Υπάρχουν άνθρωποι που γεννιούνται για να ακολουθήσουν ρεύματα — και υπάρχουν εκείνοι που φτιάχνουν τα δικά τους. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης ανήκε στη δεύτερη κατηγορία. Ήταν ο άνθρωπος που πήρε μια χώρα χωρίς βαριά βιομηχανία και την έβαλε στον παγκόσμιο χάρτη του πλούτου. Ένας επιχειρηματίας που μετέτρεψε την προσωπική του ιστορία σε θρύλο, το επιχειρηματικό του ένστικτο σε σχολή, και τη θάλασσα σε ολόκληρη κοσμοθεωρία.

Η αρχή: ο πρόσφυγας που διάβαζε τη ζωή σαν ισολογισμό

Αριστοτέλης Ωνάσης (photo credit : wikipedia)
Αριστοτέλης Ωνάσης (photo credit : wikipedia)

Η ιστορία του δεν ξεκινά με προνόμια, αλλά με απώλεια. Το 1922, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, η οικογένεια Ωνάση χάνει τα πάντα στη Σμύρνη. Ο νεαρός Αριστοτέλης, μόλις 17 ετών, φεύγει για την Αργεντινή. Κουβαλάει μαζί του λίγα ρούχα, λίγα ισπανικά και μια φράση που του έλεγε ο πατέρας του:

1

«Αν δεν μπορείς να αποφύγεις τη θάλασσα, μάθε να την κυβερνάς.»

Στο Μπουένος Άιρες, ο νεαρός Ωνάσης δουλεύει ως τηλεφωνητής στην ελληνική πρεσβεία. Το μυαλό του όμως δουλεύει αλλού: παρατηρεί, μετρά, υπολογίζει. Μέσα σε λίγα χρόνια, ξεκινά μικρές εξαγωγές ελληνικού καπνού προς τη Λατινική Αμερική — προϊόν που γνωρίζει καλά από τη Σμύρνη. Είναι η πρώτη του επιχειρηματική κίνηση, και πίσω της κρύβεται ήδη η βασική του αρχή: να επενδύει εκεί όπου οι άλλοι δεν κοιτάζουν. Στα 25 του, έχει ήδη την πρώτη του επιχείρηση. Στα 30 του, είναι εκατομμυριούχος. Ο κόσμος τον βλέπει ως έναν νέο Έλληνα με εμπορικό δαιμόνιο. Εκείνος όμως έχει ήδη βάλει στο μυαλό του κάτι πολύ μεγαλύτερο: να κατακτήσει τη θάλασσα.

Η ναυτιλία – η αυτοκρατορία των κυμάτων

φωτογραφία αρχείου
φωτογραφία αρχείου

Η δεκαετία του 1930 ήταν εποχή κρίσης και πολέμου. Για τον Ωνάση, όμως, ήταν εποχή ευκαιριών. Με τη Μεγάλη Ύφεση να έχει καταρρακώσει την αξία των πλοίων, αγοράζει φθηνά καράβια από τις ΗΠΑ, τα ανακαινίζει και τα μετατρέπει σε δεξαμενόπλοια. Το επιχειρηματικό του ένστικτο ήταν απλό: να βλέπει αξία εκεί που οι άλλοι βλέπουν βάρος. Αυτό που αργότερα θα γινόταν το θεμέλιο της “αντικυκλικής” επενδυτικής στρατηγικής των σύγχρονων funds, ο Ωνάσης το εφάρμοζε εμπειρικά. Αγόραζε όταν οι τιμές έπεφταν. Πουλούσε όταν οι άλλοι παρακαλούσαν να αγοράσουν.

Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η ζήτηση για πετρέλαιο και μεταφορές εκτοξεύεται. Ο Ωνάσης, προνοητικός, έχει ήδη δημιουργήσει έναν μικρό αλλά άρτια εξοπλισμένο στόλο. Μετά τον πόλεμο, όταν τα αμερικανικά πλοία πωλούνται μαζικά ως πλεονάζοντα, εκείνος αγοράζει δεκάδες. Και τότε έρχεται η μεγάλη κίνηση: υπογράφει απευθείας συμβόλαια με τις πετρελαϊκές εταιρείες.

Στην εποχή όπου οι περισσότεροι πλοιοκτήτες απλώς “μετέφεραν φορτία”, ο Ωνάσης έκανε “χρηματοοικονομική ναυτιλία” — πριν καν υπάρξει ο όρος. Υπέγραφε συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης (time charters), εξασφαλίζοντας σταθερά έσοδα ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις της αγοράς. Έτσι απέκτησε το πλεονέκτημα ρευστότητας που του επέτρεψε να χτίσει τη δική του αυτοκρατορία.

Στη δεκαετία του ’50, είχε πλέον τον μεγαλύτερο ιδιωτικό στόλο στον κόσμο. Οι New York Times έγραφαν: «Όταν ο Ωνάσης αγοράζει, η αγορά ανεβαίνει. Όταν πουλά, η αγορά σταματά.»

Ο άνθρωπος που έκανε το πετρέλαιο προσωπική του γεωπολιτική

φωτογραφία αρχείου
φωτογραφία αρχείου

Το μεγάλο στοίχημα ήρθε το 1954, όταν ο Ωνάσης υπέγραψε συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία για τη μεταφορά πετρελαίου της ARAMCO με ελληνικά δεξαμενόπλοια. Ήταν μια συμφωνία που ανέτρεπε το status quo των αμερικανικών κολοσσών. Ο άνθρωπος από τη Σμύρνη είχε μπει σε πεδίο όπου δεν έπαιζαν πλέον επιχειρηματίες, αλλά κυβερνήσεις. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αντέδρασαν, το συμβόλαιο ακυρώθηκε, αλλά το μήνυμα είχε σταλεί: ο Αριστοτέλης Ωνάσης ήταν πια παίκτης διεθνούς ισχύος. Δεν του αρκούσε να πλουτίζει. Ήθελε να καθορίζει τις ροές του πλούτου. Η ναυτιλία για εκείνον δεν ήταν μεταφορική δραστηριότητα· ήταν πολιτική πράξη. Ήξερε ότι ο έλεγχος των ενεργειακών μεταφορών σήμαινε και έλεγχο των διεθνών ισορροπιών. Η διορατικότητά του τον έκανε “προφητικό” επιχειρηματία. Δεκαετίες πριν υπάρξει η έννοια των “παγκόσμιων εφοπλιστικών οικοσυστημάτων”, ο Ωνάσης συνεργαζόταν με Σαουδάραβες, Αμερικανούς, Λατινοαμερικανούς, Ευρωπαίους, ενώ η βάση του παρέμενε πάντα ελληνική.

Η Ολυμπιακή Αεροπορία – η Ελλάδα στα φτερά του

(photo credit : greekreporter.com)
(photo credit : greekreporter.com)

Το 1957, η ελληνική κυβέρνηση του προσφέρει την ευκαιρία να αγοράσει την κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία. Εκείνος δέχεται χωρίς δεύτερη σκέψη. Κάποιοι τον κατηγορούν για “ματαιοδοξία”. Στην πραγματικότητα, είχε καταλάβει πρώτος ότι ο αέρας είναι η νέα θάλασσα.

Η Ολυμπιακή γίνεται το σύμβολο μιας Ελλάδας που ανοίγεται στον κόσμο. Με νέα αεροσκάφη, στολές σχεδιασμένες από τον Pierre Cardin, και εξυπηρέτηση που έφερε τη λέξη “φιλοξενία” στα διεθνή ταξιδιωτικά λεξικά, ο Ωνάσης δεν ήθελε απλώς να δημιουργήσει μια αεροπορική εταιρεία. Ήθελε να δημιουργήσει ένα brand εθνικής υπερηφάνειας.

«Ήθελα κάθε Έλληνας που ταξιδεύει να νιώθει ότι η χώρα του μπορεί να σταθεί ισάξια δίπλα στις μεγάλες δυνάμεις», είχε πει. Η Ολυμπιακή δεν ήταν η πιο κερδοφόρα επένδυσή του. Ήταν, όμως, η πιο στρατηγική. Ήταν το προσωπικό του “soft power project” — η επιτομή της έννοιας “nation branding”, δεκαετίες πριν αυτή γίνει ακαδημαϊκός όρος. Και ο ίδιος ήταν ο καλύτερος πρεσβευτής της. Με τα γυαλιά του, το λευκό του πουκάμισο, την απλότητά του και τη δύναμη της εικόνας του, έγινε ο πιο αναγνωρίσιμος Έλληνας του 20ού αιώνα.

Το branding πριν υπάρξει branding

Στον κόσμο των σημερινών CEO, όπου κάθε δήλωση μετρά ως δημόσιο κεφάλαιο, ο Ωνάσης έπαιζε ήδη αυτό το παιχνίδι από τη δεκαετία του ’50.

Ήξερε ότι το ισχυρότερο όπλο ενός επιχειρηματία δεν είναι ο ισολογισμός, αλλά η αφήγησή του.

Το όνομα “Ωνάσης” έγινε συνώνυμο της επιτυχίας γιατί είχε συνδεθεί με κάτι πιο βαθύ: το όραμα του ανθρώπου που έρχεται από το πουθενά και αλλάζει τον κόσμο. Από το Christina O, το πλωτό του βασίλειο, μέχρι τα γραφεία του στη Νέα Υόρκη, όλα του τα περιουσιακά στοιχεία λειτουργούσαν ως σκηνικά μιας ταυτότητας που είχε χτίσει μεθοδικά: ο Έλληνας που μιλά όλες τις γλώσσες, κινείται με την ίδια άνεση ανάμεσα σε βασιλιάδες και εργάτες, και πιστεύει ότι η επιτυχία δεν ζητιανεύεται — επιβάλλεται.

Κάθε του εμφάνιση ήταν σκηνοθετημένη. Το πούρο, το κονιάκ, το βλέμμα πίσω από τα γυαλιά, η καθιστή στάση στο κατάστρωμα του Christina O: ήταν η οπτική του υπογραφή. Όπως το λογότυπο μιας εταιρείας. Και ήταν αυτή η “εικόνα” που τον έκανε να ξεπεράσει τα σύνορα των επιχειρήσεων και να γίνει σύμβολο.

Η διπλωματία της ισχύος – το αόρατο δίκτυο

Ο Ωνάσης δεν ήταν πολιτικός, αλλά είχε πρόσβαση σε πολιτικούς που κυβερνούσαν τον κόσμο. Από τον Τρούμαν και τον Τσώρτσιλ μέχρι τον βασιλιά Φαρούκ της Αιγύπτου και τον βασιλιά Σαούντ της Σαουδικής Αραβίας, διατηρούσε προσωπικές σχέσεις που υπερέβαιναν τα οικονομικά συμφέροντα. Καταλάβαινε ότι η εξουσία δεν βρίσκεται μόνο στα πλοία, αλλά στα τραπέζια των διαπραγματεύσεων. Έτσι, έστησε ένα αόρατο δίκτυο προσωπικών επαφών — μια “ιδιωτική διπλωματία” δεκαετίες πριν υπάρξει η έννοια των lobbying firms. Η ευγένεια και η επιμονή του τον καθιστούσαν αναπόφευκτο. Όπως είπε κάποτε ένας Αμερικανός δημοσιογράφος: «Ο Ωνάσης δεν ζητούσε ποτέ κάτι δύο φορές. Ζητούσε μία — και το έκανε να συμβεί.»

Η οικονομική του στρατηγική – το imperium ως μαθηματικό μοντέλο

Αν απομονώσει κανείς τη φιλοσοφία του Ωνάση, θα βρει πίσω της τρεις απλές αλλά διαχρονικές αρχές: Κίνδυνος ως ευκαιρία. Δεν φοβόταν την αστάθεια — την εκμεταλλευόταν. Σε κάθε κρίση, έβλεπε τη δυνατότητα να αγοράσει φθηνά και να πουλήσει ακριβά. Ρευστότητα ως όπλο. Διατηρούσε πάντα μετρητά, αποφεύγοντας τον υπερδανεισμό, ώστε να μπορεί να κινείται ευέλικτα. Αποκέντρωση ισχύος. Δεν έβαζε όλα του τα αυγά σε ένα καλάθι. Είχε δραστηριότητες στη ναυτιλία, στα πετρέλαια, στις αερομεταφορές, στην ακίνητη περιουσία. Ήταν ένας από τους πρώτους που λειτούργησαν με όρους “οικονομικού οικοσυστήματος”. Αυτές οι αρχές είναι σήμερα το manual των σύγχρονων επιχειρηματικών αυτοκρατοριών. Και όμως, ο Ωνάσης τις εφάρμοζε διαισθητικά. Δεν ήταν οικονομολόγος. Ήταν μαέστρος του timing.

Ο Έλληνας ως παγκόσμιο brand

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν αντιπροσώπευε μόνο τον εαυτό του. Αντιπροσώπευε μια ολόκληρη γενιά Ελλήνων που, μετά τον πόλεμο, ήθελαν να αποδείξουν ότι μπορούν να σταθούν στο διεθνές προσκήνιο. Ο ίδιος το ήξερε. Γι’ αυτό και συχνά έλεγε: «Κάθε φορά που υπογράφω ένα συμβόλαιο, νιώθω πως υπογράφει μαζί μου και η Ελλάδα.» Ήταν ο πρώτος που συνέλαβε την έννοια του “παγκόσμιου Έλληνα” — του ανθρώπου που δεν ορίζεται από τα σύνορα της πατρίδας του, αλλά από την ικανότητά του να κινείται ανάμεσα σε πολιτισμούς, χωρίς να χάνει την ταυτότητά του. Η σημερινή “Greek Shipping Community” που κυριαρχεί στα διεθνή ναυτιλιακά forums είναι, στην πραγματικότητα, ο απόηχος εκείνης της σχολής σκέψης: τόλμη, ευελιξία, διεθνής νοοτροπία, πίστη στις προσωπικές σχέσεις.

Η αυτοκρατορία και ο μύθος

Κάθε αυτοκρατορία κρύβει έναν άνθρωπο και κάθε άνθρωπος, μια ιστορία. Ο Ωνάσης δημιούργησε την πρώτη “ελληνική πολυεθνική” χωρίς γραφεία δημοσίων σχέσεων, χωρίς κυβερνητική στήριξη, χωρίς δίκτυα ισχύος. Μόνο με όραμα. Από τον Μπουένος Άιρες μέχρι τον Σκορπιό, η πορεία του έδειξε πώς ο πλούτος μπορεί να είναι εργαλείο, όχι αυτοσκοπός. Η περιουσία του υπολογίστηκε, τότε, στα δισεκατομμύρια. Το αποτύπωμά του όμως δεν αποτιμάται σε αριθμούς. Ο Ωνάσης δεν άφησε πίσω του μόνο πλοία. Άφησε ένα πρότυπο ζωής: την ιδέα ότι ο Έλληνας μπορεί να στέκεται απέναντι στους πιο ισχυρούς με το κεφάλι ψηλά — όχι με θράσος, αλλά με ευφυΐα.

Ο άνθρωπος που προηγήθηκε της εποχής του

Όταν πέθανε το 1975, οι Times του Λονδίνου έγραψαν: «Ήταν ο τελευταίος της παλιάς σχολής των μεγάλων. Και ο πρώτος της νέας εποχής των παγκοσμιοποιημένων επιχειρηματιών.» Ο Ωνάσης προηγήθηκε της εποχής του γιατί κατάλαβε τον κόσμο πριν εκείνος αλλάξει. Είδε τη ναυτιλία ως ενεργειακή υποδομή, τον αέρα ως χώρο branding, τον εαυτό του ως διεθνή εταιρεία. Σήμερα, που τα πάντα μετρώνται σε “equity value”, εκείνος θα γελούσε και θα έλεγε απλώς: «Η πραγματική αξία είναι να μη φοβάσαι να ξεκινήσεις από το μηδέν.»

Η θάλασσα ήταν πάντα το γραφείο του. Εκεί, στο κατάστρωμα του Christina O, ανάμεσα σε φως και αλμύρα, σχεδίαζε το επόμενο βήμα. Κι ίσως, μέσα του, να ήξερε αυτό που δεν τόλμησε ποτέ να πει δυνατά: ότι το imperium που χτίζεις στη ζωή, δεν μετριέται με πλοία, αλλά με το κύμα που αφήνεις πίσω σου.

Διαβάστε επίσης :

Όταν ο Ζαμπέτας είπε στον Ωνάση: «Γεια σου Τέλη μπατίρη» και ο Έλληνας κροίσος τον αποκάλεσε «Προλετάριο»

Αριστοτέλης Ωνάσης – Σταύρος Νιάρχος: Ο άγνωστος πόλεμος των κροίσων και οι προσωπικές τραγωδίες

Το άγνωστο παιδί της Μαρίας Κάλλας και του Αριστοτέλη Ωνάση