό προσωπικό των 2.924 ατόμων της Αεροπορίας Αιγαίου, καλύπτεται με συμβάσεις αορίστου χρόνου το 75%. Εκτιμάται ότι στο υπόλοιπο 25% ανήκουν οι πιλότοι, ή ένα τμήμα εξ αυτών, των οποίων οι συμβάσεις διασυνδέονται με το πτητικό έργο.

    Το 58% του συνολικού προσωπικού της Aegean Airlines είναι γυναίκες, ενώ το 31% των εργαζομένων, αφορά νέους (και νέες) ηλικίας κάτω των 30 ετών. Πέρσι, καταγράφηκαν 16 εργατικά ατυχήματα, έναντι των 29 του 2018, χωρίς κανένα εξ αυτών να έχει μοιραία κατάληξη.

    Για το σύνολο των απασχολουμένων η Αεροπορία Αιγαίου κατέβαλε μισθούς συνολικού ύψους 112,705 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 24,878  εκατ. ευρώ ,ήταν οι εργοδοτικές εισφορές. Επιπρόσθετα, κοστολογήθηκαν και άλλα 1,128 εκατ. ευρώ για προβλέψεις παροχών μετά από τη έξοδο από την υπηρεσία.

    Κατά μέσο όρο, οι αν κεφαλήν ακαθάριστες αποδοχές των εργαζομένων διαμορφώθηκαν στα 38.545 ευρώ ετησίως. Αφαιρουμένων των συνταξιοδοτικών εισφορών και των φορολογικών παρακρατήσεων, το καθαρό ποσό διαμορφώνεται στα επίπεδα των 25.150 ευρώ ετησίως, ή στα περίπου 1.800 ευρώ, με βάση τους 14 μισθούς κατ΄ έτος. Όλα αυτά φυσικά κατά μέσο όρο, ανα εργαζόμενο, και με τις αναπόφευκτες αποκλίσεις που παρουσιάζονται στην πραγματικότητα.

     Ο Πρόεδρος και βασικός μέτοχος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, ανέφερε ότι «σήμερα εργάζονται περίπου 700 άτομα. Από τα οποία οι μισοί απασχολούνται στα call center για να εξυπηρετήσουν τις ακυρωμένες κρατήσεις και οι άλλοι μισοί ως προσωπικό ασφαλείας στις πτήσεις επαναπατρισμού, στις υποχρεωτικές στο εσωτερικό που έχει ζητήσει το κράτος και αυτές που πραγματοποιεί σε Κίνα και Ινδία για την μεταφορά ιατρικού υλικού.»

    Εκ των πραγμάτων, ο τρόπος και το είδος της κρατικής αρωγής που μπορεί να υπάρξει εφεξής για την αεροπορική εταιρεία, είναι καθοριστικός. Όχι μόνον για τα μελλοντικά της επιχειρηματικά της βήματα, αλλά και για το κοινωνικό αντίκτυπό που θα έχει ή όποια περιστολή των θέσεων εργασίας.



    ΣΧΟΛΙΑ