Για πρώτη φορά μετά το 2004, ξεκινούν μεγάλα οδικά έργα στην Αττική.

Την προαναγγελία έκανε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, από το βήμα του πρώτου συνεδρίου της Ημερησίας που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της 89ης ΔΕΘ.

1

Συνοπτικά και κάτω από διαφορετικό καθεστώς προκήρυξης και υλοποίησης θυμίζουμε  πως στην Αττική εκκρεμούν μεγάλα πρότζεκτ όπως:

-o Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά,

σύνδεση Ελευσίνας- Οινόης στο ύψος της Εθνικής Οδού με χάραξη στην πίσω πλευρά της Πάρνηθας,

– η δεύτερη σύνδεση Αττικής Οδού με Εθνική Οδό στο ύψος της Μεταμόρφωσης περίπου 150-200 μέτρα από την υπάρχουσα.

σήραγγα του Υμηττού,

επέκταση της Αττικής Οδού ως τη Ραφήνα

επέκταση της Αττικής Οδού από το Μαρκόπουλο ως το Λαύριο και

-η, ολιγότερο πιθανό να γίνει κάποτε,  υποθαλάσσια σήραγγα Πέραμα-Σαλαμίνα- Πάχη Μεγάρων. Στο έργο αυτό δεν έχει καρποφορήσει ακόμη η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενώ δεν υπάρχει ούτε καν αρχικός Προϋπολογισμός, όπως  είπε μιλώντας στο mononews.gr ο κος Ταχιάος.

Αναφορικά με τα γενικότερα συγκοινωνιακά έργα που είναι σε εξέλιξη εκτός από τα οδικά, ο υφυπουργός υπενθύμισε και τη Γραμμή 4 του Μετρό (‘Άλσος Βείκου-Γουδή’) που είναι μεν σε πλήρη  εξέλιξη αλλά με καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει διαμάχη ανάμεσα σε εργολάβους και για το λόγο αυτό παρατηρούνται καθυστερήσεις.

Θυμίζουμε ότι αναφορικά με τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά αρχικού Προϋπολογισμού περίπου 70 εκατομμυρίων, από το Μάιο του 2023 έχουν κατατεθεί Πρότυπες Προτάσεις από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τον νέο οδικό άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα και από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤOR GROUP-ΑΒΑΞ για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο αλλά και για την Σήραγγα Ηλιούπολης.

«Η  αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο ευρύτερο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής θα δώσει ανάσα σε πάνω από 4 εκατομμύρια πολίτες» μας είπε ο Νίκος Ταχιάος.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στο νέο άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα ο οποίος είναι γνωστότερος ως η “Παράκαμψη Αττικής” και θα βοηθήσει  σημαντικά στη διακίνηση εμπορευμάτων από το λιμάνι και τις βιομηχανικές περιοχές στην χώρα και εκτός Ελλάδας.

Παράλληλα,  στα πλαίσια των Πρότυπων Προτάσεων υπάρχει η  Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης που αποτελεί την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού και η οποία σε συνδυασμό με την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης θα εξυπηρετήσει τα νότια προάστια και την λειτουργία του πόλου του Ελληνικού.

Οι «Πρότυπες Προτάσεις» αποτελούν ένα νέο εργαλείο υλοποίησης έργων καθώς ιδιώτες μπορούν να προτείνουν έργα έχοντας εκπονήσει προμελέτες και εφόσον το αρμόδιο υπουργείο το αποφασίσει μπορούν να οδηγήσουν στην έναρξη διαγωνισμού χωρίς απαραίτητα αυτό να οδηγήσει το έργο στην εταιρεία ή το σχήμα που το πρότεινε.

Η κυβέρνηση πηγαίνει τώρα στη λογική των παραχωρήσεων, καθώς τα ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας όπως το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη, έχουν εξαντλήσει τους Προϋπολογισμούς τους, καθώς αγγίζουν το 0,5% του ΑΕΠ και δεν μπορούν  να ξεπεραστούν.

Πάντως αναφορικά με  τις Πρότυπες Προτάσεις «προς το παρόν»  δεν έχουν ανοίξει οι φάκελοι (άξονες Ελευσίνα-Οινόφυτα, Κορωπί-Λαύριο, Σπάτα-Ραφήνα και η Σήραγγα Ηλιούπολης από Λ. Κατεχάκη σε Λ. Βουλιαγμένης) και δεν έχουν αξιολογηθεί από το Υπουργείο.  Φαίνεται όμως πως και αυτό δεν θα βραδύνει…