ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μπορεί η αντιπαράθεση του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου και των σούπερ μάρκετ να «χτύπησε κόκκινο» τις προηγούμενες εβδομάδες, όμως οι τελευταίοι φαίνεται πώς έβαλαν… πλάτη στην πρωτοβουλία για τη μείωση των τιμών σε 1.000 προϊόντα.
Αριθμός που υπερδιπλασιάστηκε με τη συμβολή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που μπήκαν στο φετινό «καλάθι» σε αντίθεση την αντίστοιχη περσινή πρωτοβουλία που συμμετείχαν μόνο οι προμηθευτές. Έτσι στο σύνολο των 2.180 κωδικών το 62% ή οι 1.356 κωδικοί ανήκουν στην κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με τις αλυσίδες να σηκώνουν το κύριο βάρος των μειώσεων μέσα από τα δικά τους brand. Άλλωστε οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ζητούσαν από τον υπουργό Ανάπτυξης να πιέσει περαιτέρω τη βιομηχανία και τους προμηθευτές για να προχωρήσουν σε προωθητικά πακέτα και μειώσεις τιμών με δεδομένο ότι τα περιθώρια που έχουν οι αλυσίδες είναι μηδαμινά και κυρίως αφορούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αποτυπώνεται δε στη λίστα των προϊόντων ότι η μεσοσταθμική μείωση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι μικρότερη (-7%) ενώ οι μειώσεις που έκαναν βιομηχανίες και προμηθευτές είναι στο -9,5%.
Λιγότεροι οι κωδικοί στα τρόφιμα
Από τη συνολική λίστα των 2.180 προϊόντων, τα 1.074 αφορούν τρόφιμα, ενώ τα 1.106 είναι μη τρόφιμα είδη — απορρυπαντικά, χαρτικά, είδη καθαρισμού και προσωπικής φροντίδας. Παρότι οι καταναλωτές επικεντρώνονται κυρίως στις τιμές των βασικών ειδών διατροφής, το μείγμα των κωδικών δείχνει ότι η πρωτοβουλία του υπουργείου επεκτείνεται έντονα και σε είδη καθημερινής χρήσης εκτός τροφίμων. Από τους 1.356 κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας, οι 583 αφορούν τρόφιμα και ποτά – περίπου το 43% του συνόλου – ενώ οι υπόλοιποι αφορούν προϊόντα καθαρισμού, χαρτικά και είδη προσωπικής φροντίδας. Από τη συμμετοχή των προϊόντων στην κατηγορία των τροφίμων εκεί όπου με βάση τα τελευταία στοιχεία της Circana για το οκτάμηνου του έτους καταγράφονται αυξήσεις 2,4%, οι μειώσεις τιμών ξεκινούν από 3% και φτάνουν έως 35%. Στα απορρυπαντικά και στα είδη προσωπικής υγιεινής, κατηγορίες οι οποίες με βάση τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ οι τιμές αποκλιμακώνονται, οι μειώσεις κυμαίνονται από 3% έως και 30%, με τα μεγαλύτερα ποσοστά να αφορούν επώνυμες ετικέτες καθαριστικών.
Σε κατηγορίες, πάντως, όπου η τάση των τιμών είναι αρνητική σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, η συμμετοχή προϊόντων στη λίστα είναι σαφώς μεγαλύτερη. Στα απορρυπαντικά, τα είδη καθαρισμού, τα χαρτικά και τα είδη προσωπικής φροντίδας — ομάδες όπου οι τιμές ήδη αποκλιμακώνονται — συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο πλήθος κωδικών, ξεπερνώντας συνολικά τα 900 προϊόντα. Αντίθετα, στις κατηγορίες που παραμένουν «στο κόκκινο», όπως οι σοκολάτες, τα γαλακτοκομικά ή τα τυροκομικά, η συμμετοχή είναι αισθητά περιορισμένη.
Χαρακτηριστικά, στα γαλακτοκομικά περιλαμβάνονται μόλις 23 κωδικοί με μειώσεις έως 9%, στα γιαούρτια και επιδόρπια 30 κωδικοί, ενώ στα τυροκομικά 34 προϊόντα με μειώσεις που φτάνουν έως και 23%. Δηλαδή, αν και πρόκειται για κατηγορίες που καταγράφουν τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις, οι μειώσεις τιμών αφορούν πολύ περιορισμένο αριθμό προϊόντων.
Την πρωτοβουλία στηρίζουν δεκάδες προμηθευτές που εμφανίζονται στη λίστα του υπουργείου με τη συμμετοχή μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών όπως οι Coca-Cola 3Ε, Unilever, Procter & Gamble, Nestlé, Mars, Mondelez, Barilla και Colgate-Palmolive. Ενώ από την ελληνική αγορά ξεχωρίζουν η ΔΕΛΤΑ, η Elbisco, τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία, η ΕΛΓΕΚΑ, οι Αφοί Χαΐτογλου και η Μπάρμπα Στάθης, Υφαντής κα. που συμμετέχουν με ευρύ φάσμα προϊόντων σε βασικές κατηγορίες τροφίμων.
Το σήμα για να τα ξεχωρίζουν οι καταναλωτές
Τα προϊόντα που εντάσσονται στη συμφωνία θα φέρουν ειδική ένδειξη στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να τα ξεχωρίζουν άμεσα και να διαπιστώνουν τη διαφορά στην τελική τιμή. Η σήμανση θα τοποθετείται δίπλα στην τιμή του προϊόντος, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για προϊόν με μειωμένη τιμή στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η κάθε εταιρεία το προσαρμόζει στα δικά της δεδομένα και χρώματα.
Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το πόσοι κωδικοί εντάσσονται στη λίστα ή πόσο εκτεταμένες είναι οι μειώσεις ανά κατηγορία, το ζητούμενο είναι το αποτύπωμα που θα αφήσει η πρωτοβουλία στο καλάθι του καταναλωτή. Το αν δηλαδή οι συμφωνημένες μειώσεις θα γίνουν αισθητές στην πράξη και θα οδηγήσουν σε ουσιαστική αποκλιμάκωση του κόστους διαβίωσης.
Όπως τόνισε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης,
«Ξέρω πολύ καλά ότι η ακρίβεια είναι το πρώτο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει σήμερα κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Γ’ αυτό και σήμερα ανακοινώνουμε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Υπουργείο Ανάπτυξης, αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προμηθευτές έχουν πετύχει μια συμφωνία για μείωση τιμών σε παραπάνω από 2.000 προϊόντα… Να ξέρουν οι Έλληνες πολίτες ότι θα προσπαθούμε διαρκώς να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα του ελληνικού νοικοκυριού».
Η πρωτοβουλία θα διαρκέσει έως το τέλος του έτους αν και ο υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος έχει ζητήσει να επεκταθεί χρονικά όσο το δυνατόν περισσότερο.
Διαβάστε επίσης
Attica Stores: Πώς έγινε το πιο κερδοφόρο πολυκατάστημα της Ευρώπης
Σκλαβενίτης: Μπόνους 300 ευρώ σε κάθε εργαζόμενο
Γιατί η Imperial Brands τάσσεται υπέρ του Κυριάκου Πιερρακάκη για τον φόρο στα καπνικά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Το θρυλικό Βενετία- Σιμπλόν Οριάν-Εξπρές ταξιδεύει για πρώτη φορά στo Αμάλφι
- ΑΚΤΩΡ: Στην τελική ευθεία η επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά – Πότε διακόπτεται η λειτουργία
- H Golden Star Ferries δρομολογεί από αύριο το νέο επιβατηγό πλοίο Golden Princess για Τήνο, Μύκονο, Πάρο
- Metlen: H μάχη με τους short και η γραμμή άμυνας στη μετοχή
