• Πολιτισμός

    Απεργία στο Βρετανικό Μουσείο με σύνθημα τα Γλυπτά του Παρθενώνα – Ανοίκεια εικόνα

    Αφίσα της απεργίας του Βρετανικού Μουσείου με τον θεό Διόνυσο

    Αφίσα της απεργίας του Βρετανικού Μουσείου με τον θεό Διόνυσο


    Το Βρετανικό Μουσείο απεργεί και οι εργαζόμενοι γενικότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο ζητούν αυξήσεις αλλά τα Γλυπτά του Παρθενώνα τι σχέση έχουν;

    Και ειδικά ο ωραίος θεός Διόνυσος, που ακουμπώντας σ΄ένα βράχο, όπως τον ήθελε ο Φειδίας στο αέτωμα του ναού, χρησιμοποιείται ειρωνικά ως επιχείρημα των απεργών: «Οι λογαριασμοί, το ενοίκιο, το ταξίδι κοστίζουν ένα χέρι και ένα πόδι;» είναι το ερώτημα που τίθεται.

    Αλλά ανεξαρτήτως απαντήσεως η χρήση του αγάλματος, τη στιγμή που το αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών συζητείται ευρέως και διεθνώς, είναι προφανές ότι στοχεύει ακριβώς στην αναγνωρισιμότητά του για την προβολή των απεργιακών κινητοποιήσεων, ασχέτως του ανάρμοστου του πράγματος.

    Κατά τα άλλα βέβαια, με τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Βρετανία και με την αύξηση του πληθωρισμού, η απεργία που έχει ανακοινωθεί στο Βρετανικό Μουσείο από τις 13 Φεβρουαρίου και για μία εβδομάδα αναμένεται να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στη λειτουργία του. Από πλευράς του μουσείου ανακοινώνεται, ότι έχει καταστρωθεί επιχειρησιακό σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων, όμως η απεργία φαίνεται ότι θα είναι καθολική.

    Οι διεκδικήσεις

    Άλλωστε δεν ισχύει μόνον για το Βρετανικό Μουσείο αλλά για όλα όσα βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου από 1ης Φεβρουαρίου θα απεργούν, μεταξύ άλλων οι εργαζόμενοι στη Συλλογή Γουάλας, στην Επιτροπή Ιστορικών Κτιρίων και Μνημείων της Αγγλίας,  στα Εθνικά Μουσεία της Σκωτίας και στο Εθνικό Μουσείο του Λίβερπουλ αλλά και οι δημόσιοι υπάλληλοι – το κυβερνητικό τμήμα –  που εργάζονται για το Τμήμα Ψηφιακών, Πολιτισμού, Μέσων Ενημέρωσης και Αθλητισμού (DCMS) κ.ά.

    Συνολικά δηλαδή περί το μισό εκατομμύριο εργαζόμενοι καθώς και 100.000 μέλη της Ένωσης Δημοσίων και Εμπορικών Υπηρεσιών (PCS), η οποία εκπροσωπεί εργαζόμενους σε κυβερνητικά τμήματα και άλλους δημόσιους φορείς. Συνολικά, έως και 123 κυβερνητικά τμήματα θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τις προτεινόμενες απεργίες.

    Τμήμα του ανατολικού αετώματος του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο
    Τμήμα του ανατολικού αετώματος του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο

    Βασικό αίτημα είναι οι αμοιβές, καθώς το 2% αύξηση στο βασικό μισθό των Βρετανών, που έχει προσφέρει η κυβέρνηση στους δημοσίους υπαλλήλους θεωρείται ελάχιστο, όταν ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή βρίσκεται από τον Δεκέμβριο στο 9,2%, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία.

    Όπως δήλωσε μάλιστα ο πρόεδρος της Ένωσης Δημοσίων και Εμπορικών Υπηρεσιών  Γκάρεθ Σπένσερ η τελευταία δεκαετία λιτότητας έχει εξαφανίσει τις αμοιβές των εργαζομένων στα μουσεία όλου του Ηνωμένου Βασιλείου.  Και ότι το φυλακτικό προσωπικό του Βρετανικού Μουσείου, όπως και οι εργαζόμενοι στις υπηρεσίες επισκεπτών έχουν δει μόνον πολύ χαμηλές αυξήσεις.

    «Η κυβέρνηση θα προτιμούσε να ασχοληθεί μόνον με ζητήματα που αφορούν τα μουσεία» λέει ο Σπέντερ. «Εμείς θέλουμε μια δίκαιη συμφωνία για όλα τα μέλη μας στα μουσεία, τις γκαλερί, τις βιβλιοθήκες του Ηνωμένου Βασιλείου και για τους εργαζόμενους στον πολιτισμό στη δημόσια διοίκηση».

    Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου πάντως, προβάλλει με τη σχετική ανακοίνωση ότι η απεργία είναι εκτός ελέγχου του μουσείου και ότι το σχέδιό τους για τις ημέρες της απεργίας συνοψίζεται σε «ένα ασφαλές άνοιγμα του μουσείου σε σταδιακή βάση» και ότι θα υπάρχουν ενημερώσεις καθ΄όλη τη διάρκεια της ημέρας.

    Ο Διόνυσος του Παρθενώνα

    Όσον αφορά τον Διόνυσο –κατ΄άλλους μελετητές Ηρακλή ή Θησέα- εξακολουθεί να ατενίζει στωικά από τη θέση του στο ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα το άρμα του Ήλιου που αναδύεται από τη θάλασσα προσδιορίζοντας έτσι, τη θαυματουργή γέννηση της θεάς Αθηνάς την αυγή, από το κεφάλι του Δία.

    Μια σκηνή, που διαδραματίζεται στον Όλυμπο και την παρακολουθούν οι υπόλοιποι θεοί όρθιοι, καθιστοί ή μισοξαπλωμένοι. Τα γλυπτά, τέλεια δουλεμένα και στις πίσω αθέατες πλευρές, συνθέτουν σκηνές από τους μύθους της θεάς Αθηνάς.

    Ο θεός  εικονίζεται γυμνός, στηρίζεται στον αριστερό αγκώνα του και κάθεται πάνω στο απλωμένο ιμάτιό του, κάτω από το οποίο διακρίνεται δορά ζώου. Στο δεξί λυγισμένο χέρι του ίσως κρατούσε κάνθαρο ή κύλικα ενώ το δεξί του πόδι ήταν κατασκευασμένο από χωριστό κομμάτι μαρμάρου και συνδεόταν με το υπόλοιπο σώμα με μεταλλικό σύνδεσμο.

    Μια μικρή οπή στον αριστερό αστράγαλο εξάλλου, πιθανολογείται ότι χρησίμευε για την ένθεση χάλκινου εξαρτήματος ή κοσμήματος. Τα άκρα των χεριών και των ποδιών λείπουν, αλλά είναι η μοναδική μορφή του αετώματος που διατηρεί ανέπαφο το κεφάλι με τα μαλλιά μαζεμένα σε δύο πλεξίδες που τυλίγονται προς τα μπρος.

    Διαβάστε επίσης:

    Μουσείο Ακρόπολης: Οι τεχνίτες της αρχαίας Αθήνας σε νέα θεματική έκθεση

    Πού βρίσκονται και πόσα έχουν απομείνει από τα αρχαία του Τατοΐου;



    ΣΧΟΛΙΑ