• Big Story

    Ελλάκτωρ: Γκρίνιες για την μείωση του ανεκτέλεστου (μετά την άσκηση ποινικής δίωξης)

    Λεωνίδας Μπὀμπολας. Διευθύνων Σύμβουλος Ελλάκτωρ


    Καζάνι που βράζει θυμίζει πλέον η κατασκευαστική εταιρεία Ελλάκτωρ, καθώς η αύξηση των εσόδων κατά 23% στο εννεάμηνο του 2016 δεν αρκεί για να “κρύψει”  τη θεαματική μείωση του ανεκτέλεστου υπολοίπου των υπογεγραμμένων συμβάσεων, που ανέρχεται στα 600 εκατομμύρια ευρώ περίπου σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω των δυσκολιών στην ανάληψη νέων έργων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Εδώ και χρόνια η κατασκευαστική εταιρεία έχει σχεδόν εγκαταλείψει την ελληνική αγορά, βλέποντας τις ευκαιρίες για έργα να είναι πολύ περιορισμένες και ακόμα και στις περιπτώσεις που υπάρχουν ευκαιρίες, οι διαγωνισμοί να μένουν στα χαρτιά, και έχει επιλέξει να στραφεί στο εξωτερικό, αναλαμβάνοντας σημαντικά έργα σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή, τα οποία όμως δεν ήταν πάντα κερδοφόρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το μεγάλο έργο της κατασκευής της “Χρυσής Γραμμής” του μετρό στην Ντόχα του Κατάρ, το οποίο μέχρι τώρα αποδεικνύεται ζημιογόνο για την Ελλάκτωρ (πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία χάνει κάποια εκατομμύρια ευρώ κάθε μήνα).

    To 9μηνο του 2016 

    Ο όμιλος Ελλάκτωρ, παρά την μείωση του ανεκτέλεστου , βελτίωσε τα οικονομικά του μεγέθη  στο εννεάμηνο του 2016 καταγράφοντας ενίσχυση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας. Αναλυτικά ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου Ελλάκτωρ για το εννεάμηνο του 2016 ανήλθε σε 1.284,9 εκατ. ευρώ έναντι 1.097,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2015, αυξημένος κατά 17,1%.

    Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT) διαμορφώθηκαν για το εννεάμηνο του 2016 σε 61,5 εκατ. ευρώ. έναντι 35,0 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2015. Τα ενοποιημένα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε 5,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 30,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

    Στο εσωτερικό της εταιρίας 

    Οι πληροφορίες που διαρρέουν από το εσωτερικό της εταιρείας κάνουν λόγο για έντονη “γκρίνια” που υπάρχει λόγω της κατάστασης, η οποία έχει επιδεινώσει την ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα, καθώς ποτέ δεν ήταν ακριβώς εύκολη η συνύπαρξη στη διοίκηση της Ελλάκτωρ του διευθύνοντος συμβούλου Λεωνίδα Μπόμπολα με τους αδελφούς Καλλιτσάντση – για τους τελευταίους μάλιστα είχε κυκλοφορήσει μία έντονη φημολογία πριν από λίγα χρόνια ότι ήταν με το… ενάμισι πόδι έξω από την εταιρεία, η οποία διαψεύσθηκε μεν, ωστόσο ήταν ενδεικτική του κλίματος που επικρατούσε την περίοδο εκείνη. Και φαίνεται ότι και σήμερα υπάρχει ένα αντίστοιχα τεταμένο κλίμα στο διοικητικό συμβούλιο της Ελλάκτωρ.

    Το αρνητικό αυτό κλίμα τροφοδοτούν παράλληλα και οι δικαστικές περιπέτειες της εταιρίας, καθώς ασκήθηκε ποινική δίωξη in REM για προσυνεννοημένες προσφορές μεταξύ της ΑΚΤΩΡ και της ΜΟΧΛΟΣ ΑΕ (του Κ. Στέγγου) κατά τη δημοπράτηση των έργων για την επέκταση κρηπιδώματος σταθμού εμπορευματοκιβωτίων προβλήτα του ΟΛΘ και την ανακαίνιση υποδομής γραμμής και την ενίσχυση της σήραγγας Ομόνοιας-Μοναστηράκι, ενώ τον Μάρτιο είχε συλληφθεί μετά από ευρωπαϊκό ένταλμα σε βάρος του (αν και με απόφαση του Συμβουλίου Εφετών δεν εκδόθηκε ποτέ στην Κύπρο).

    Παράλληλα, η Ελλάκτωρ είναι μία από τις εταιρείες που βρίσκονται στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο έρευνας για την ύπαρξη μεγάλου καρτέλ στον τομέα των κατασκευών. Πρόκειται για τρεις υποθέσεις στις οποίες δεν υπάρχει καταδικαστική απόφαση, όμως και μόνο η εμπλοκή του ονόματος του Λεωνίδα Μπόμπολα σε αυτές μόνο καλό δεν κάνει στην Ελλάκτωρ.

    Βέβαια, σε ό,τι αφορά την ποινική δίωξη κατά του Λ. Μπόμπολα για την υπόθεση των προσυνεννοημένων προσφορών, η εταιρεία έσπευσε να δώσει απαντήσεις, παίρνοντας ξεκάθαρα θέση υπέρ του διευθύνοντος συμβούλου της, και διευκρινίζοντας πως “ουδεμία προσυνεννόηση υποβολής προσφορών υπήρξε, ούτε οποιαδήποτε εν γένει παραβατική συμπεριφορά εκ μέρους των εκπροσώπων της ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. Πολύ περισσότερο, δεν τίθεται θέμα πρόκλησης ζημίας σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου”.

    Ειδικότερα, όπως υποστηρίζει η εταιρεία:

    1. Στο έργο «Επέκταση Κρηπιδώματος 26 του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του 6ου προβλήτα της ΟΛΘ ΑΕ» υποβλήθηκαν τον Φεβρουάριο του 2011 εννέα συνολικά προσφορές με τα ακόλουθα ποσοστά έκπτωσης: ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε. 50,97%, ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. 45,58%, J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. 42,38%, ΤΕΡΝΑ Α.Ε. 41,81%, ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε. 39,99%, TECHNIS SpA 38,33%, Κ/Ξ FCC CONSTRUCCION SA-ΙΝΤΡΑΚΑΤ Α.Ε. 30,63%, ARCHIRODON GROUP NV 20,22% και ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. 13,19%. Τον Απρίλιο του 2012, η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., κατόπιν αιτήματος της ΟΛΘ Α.Ε., ανανέωσε την ισχύ της οικονομικής προσφοράς της, παρά την ραγδαία επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών (Αύγουστος 2012). Η ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε. είχε ήδη αποχωρήσει από τη διεκδίκηση του έργου, μετά τη λήξη ισχύος της δικής της προσφοράς. Η ΟΛΘ Α.Ε., με σχετική απόφασή της, προέβη σε ματαίωση του διαγωνισμού και το έργο τελικά δεν εκτελέσθηκε, συμμορφούμενη στην επιλογή του ΤΑ.Ι.Π.Ε.Δ. για την υλοποίηση του ως άνω έργου, από τον ανάδοχο της σχεδιαζόμενης τότε ιδιωτικοποίησης της ΟΛΘ Α.Ε.

    1. Στο έργο «Ανακαίνιση Υποδομής – Επιδομής των Γραμμών και Ενίσχυση Σήραγγας από Ομόνοια έως Μοναστηράκι της ΗΣΑΠ Α.Ε.», υποβλήθηκαν τον Φεβρουάριο του 2007 εννέα συνολικά προσφορές με τα ακόλουθα ποσοστά έκπτωσης: Κ/Ξ STRABAG AG-ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. 35,80%, ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε. 33,83%, ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. 27,20%, ΑΘΗΝΑ Α.Τ.Ε. 27,07%, ΤΕΡΝΑ Α.Ε. 26,42%, J&P ΑΒΑΞ 26,35%, ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε. 20,86%, ALPINE MAYREDER 17,26% και ΑΕΓΕΚ 11,71%. Η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. ανέλαβε την εκτέλεση του έργου, κατόπιν σχετικών αποφάσεων των αρμοδίων δικαστηρίων και διενέργειας του προβλεπόμενου προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Με τις αποφάσεις αυτές κρίθηκε αμετάκλητα ο αποκλεισμός από τη διαγωνιστική διαδικασία των Κ/Ξ STRABAG AG-ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. και ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε., επειδή οι προσφορές τους ήταν άκυρες. Είμαστε βέβαιοι ότι στα πλαίσια της διαταχθείσας Ανάκρισης θα επιβεβαιωθούν οι παρούσες θέσεις της ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.”.

      Όμως η γκρίνια παραμένει, και θα παραμένει όσο η ελληνική αγορά παραμένει “παγωμένη” σε ό,τι αφορά στα μεγάλα δημόσια έργα…

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Σκλαβενίτης: Έχει βάλει 80 εκατ. για την Μαρινόπουλος και μόλις χθες ορίστηκε δικαστικός εισηγητής

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΠΝΟ vs κυβέρνησης: Ούτε βήμα πίσω οι ναυτικοί – Κορυφώνεται η κόντρα ανάμεσα στις δυο πλευρές

     



    ΣΧΟΛΙΑ