Ο Πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο Ριχάρδος Λαμπίρης
Η Ελλάδα ποντάρει στην ιδιωτικοποίηση περισσότερων περιφερειακών λιμανιών προκειμένου να ενισχύσει το ρόλο της ως κέντρου μεταφορών και να βοηθήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας της ύστερα από τη δεκαετή κρίση χρέους και τον αντίκτυπο της πανδημίας, αναφέρει σε άρθρο του το Bloomberg.
Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει στις αρχές του επόμενου έτους να ξεκινήσει τη διαδικασία υποβολής προσφορών για δύο ακόμη λιμάνια – το Ηράκλειο και τον Βόλο – μετά από τους πρόσφατους διαγωνισμούς για τα λιμάνια στην Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα και την Ηγουμενίτσα, επισήμανε σε συνέντευξη του ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης.
Το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της Ελλάδας, έχει καταστεί το κορυφαίο λιμάνι στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων της Μεσογείου και το τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη από τότε που η κινεζική Cosco απέκτησε πλειοψηφικό μερίδιο το 2014, αναφέρει το Bloomberg. Επίσης, προσθέτει ότι η Ελλάδα ολοκλήρωσε την πώληση μεριδίου 67% στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας, το 2018.
«Με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμανιών, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, η Ελλάδα αναδεικνύεται σε διακομετακομιστικό κέντρο και κέντρο logistics για την περιοχή» τονίζει ο κ. Λαμπίρης. «Η ανάπτυξη των λιμανιών θα φέρει και οικονομική ανάπτυξη, καθώς αυτά διαθέτουν σημαντικές επιχειρησιακές δυνατότητες» , επισημαίνει.
Η Ελλάδα έχασε περίπου το 1/4 του ΑΕΠ της κατά την κρίση χρέους, ενώ φέτος η οικονομία της αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 8% εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας. Το ποσοστό της ανεργίας εξακολουθεί να είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.
Η ενίσχυση της δραστηριότητας των μεταφορών θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάκαμψη. Tα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης βρίσκονται κοντά στην Εγνατία Οδό, που διαπερνά τη Βόρεια Ελλάδα και συνδέει την Ιταλία με την Τουρκία, ενώ η Αλεξανδρούπολη προσφέρει επίσης εύκολη πρόσβαση στα Βαλκάνια.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνει ότι η αύξηση των εισαγωγών φυσικού αερίου και η δυνατότητα αποθήκευσης αποτελεί μία σημαντική πηγή ανάπτυξης. Η Gastrade SA αναπτύσσει πλωτό σταθμό LNG κοντά στην Αλεξανδρούπολη, ενώ το λιμάνι της Καβάλας είναι επίσης κοντά σε σχεδιαζόμενη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου.
Ο αντίκτυπος της πανδημίας
Η Ελλάδα έχει καταγράψει πάνω από 4.000 κρούσματα κοροναϊού, σε σύγκριση με περισσότερα από 200.000 στην Ιταλία και την Ισπανία και η πανδημία είχε περιορισμένο αντίκτυπο στα σχέδια του ταμείου, δήλωσε ο κ. Λαμπίρης. Επίσης, διευκρίνισε ότι η διαδικασία για την πώληση μεριδίου 30% στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών πιθανότατα θα ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους.
«Ο Covid-19 αύξησε την αποφασιστικότητά μας να προχωρήσουμε στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για το κοινό καλό», δήλωσε ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ. «Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός έργων που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2021″.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα από το Ίδρυμα Οικονομικής και Βιομηχανικής Έρευνας στην Αθήνα έδειξε ότι η ιδιωτικοποίηση ενίσχυσε την ελληνική οικονομική παραγωγή κατά περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ (1,1 δισεκατομμύρια δολάρια) κατά μέσο όρο για κάθε έτος από το 2011 έως το 2019.
Ένα άλλο βασικό έργο είναι η προγραμματισμένη για φέτος πώληση των δραστηριοτήτων αερίου της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Η Ελλάδα έχει επιλέξει επτά επενδυτικά σχήματα που θα προχωρήσουν σε δεσμευτικές προσφορές για την εξαγορά του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και έξι σχήματα για δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας επιβλέπει τις δραστηριότητες χονδρικής και λιανικής πώλησης φυσικού αερίου του κρατικού προμηθευτή φυσικού αερίου ΔΕΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ελλάδα είτε μέσω αγωγών είτε ως LNG, ενώ η ΔΕΠΑ Υποδομών εκτελεί τη διανομή φυσικού αερίου.
«Θα θέλαμε να έχουμε τους προτιμώμενους πλειοδότες για την ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας το τέταρτο τρίμηνο του 2020», δήλωσε ο κ. Λαμπίρης.