ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Θέλω οι πίνακές μου να φανερώνουν πάθος, μορφές μαζί με άλλες μορφές, τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία τους, όλα τους τμήμα της ανθρώπινης συνθήκης», λέει ο Michael Prodanou και τα έργα του, που παρουσιάζονται από σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς το αποδεικνύουν: Ανθρώπινες μορφές πάνω σε χαρτί και καμβά, που συμπλέκονται, αγκαλιάζονται, σπαράσσονται, αποδίδοντας έντονα συναισθήματα, που διαπερνούν την εικόνα και μεταδίδονται στο θεατή.
Γεννημένος στο Τορόντο από Έλληνες γονείς, που μετανάστευσαν πριν από πολλά χρόνια στον Καναδά, ο Μάικλ Προντάνου, αρχιτέκτονας από επαγγελματική επιλογή και σπουδές (Πανεπιστήμιο Τορόντο), ζωγράφος όμως από ιδιαίτερη ανάγκη έκφρασης, δημιουργεί έργα, στα οποία «… η γήινη και σμιλευμένη πινελιά του εισάγει έναν νέο κανόνα όσον αφορά στις αναλογίες, κάνοντάς τον να φαίνεται σαν να βυθίζεται βαθιά μέσα στα θέματά του – ένας άντρας, μια γυναίκα, ένα σύνολο μορφών», όπως σημειώνει ο Άντριου Τζέισον για την πρόσφατη έκθεσή του στο Provincetown Museum στη Μασαχουσέτη (2019).
«Πάντα μου άρεσε να ζωγραφίζω», λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, προσθέτοντας: «Λόγω της ενασχόλησής μου με την αρχιτεκτονική, χειριζόμουν με ευχέρεια τις αναλογίες, τους όγκους και τον χώρο, καθώς επίσης και τα τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με την κατασκευή ενός κτιρίου. Αλλά, όταν άρχισα να ζωγραφίζω ανθρώπινες μορφές, η τεχνική απέκτησε δευτερεύοντα ρόλο, ενώ κυριάρχησαν η σύνθεση, η κίνηση και το συναίσθημα, ζητήματα δηλαδή, που συνήθως δεν σχετίζονται με την αρχιτεκτονική».
Χωρίς να ενδιαφέρεται τόσο για την ακαδημαϊκή τεχνική, ο Προντάνου επιδιώκει, έτσι, με τα έργα του, την ανάδειξη της δυναμικής του ανθρώπινου σώματος, που την εκφράζει με διάφορα μέσα και εργαλεία, κάρβουνο και νερό, ύφασμα και σφουγγάρι, ενώ «η προσθήκη του χρώματος είναι ο καταλύτης που ανεβάζει ένα έργο σε ένα υψηλότερο επίπεδο εμπλοκής και συναισθήματος», όπως λέει.
«Έχοντας σπουδάσει αρχιτεκτονική, η διάσταση και η μέτρηση του χώρου είναι η μητρική γλώσσα του Προντάνου και τη μιλά με άνεση», σημειώνει εξάλλου η Μαρία Κουντουρά, καθηγήτρια λογοτεχνίας στο Emerson College της Βοστώνης. «Όμως, η ισορροπία του χώρου και των μορφών στο έργο του δεν είναι εγκεφαλική, μια προσεκτικά μετρημένη αναλογία, αλλά ένα σημάδι της ζωντάνιας και του δυναμισμού που χαρακτηρίζουν τη δημιουργική του διαδικασία, με γραμμές που εκτελούνται αστραπιαία και συνδέονται στενά με το συναίσθημα», προσθέτει.
Ευρώπη και Μέση Ανατολή, Καναδάς και Ηνωμένες Πολιτείες είναι οι τόποι όπου εργάστηκε για πολλά χρόνια ως αρχιτέκτονες ο Μάικλ Προντάνου, αλλά σήμερα πια ζει και ζωγραφίζει στο Πρόβινσταουν της Μασαχουσέτης, όπου έχει και το ατελιέ του. Διδάσκει, μάλιστα, σχέδιο στο Πρόβινσταουν και ονομάζει τα εργαστήριά του «Fearless Figure Drawing».
Έργα του παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
«Αντιμέτωποι με το έργο του Προντάνου, το σώμα της γραμμής του, δεν μπορούμε να αρνηθούμε την υλική υπόσταση των μορφών του και, ως εκ τούτου, του δικού μας σώματος. Στην εποχή μας, όπου η τεχνολογία μάς έχει στερήσει τη σωματικότητά μας, και μας έχει μετατρέψει σε υποκατάστατα του ανθρώπινου εαυτού μας, οι μορφές του Προντάνου μας υπενθυμίζουν τον μετρημένο χώρο της ίδιας μας της ανάσας», όπως λέει η Μαρία Κουντουρά.
Info
Μουσείο Μπενάκη: Πειραιώς 138
Michael Prodanou, Έργα
Διάρκεια: 6 Μαρτίου- 24 Μαΐου