• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Το μεγάλο μυστικό που βοήθησε τον όμιλο Inditex (Zara) να αντέξει το χτύπημα της πανδημίας

    • Bloomberg


    Λίγες εβδομάδες μετά το lockdown της Ισπανίας στα μέσα Μαρτίου, το στοκ προϊόντων της εταιρείας λιανικής πώλησης ενδυμάτων Inditex SA, μητρικής της Zara, άρχισε να εξαντλείται.

    Η μεγαλύτερη αλυσίδα μόδας στον κόσμο διαθέτει συνήθως περιορισμένα αποθέματα στις αποθήκες της, προτιμώντας να διοχετεύει το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων της στα καταστήματα της που λειτουργούν και ως κέντρα εξυπηρέτησης των ηλεκτρικών καταστημάτων της. Με αυτόν τον τρόπο, η ανακύκλωση είναι ταχύτερη, τα ράφια αναπληρώνονται πιο συχνά και τα αποθέματα περιορίζονται στο ελάχιστο.

    Αλλά καθώς περίπου 3.500 καταστήματα του ομίλου διεθνώς παραμένουν κλειστά, αυτός ο προσεκτικά ισορροπημένος κύκλος διανομής των εμπορευμάτων της έχει φτάσει στο όριο του. Τον Απρίλιο, η Inditex έστειλε ένα ασυνήθιστο αίτημα στους υπαλλήλους, ζητώντας εθελοντές να συγκεντρώσουν ρούχα και αξεσουάρ που είχαν απομείνει στις αποθήκες και στα ράφια εκατοντάδων καταστημάτων Zara, Massimo Dutti και άλλων εμπορικών σημάτων του ομίλου, προκειμένου να καλυφθούν οι παραγγελίες ηλεκτρονικού εμπορίου.

    Inditex SA Retail Stores Ahead Of Earnings

     

    Αυτός ο ανορθόδοξος συνδυασμός τοπικής παραγωγής, ευέλικτης εφοδιαστικής αλυσίδας και επιθετικής εκμετάλλευσης του ηλεκτρονικού εμπορίου βοήθησε την Inditex να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του παγκόσμιου lockdown καλύτερα από τους άλλους ομίλους λιανικών πωλήσεων. Επίσης, την βοήθησε να ρυθμίσει τις λειτουργίες της με βάση τα νέα δεδομένα των αγορών, όπου οι μάσκες προσώπου, η περιορισμένη πρόσβαση στα καταστήματα και οι κοινωνικές αποστάσεις στρέφουν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές στις online αγορές.

    Ενώ η εταιρεία είναι έτοιμη να εμφανίσει για πρώτη φορά ζημιές στα τριμηνιαία της αποτελέσματα την Τετάρτη, η Inditex κατάφερε να στηριχτεί στην online επιχείρηση της, περιορίζοντας τις επιπτώσεις από τα lockdown που τώρα αρχίζουν να αίρονται τόσο στην Ισπανία όσο και σε άλλες χώρες.

    Οι μετοχές της νωρίς την Τρίτη στην αγορά της Μαδρίτης σημείωναν άνοδο 0,4%. Από τις αρχές του έτους καταγράφουν απώλειες 16%.

    Οι επενδύσεις στην τεχνολογία

    “Στην προ-πανδημίας εποχή, οι online πωλήσεις αποτελούσαν περίπου το 14% με 15% των συνολικών πωλήσεων της Inditex, και χωρίς αμφιβολία το ποσοστό αυτό έχει τώρα αυξηθεί”, αναφέρει ο Richard Chamberlain, επικεφαλής λιανικής στην Ευρώπη, της RBC Capital Markets. “Το πλεονέκτημα που έχουν είναι μια κεντρική δεξαμενή αποθεμάτων, η οποία στέλνει εμπορεύματα σε καταστήματα μερικές φορές την εβδομάδα, οπότε η διαδικασία της αποστολής απευθείας σε άτομα σε όλο τον κόσμο είναι πολύ εύκολη”.

    Η Inditex ξεκίνησε τις online εργασίες το 2010, σχετικά αργά, και επέκτεινε την ψηφιακή της επιχείρηση με μεγάλες επενδύσεις στην τεχνολογία, την οποία συνέδεσε με το μοναδικό σύστημα εφοδιασμού και διανομής που εφαρμόζει.

    Το σύστημα διαθέτει δύο βασικούς πυλώνες: ευέλικτο σύστημα μεταφοράς των προϊόντων από την παραγγελία μέχρι την πώληση στα καταστήματα, και κοντινές αποστάσεις στην παραγωγή, με το μεγαλύτερο μέρος των ενδυμάτων να κατασκευάζονται στην Ισπανία, την Πορτογαλία, το Μαρόκο και την Τουρκία. Σχεδόν όλα τα ρούχα αποστέλλονται αρχικά σε -περιορισμένου αριθμού- κέντρα που βρίσκονται στην Ισπανία και διανέμονται από εκεί στα καταστήματα παγκοσμίως.

    Recession Deepens in Spain Amid Lockdown Damage 

    Η προσέγγιση αυτή είναι διαφορετική από τη στρατηγική που εφαρμόζει η ανταγωνίστρια εταιρεία της Σκανδιναβίας, Hennes & Mauritz AB (Η&Μ), η οποία για μεγάλο χρονικό διάστημα αγωνίζεται να μειώσει τα συσσωρευμένα αποθέματα ύψους 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα οικονομικά έτη των Inditex και H&M διαφέρουν κατά ένα μήνα, οπότε είναι δύσκολο να γίνει άμεση σύγκριση. Ωστόσο, οι αναλυτές αναμένουν ότι η H&M θα ανακοινώσει ζημιές για το οικονομικό της τρίμηνο τουλάχιστον τέσσερις φορές περισσότερες από αυτές της Inditex.

    Ακριβής έλεγχος αποθεμάτων

    Όταν η Inditex ξεκίνησε τη διαδικτυακή της επιχείρηση ένδυσης το 2010, αντιστάθμισε την καθυστερημένη είσοδο της στις online πωλήσεις αξιοποιώντας την τεχνολογία που της έδωσε μια πιο ισχυρή γενική εικόνα της ροής των προϊόντων της. Δύο χρόνια νωρίτερα, η Inditex είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί το σύστημα παρακολούθησης RFID, που τοποθετεί ραδιοσυχνότητες αναγνώρισης μέσα στην ταμπέλα συναγερμού, μεταδίδοντας δεδομένα από το ένδυμα στον υπάλληλο. Η ετικέτα τίθεται σε λειτουργία μόλις ένα προϊόν εισέλθει στην αποθήκη και, στη συνέχεια, απενεργοποιείται κατά την πώληση του αντικειμένου, παρέχοντας στον Inditex ακριβή έλεγχο σε πραγματικό χρόνο, στα αποθέματα της.

    Ο εκτελεστικός πρόεδρος της Inditex, Pablo Isla, είχε επισημάνει σε συνέντευξή του τον Φεβρουάριο: «Προσαρμοστήκαμε τόσο καλά στον διαδικτυακό κόσμο, επειδή ήταν όλα φυσικά. Χωρίς το RFID, δεν θα ήταν δυνατό και το RFID δεν θα ήταν δυνατό να υπάρχει χωρίς να σκεφτούμε τους συναγερμούς”.

    Key Speakers and Interviews at the Bloomberg New Economy Forum

     

    H ακριβής γνώση των αποθεμάτων είναι αυτό που έχει σημασία στην Inditex. Η λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας απαιτεί να αποστέλλεται το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων της από τα κέντρα παραγωγής στα κέντρα διανομής στην Ισπανία. Στη συνέχεια, βάσει αιτημάτων από τους διευθυντές των καταστημάτων σε όλο τον κόσμο, η εταιρεία στέλνει ρούχα δύο φορές την εβδομάδα σε κάθε κατάστημα. Αυτό μειώνει το μέγεθος των αποθεμάτων, το οποίο μπορεί να μετατραπεί σε τεράστια επιβάρυνση για τους εμπόρους λιανικής πώλησης εάν τα προϊόντα δεν πωληθούν, είτε  λόγω των απρόβλεπτων καιρικών συνθηκών είτε επειδή είναι αποτυχημένη η συλλογή είτε, όπως τώρα, λόγω της πανδημίας.

    Ο ισολογισμός

    Όταν τα αποθέματα των καταστημάτων παρέμειναν στα ράφια λόγω του lockdown, η Inditex βασίστηκε σε υπαλλήλους που ήταν πρόθυμοι να βοηθήσουν ώστε να μεταφερθούν τα ρούχα. Το να αποκτήσει τα εμπορεύματα αυτά ήταν βασικό γιατί ήδη τον Μάρτιο, η Inditex είχε αυξήσει τις εκπτώσεις στο διαδίκτυο, μια σπάνια κίνηση για την εταιρεία που συνηθίζει να ακολουθεί την ίδια εμπορική πολιτική στα καταστήματα και στις online πωλήσεις.

    Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το διαδίκτυο είχε την ευκαιρία να “λάμψει”, διότι στις περισσότερες μεγάλες χώρες της Ευρώπης όπου η Inditex δραστηριοποιείται, το ηλεκτρονικό εμπόριο επιτρέπονταν να λειτουργεί ακόμη και κατά τη διάρκεια του lockdown.  Αυτό συνέβη στην Ισπανία, τη μεγαλύτερη αγορά της Inditex, όπου η κυβέρνηση εφάρμοσε το κλείσιμο των καταστημάτων στις 14 Μαρτίου, προκαλώντας πτώση των λιανικών πωλήσεων του ομίλου κατά 14% τον ίδιο μήνα.

    Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία παραμένει σε καλή κατάσταση, χάρη στον ισχυρό ισολογισμό της με 8 δισεκατομμύρια ευρώ (9,04 δισεκατομμύρια δολάρια) μετρητά και ισοδύναμα μετρητών, την ολοκληρωμένη διαδικτυακή λειτουργία της και τα χαμηλά αποθέματα σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές, τονίζει ο Chamberlain.

    «Έχοντας έναν πολύ ισχυρό ισολογισμό, η Inditex έχει την ικανότητα να αντέξει στη θύελλα, να συνεχίσει να επενδύει μακροπρόθεσμα και να φροντίζει πολύ καλά τους ανθρώπους και τους προμηθευτές της», εξηγεί.



    ΣΧΟΛΙΑ