• Πολιτισμός

    Μαγνητικά πεδία και Σινιάλα του Takis στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

    Takis


    Γλύπτης του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου!

    Μόνον ο Takis θα μπορούσε να είναι αυτός, ένας από τους σημαντικότερους πρωτοπόρους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, που έφυγε από τη ζωή το περασμένο καλοκαίρι, έχοντας διανύσει περισσότερα από εβδομήντα χρόνια διαρκούς δημιουργίας, κατά τη διάρκεια των οποίων αναζητούσε την ουσιαστική ποίηση και την ομορφιά του ηλεκτρομαγνητικού σύμπαντος.

    Την ίδια εποχή, μάλιστα, που μία μεγάλη έκθεση έργων του γινόταν στην Tate Modern του Λονδίνου. Ήδη, όμως, τώρα η έκθεση αυτή προετοιμάζεται και για την Ελλάδα, από τις 20 Μαΐου του 2020, συγκεκριμένα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και σε συνεργασία με την Tate, δεδομένου ότι την σύλληψή της είχε ο Bρετανός κριτικός και φίλος του Takis, Guy Brett, μαζί με τον Michael Wellen, επιμελητή διεθνούς τέχνης της Tate Modern.

    Signal Stop, 1974. Φανάρι, Μέταλλο, Λάδι

    Η έκθεση είχε σχεδιαστεί με τη συμμετοχή του καλλιτέχνη και ήταν μία από τις μεγαλύτερες αφιερωμένες στον Takis διεθνώς. Περιλαμβάνει, άλλωστε, μια επιλογή από έργα του από το 1950 ως τις αρχές του 2000, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η εγκατάσταση «Μαγνητικών Πεδίων» (Magnetic Fields, 1969), η οποία έχει εκτεθεί ελάχιστα στο παρελθόν. Επίσης, μουσικές συσκευές που παράγουν συντονισμένους και τυχαίους ήχους, καθώς και «δάση» από τα χαρακτηριστικά «Σήματά» του (Signals).

    Μέταλλο και μαγνητισμός, φως και σκοτάδι, ήχος και σιωπή, τα επαναλαμβανόμενα, δηλαδή, θέματα του Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης, 1925-2019), που απαντώνται σε όλο το έργο του αποτελούν το επίκεντρο της έκθεσης. Ιδιαίτερη είναι η σημασία της, εξάλλου, για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αφού ο Takis θεωρούσε την αρχαία γλυπτική και ιδιαίτερα τα κυκλαδικά ειδώλια, μια διαρκή πηγή έμπνευσης. Και, πράγματι, στην πρώιμη γλυπτική του, η άμεση επιρροή των αρχαίων κυκλαδικών αντικειμένων είναι εμφανής, όπως συνέβη και με τους σύγχρονούς του γλύπτες, τον Alberto Giacometti, τον Αlexander Calder και τον Picasso βεβαίως.

    Idole, 1962 από μπρούτζο

    Τα πρωτοποριακά του γλυπτά, μάλιστα, τα Signals, που ίσως είναι και τα πιο γνωστά του έργα, εξελίχθηκαν από το ενδιαφέρον του να συλλάβει το μυστήριο και το νόημα της αρχαίας τέχνης, χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία και τα σύμβολα. Και είναι η πρώτη φορά που τα έργα του Τakis θα βρίσκονται κάτω από την ίδια στέγη με τις κυκλαδικές αρχαιότητες που αγαπούσε.

    Την έκθεση TAKIS στην Αθήνα συνεπιμελούνται ο Michael Wellen και η Αφροδίτη Γκόνου, σύμβουλος του  Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ πρόκειται για συμπαραγωγή με την Tate Modern και το MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

    Θα διαρκέσει ως τον Οκτώβριο του 2020.



    ΣΧΟΛΙΑ