Top Stories

Brexit και ναυτιλία: Πόσο επηρεάζεται το status του Λονδίνου;


Θέτει σε κίνδυνο η απόφαση των Βρετανών για αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση το καθεστώς του Λονδίνου ως «νησίδας» σταθερότητας και ασφάλειας για την παγκόσμια ναυτιλία; Ή μήπως οι πρώτες αντιδράσεις για το Brexit ήταν κάπως υπερβολικές; Μάλλον η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση.

Πράγματι, εξηγεί ο Lee Wai Pong, σύμβουλος του UK P&I Club με έδρα τη Σιγκαπούρη, το Brexit προκάλεσε αναστάτωση στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Ωστόσο, η πλειοψηφία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων δεν θα πληγούν σοβαρά από την αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ – αυτό που πραγματικά έχει κλονιστεί είναι η συμβολική θέση του Λονδίνου στο επίκεντρο του παγκόσμιου εμπορίου.

«Για μένα το αγκυροβόλι της βεβαιότητας είναι αυτό που όλοι αποζητούν, και αυτό είναι επίσης και σημαντικό θεμέλιο των νόμων», τονίζει ο Lee σε συνέντευξή του στο Lloyd’s List, σημειώνοντας πως αυτός είναι ο λόγος που η ναυτική νομοθεσία έχει τις ρίζες της στο Αγγλικό Δίκαιο, επειδή έχει εισαγάγει ακριβώς αυτό το στοιχείο της βεβαιότητας.

«Οι Βρετανοί πάντα υπερηφανεύονταν για την κοινή τους λογική και για το ότι έκαναν το σωστό, έχοντας μία σωστή αίσθηση της δικαιοσύνης και της προβλεψιμότητας. Όλα αυτά πετάχθηκαν από το παράθυρο» με το Brexit, σχολιάζει.

Ωστόσο, μολονότι τα τελευταία χρόνια δίνεται η δυνατότητα επίλυσης ναυτιλιακών διαφορών και με βάση το αμερικανικό Δίκαιο, ή το Δίκαιο της Σιγκαπούρης, ο Lee θεωρεί πως το αγγλικό Δίκαιο θα εξακολουθήσει να είναι το προτιμητέο για τον κλάδο της ναυτιλίας.

Τι θα γίνει όμως με τις εμπορικές συμφωνίες οι οποίες ενδεχομένως να επηρεαστούν από το Brexit, όπως η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Σιγκαπούρης, οι διαπραγματεύσεις για την οποία είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί, αλλά μετά το Brexit φαίνονται να καθυστερούν; Ο Lee παραδέχεται πως πλέον ένα «νέφος» αβεβαιότητας καλύπτει τις συμφωνίες αυτές.

«Όταν φτάνεις σε αδιέξοδο, κάνεις αλλαγές για να το αντιμετωπίσεις, δε λες ‘θέλω να φύγω από όλα’», επισημαίνει. «Ο κόσμος λέει απλά ‘τα παρατάω’, ότι ‘δε θα συνεχίσω’. Αυτό είναι που με τρομάζει. Αν μία ολόκληρη χώρα υιοθετήσει αυτή τη νοοτροπία».

Για την επίδραση του Brexit στη ναυτιλία, ο Lee σχολιάζει με νόημα πως «η ναυτιλία είναι ήδη σε τόσο άσχημη κατάσταση που δε νομίζω ότι μπορεί να πάει πολύ χειρότερα, με ή χωρίς Brexit» και προβλέπει τουλάχιστον ακόμα δύο ή τρία χρόνια δύσκολων συνθηκών στον κλάδο. Είναι όμως αισιόδοξος ότι η ναυτιλία κάποια στιγμή θα ανακάμψει.

«Πολλοί στη ναυτιλία είναι μέσα σε αυτήν για δεκαετίες, για να μην πω για αιώνες. Υπάρχει μία πολύ ισχυρή θεσμική μνήμη σε αυτό το θέμα», υπογραμμίζει, και ένα «πολύ ισχυρό ιστορικό αντοχής» του Λονδίνου.

“Να περιμένετε ότι το Λονδίνο θα πολεμήσει με νύχια και με δόντια για να κρατήσει το έδαφός του. Έχετε υπ’ όψιν ότι η πλειοψηφία του Λονδίνου ψήφισε υπέρ της παραμονής στην ΕΕ. Αυτοί γνωρίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού καλύτερα από τον καθένα», τονίζει ο Lee.

Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr:

http://www.mononews.gr/barclays-megali-vretania-sto-katofli-tis-ifesis/60577


ΣΧΟΛΙΑ