ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Όταν η Ελλάδα πέταξε πάνω από τα σύννεφα: η εποχή που ο Αριστοτέλης Ωνάσης έκανε το ελληνικό μπλε σύμβολο πολυτέλειας, κύρους και εθνικής υπερηφάνειας στους αιθέρες
Η αρχή ενός ονείρου
Η κρατική αεροπορική εταιρία TAE «ΤΑΕ» δημιουργήθηκε το 1951 από την ελληνική κυβέρνηση ως η επίσημη εθνική αεροπορική εταιρεία. Λόγω οικονομικών δυσκολιών, η λειτουργία της ήταν βιώσιμη μόνο μέχρι το 1956, οπότε το κράτος αποφάσισε να αναζητήσει ιδιώτη για να αναλάβει τη διαχείριση των κρατικών αεροπορικών δραστηριοτήτων.
Στις 30 Ιουλίου 1956, ο Αριστοτέλης Ωνάσης υπέγραψε συμφωνία που του έδινε τα δικαιώματα λειτουργίας της εταιρείας. Από την αρχή σκόπευε να την μετονομάσει σε Ολυμπιακή Αεροπορία και να υιοθετήσει τα πέντε ολυμπιακά δαχτυλίδια ως σήμα της.
Όταν όμως ενημερώθηκε ότι δεν επιτρέπεται η χρήση των πέντε δαχτυλιδιών λόγω πνευματικών δικαιωμάτων, αποφάσισε να προσθέσει ένα έκτο δαχτυλίδι, δημιουργώντας έτσι το χαρακτηριστικό λογότυπο της εταιρείας.
Η Ελλάδα έβγαινε τότε από μια δύσκολη περίοδο — εμφύλιος, φτώχεια, μετανάστευση. Κι όμως, ο Ωνάσης είδε αυτό που κανείς άλλος δεν τολμούσε: ότι ο αέρας μπορούσε να γίνει ο νέος δρόμος του ελληνικού ονείρου.
Με το χαρακτηριστικό του ένστικτο, μεταμόρφωσε μια ζημιογόνα δημόσια εταιρεία σε brand παγκόσμιας ακτινοβολίας. Στόχος του δεν ήταν μόνο το κέρδος· ήταν το κύρος της Ελλάδας. Ήθελε να δείξει πως μια μικρή χώρα μπορούσε να αποκτήσει αεροπορική εταιρεία αντάξια της Air France και της Pan Am.
Κατά τα επόμενα χρόνια, η Ολυμπιακή Αεροπορία διάφοροι παράγοντες—όπως μια σειρά απεργιών, η πτώση του αριθμού των επιβατών, η αύξηση της τιμής των καυσίμων και ένας νόμος της νέας ελληνικής κυβέρνησης που εμπόδιζε την απόλυση υπαλλήλων—ανάγκασε τον Ωνάση να τερματίσει τη συμφωνία του. Μετά τον θάνατο του Ωνάση το 1975, η Ολυμπιακή Αεροπορία επανακρατικοποιήθηκε στις 4 Αυγούστου 1975.
Η εποχή της λάμψης

Μέσα σε λίγα χρόνια, η Ολυμπιακή Αεροπορία έγινε συνώνυμο της χλιδής και της τελειότητας.
Τα αεροσκάφη της ξεχώριζαν για το λευκό και μπλε χρώμα τους, με το σήμα των πέντε δακτυλίων — έμβλημα εμπνευσμένο από την αρμονία και το πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Οι στολές των αεροσυνοδών σχεδιάστηκαν από τον Pierre Cardin, τα εσωτερικά των αεροσκαφών από κορυφαίους Ευρωπαίους διακοσμητές. Οι επιβάτες έτρωγαν με ασημένια μαχαιροπίρουνα, τα γεύματα ήταν προσεγμένα σαν σε γαλλικό εστιατόριο, και το προσωπικό είχε εκπαιδευτεί να υπηρετεί με ευγένεια και αξιοπρέπεια, όχι απλώς να “εξυπηρετεί”. Στα αεροδρόμια, οι στολές και το χαμόγελο των αεροσυνοδών της Ολυμπιακής έγιναν σήμα αναγνώρισης της Ελλάδας στον κόσμο.
Ο Ωνάσης ως πιλότος ενός εθνικού οράματος

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν αντιμετώπιζε την Ολυμπιακή Αεροπορία απλώς ως μια επιχείρηση· ήταν ένα προσωπικό στοίχημα. Ήθελε να δείξει ότι η Ελλάδα μπορούσε να σταθεί δίπλα στις μεγάλες δυνάμεις, όχι μόνο στη θάλασσα, αλλά και στον αέρα. Όταν έβλεπε τα αεροπλάνα με το ελληνικό σήμα να προσγειώνονται σε πόλεις όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη ή το Τόκιο, ένιωθε περηφάνια για την πατρίδα του. Η εταιρεία του έγινε σύμβολο προόδου και μοντέρνου πνεύματος, και κάθε νέο δρομολόγιο αποτελούσε μια κατάκτηση. Οι πρώτες διεθνείς πτήσεις συνέδεαν την Αθήνα με το Λονδίνο, το Παρίσι και τη Ρώμη, ενώ αργότερα επεκτάθηκαν μέχρι τη Νέα Υόρκη και τη Νότια Αφρική. Ο Ωνάσης επιμελούνταν προσωπικά τις λεπτομέρειες, από το design των αεροσκαφών και τη συμπεριφορά του προσωπικού μέχρι το μενού των πτήσεων. Η φιλοσοφία του ήταν σαφής: η Ολυμπιακή έπρεπε να κάνει κάθε επιβάτη να αισθάνεται σημαντικός.
Το προσωπικό ως “οικογένεια”

Η Ολυμπιακή του Ωνάση ήταν γνωστή και για το ανθρώπινο στοιχείο. Το προσωπικό δεν ήταν απλώς υπάλληλοι — ήταν “οι άνθρωποι του Αριστοτέλη”. Πιλότοι, μηχανικοί, αεροσυνοδοί, όλοι αισθάνονταν ότι εργάζονταν για κάτι εθνικό και ταυτόχρονα προσωπικό.
Οι αεροσυνοδοί εκπαιδεύονταν στην Ελβετία, μάθαιναν ξένες γλώσσες, τρόπους συμπεριφοράς, ακόμη και ιστορία της Ελλάδας — ώστε να μπορούν να αποτελούν πρεσβευτές της χώρας. Η εικόνα τους, με το χαμόγελο και την αυστηρή κομψότητα, έγινε παγκόσμιο σύμβολο φιλοξενίας και κύρους.
Το επιχειρηματικό μοντέλο: πολυτέλεια και ακρίβεια
Η Ολυμπιακή λειτουργούσε με τις αρχές μιας ελβετικής εταιρείας και την αίγλη μιας γαλλικής. Τα δρομολόγια εκτελούνταν με σχολαστική συνέπεια, τα αεροπλάνα ήταν πάντα καθαρά, τα πληρώματα άψογα συντονισμένα.
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν συμβιβαζόταν με τίποτα λιγότερο από την τελειότητα. Για εκείνον, κάθε αεροπλάνο της Ολυμπιακής Αεροπορίας ήταν μια επέκταση της Ελλάδας στον κόσμο. Οι πτήσεις της εταιρείας ξεχώριζαν για την πολυτέλεια, την ακρίβεια και την ασφάλεια τους, ενώ οι επιβάτες από κάθε γωνιά του πλανήτη αναγνώριζαν ότι τα ελληνικά αεροσκάφη προσέφεραν μια μοναδική εμπειρία ταξιδιού. Η προσοχή στις λεπτομέρειες και η φροντίδα για κάθε επιβάτη μετέτρεπαν τις πτήσεις σε ένα σύμβολο ελληνικής υπερηφάνειας και μοντέρνου πνεύματος.

Η εποχή των jets και η είσοδος στα μεγάλα σαλόνια
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, η Ολυμπιακή μπήκε δυναμικά στην εποχή των jet αεροσκαφών. Η απόκτηση των Boeing 707 και 727 έβαλε την Ελλάδα στον χάρτη των μεγάλων διεθνών αερομεταφορών. Η Αθήνα έγινε κόμβος για πτήσεις προς τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία. Οι πτήσεις της Ολυμπιακής ήταν τότε κάτι πολύ περισσότερο από μετακίνηση.
Ήταν εμπειρία, φινέτσα, ταυτότητα. Από τη μουσική που ακουγόταν κατά την επιβίβαση μέχρι την επιλογή των κρασιών και των εδεσμάτων, όλα έφεραν τη σφραγίδα της αισθητικής του Ωνάση.
Η Ελλάδα στον αέρα
Η Ολυμπιακή έγινε το πρώτο σύγχρονο brand της Ελλάδας. Πριν καν υπάρξει στρατηγική τουρισμού, πριν τη δεκαετία των “Greek Islands” και των αφισών με τη Μύκονο, υπήρχε η Ολυμπιακή που μετέφερε την ελληνική εικόνα παντού. Κάθε επιβάτης που ταξίδευε μαζί της, έπαιρνε μια μικρή γεύση της Ελλάδας όπως θα ήθελε να είναι: φιλική, κομψή, αισιόδοξη. Οι πτήσεις της ήταν γεμάτες διπλωμάτες, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες. Στο αεροπλάνο μπορούσες να δεις τον Ωνάση, τη Μαρία Κάλλας, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Μελίνα Μερκούρη. Η Ολυμπιακή δεν ήταν απλώς εταιρεία· ήταν κινητός καθρέφτης της ελληνικής εξωστρέφειας.
Η αρχή του τέλους
Μετά τον θάνατο του γιου του Αλέξανδρου το 1973, ο Ωνάσης δεν ξαναβρήκε ποτέ την ίδια ενέργεια. Η Ολυμπιακή, που ήταν το αγαπημένο του “παιδί”, άρχισε να αντιμετωπίζει δυσκολίες. Το 1975, μετά τον θάνατό του, το ελληνικό κράτος ανέλαβε ξανά τον έλεγχο της εταιρείας. Για χρόνια ακόμη συνέχισε να φέρει το όνομα και τη λάμψη του, αλλά η εποχή του Ωνάση ήταν ανεπανάληπτη. Ήταν η εποχή που ένα αεροπλάνο δεν σήμαινε απλώς πτήση — σήμαινε κύρος, φαντασία και ελληνικό όραμα.

Η κληρονομιά που πέταξε ψηλά
Σήμερα, δεκαετίες μετά, η φράση «η Ολυμπιακή του Ωνάση» προκαλεί ακόμη συγκίνηση. Γιατί δεν αναφέρεται μόνο σε μια εταιρεία, αλλά σε μια ολόκληρη φιλοσοφία ζωής: ότι η ποιότητα, η οργάνωση και η αισθητική είναι η πιο δυνατή μορφή πατριωτισμού. Ο Ωνάσης δεν δίδαξε στους Έλληνες μόνο πώς να πετούν. Τους δίδαξε πώς να ονειρεύονται ψηλά, να υπηρετούν την αριστεία και να βλέπουν την Ελλάδα όχι ως μικρή χώρα, αλλά ως ιδέα ικανή να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο.
Η “χρυσή εποχή” της Ολυμπιακής ήταν μια εποχή αισιοδοξίας, τόλμης και γοητείας. Ήταν τότε που ο Αριστοτέλης Ωνάσης απέδειξε ότι ο ουρανός δεν είναι το όριο — είναι ο χώρος όπου γράφονται τα όνειρα των Ελλήνων.

Διαβάστε επίσης :
Christina O: Το πλωτό παλάτι του Ωνάση — Ιστορίες, θρύλοι και αναβιώσεις
Ωνάσης: Η Αυτοκρατορία της μοναξιάς – Ο Αριστοτέλης, η Χριστίνα και η κατάρα του ονόματος
Αριστότελης Ωνάσης, Τζάκι Κένεντι, Μαρία Κάλλας: Το «τρίγωνο» που συγκλόνισε τον κόσμο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Το θρυλικό Βενετία- Σιμπλόν Οριάν-Εξπρές ταξιδεύει για πρώτη φορά στo Αμάλφι
- ΑΚΤΩΡ: Στην τελική ευθεία η επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά – Πότε διακόπτεται η λειτουργία
- H Golden Star Ferries δρομολογεί από αύριο το νέο επιβατηγό πλοίο Golden Princess για Τήνο, Μύκονο, Πάρο
- Metlen: H μάχη με τους short και η γραμμή άμυνας στη μετοχή
