• Πολιτισμός

    Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή: Η τέχνη της αργής επίσκεψης

    Το έργο της Χρύσας «Τοπίο Λονδίνου - Picadilly Circus I»

    Το έργο της Χρύσας «Τοπίο Λονδίνου – Picadilly Circus I»


    Πόση ώρα στεκόμαστε μπροστά σε κάθε έργο ενός μουσείου; Πόσο βαθιά μπορούμε –προλαβαίνουμε καλύτερα- να το παρατηρήσουμε, να καταλάβουμε τα νοήματα και να νιώσουμε τα αισθήματα που μας προξενεί;

    Η απάντηση είναι, ότι όλα γίνονται γρήγορα, πώς αλλιώς άλλωστε στη σημερινή εποχή, διαπίστωση, που έχει οδηγήσει στον διεθνή θεσμό της Slow Art Day, που έχει μία απλή αποστολή: Να βοηθήσει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους να ανακαλύψουν τη σημασία και την απόλαυση της αργής παρατήρησης ενός έργου τέχνης.

    Το Σάββατο 13 Απριλίου έτσι, στο πλαίσιο της παγκόσμιας Slow Art Day, το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι, το πρώτο μουσείο στην Αθήνα που λαμβάνει μέρος στον θεσμό καλωσορίζει όλους τους επισκέπτες του και τους προτρέπει να ανακαλύψουν επιλεγμένα έργα της μόνιμης συλλογής του.

    Το εγχείρημα ξεκίνησε επίσημα το 2010 και έκτοτε η Slow Art Day αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος των μουσείων και των γκαλερί διεθνώς, με περισσότερες από 1.500 εκδηλώσεις να πραγματοποιούνται σε ετήσια βάση σε κάθε γωνιά του κόσμου έως και στην Ανταρκτική.

    Το κοινό κάθε ηλικίας ενθαρρύνεται, ακολουθώντας κάποια απλά βήματα, να επιβραδύνει τον τρόπο με τον οποίο παρατηρεί την τέχνη και να ζήσει, μέσα από αυτή τη διαδικασία μια ισχυρή και ιδιαίτερη εμπειρία. Λίγα περισσότερα λεπτά στοχασμού άλλωστε, μπροστά σε ένα έργο είναι αρκετά για να επιτρέψουν στον θεατή να το αφουγκραστεί και να το κατανοήσει καλύτερα, με όποιες προεκτάσεις μπορεί να έχει αυτό για τον καθένα.

    «Άλογο με ιπποσκευή», Κίνα (8ος αιώνας)
    «Άλογο με ιπποσκευή», Κίνα (8ος αιώνας)

    Τα επιλεγμένα έργα

    Η διαδικασία είναι απλή. Στο πλαίσιο της Slow Art Day 2024  όλοι οι επισκέπτες του μουσείου  θα μπορούν να παραλάβουν από την υποδοχή το ειδικά σχεδιασμένο έντυπο, που περιλαμβάνει πληροφορίες και οδηγίες για την διαδικασία της αργής παρατήρησης έργων.

    Και προκειμένου να βιώσουν την εμπειρία θα εστιάσουν σε τέσσερα επιλεγμένα έργα: Είναι το «Άλογο με ιπποσκευή», ένα ταφικό ειδώλιο από εφυαλωμένο πηλό, προερχόμενο από την Κίνα της δυναστείας Τανγκ (8ος αιώνας) στον πρώτο όροφο, «Το Κόκκινο Ψάρι» του Α.Ρ. Πενκ στον δεύτερο όροφο, η «Μεγάλη σπουδή στο κόκκινο του Καδμίου» του Γιώργου Ρόρρη στον τρίτο όροφο και το «Τοπίο Λονδίνου – Picadilly Circus I» από την Χρύσα στον τέταρτο όροφο.

    «Μεγάλη σπουδή στο κόκκινο του Καδμίου» του Γιώργου Ρόρρη
    «Μεγάλη σπουδή στο κόκκινο του Καδμίου» του Γιώργου Ρόρρη

    Την ίδια ημέρα θα πραγματοποιηθούν επίσης, δύο ξεχωριστές δράσεις ενσυνειδητότητας (mindfulness) του προγράμματος «Mindfulness στο Μουσείο» με την ιστορικό τέχνης, εικαστική εκπαιδευτικό και εκπαιδεύτρια Λύντια Πετροπούλου, που θα εστιάζουν στο έργο «Ενενήντα εννέα κεφάλια» του Φρίντενσραϊχ Χουντερτβάσερ (η πρώτη 11-12 για γονείς και παιδιά άνω των 7 ετών και η δεύτερη 12.30 – 13.45 αποκλειστικά για ενήλικες.

    Η δράση βοηθά τους συμμετέχοντες να γίνουν ενεργοί, συνειδητοί θεατές και συνεισφέρει στην βελτίωση της προσοχής και της συγκέντρωσης, στην τόνωση της μνήμης, αλλά και στην μείωση του άγχους, την διαχείριση του στρες και στην καλλιέργεια συναισθημάτων.

    Διαβάστε επίσης:

    Παροξυσμός βρετανού βουλευτή: Αν τα Μάρμαρα σταλούν στην Ελλάδα δεν θα επιστρέψουν

    Καρυάτιδες και αρχαίος ελληνικός ναός στη Νέα Υόρκη – Έργο μιας πρόωρα χαμένης φωτογράφου

    «Το Σημάδι των Τεσσάρων»: Το χειρόγραφο του «Σέρλοκ Χολμς» για 1,2 εκατομμύρια δολάρια



    ΣΧΟΛΙΑ