• Πολιτισμός

    Μουσείο Ακρόπολης: Οι τεχνίτες της αρχαίας Αθήνας σε νέα θεματική έκθεση

    Η νέα θεματική έκθεση για τον κόσμο της εργασίας στο Μουσείο Ακρόπολης με την Κόρη του Αντήνορα, τους γραφείς και τα αγγεία

    Η νέα θεματική έκθεση για τον κόσμο της εργασίας στο Μουσείο Ακρόπολης με την Κόρη του Αντήνορα, τους γραφείς και τα αγγεία


    Με τρία πήλινα αγγεία που ήρθαν στην Αθήνα από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης αλλά και ήδη υπάρχοντα έργα στο Μουσείο Ακρόπολης αναδεικνύεται ο κόσμος της εργασίας στην αρχαιότητα σε μια νέα θεματική ενότητα του μουσείου, που οργανώθηκε από τον διευθυντή του Νίκο Σταμπολίδη.

    Η έκθεση στην Αίθουσα της αρχαϊκής Ακρόπολης περιλαμβάνει έργα, που αφηγούνται ιστορίες για τα επαγγέλματα που ασκούνταν αλλά και τα εργαλεία των τεχνιτών, ακόμη και για τη θέση τους στην κοινωνία αλλά και για τις κοινωνικές και πολιτικές ζυμώσεις στις οποίες συνέβαλαν επηρεάζοντας τις εξελίξεις στην εποχή τους.

    Ανάμεσα στα εκθέματα έτσι, κυρίαρχη είναι η Κόρη του Αντήνορα, που ήταν θαυμαστός γλύπτης της Αρχαϊκής εποχής ενώ επίσης εκτίθενται οι περίφημοι Γραφείς αλλά και στήλες με ονόματα άλλων τεχνιτών. Τα εξαιρετικής διατήρησης αγγεία εξάλλου, από τη Βοστόνη φέρουν παραστάσεις ξυλουργών, σιδηρουργών, κρεοπωλών, υποδηματοποιών και άλλων. Η μελέτη μάλιστα αυτών και άλλων σχετικών παραστάσεων δίνει ακριβείς πληροφορίες για τα διάφορα επαγγέλματα και τον τρόπο της άσκησής τους, καθώς η απεικόνισή τους από τους ζωγράφους είναι ιδιαίτερα ρεαλιστική.

    Όσο για την ανταπόδοση του δανείου των τριών αγγείων, το Μουσείο Ακρόπολης αποστέλλει στη Βοστόνη μία από την Κόρες (με τον αριθμό 670).

    Το άγαλμα του Γραφέα (510-500 π.Χ.)
    Το άγαλμα του Γραφέα (510-500 π.Χ.)

    Επαγγέλματα και ανεργία

    Πολλά από τα επαγγέλματα της αρχαίας Αθήνας ήταν όμοια με τα σημερινά, ενώ πολλά ήταν και τα αφιερώματα των διαφόρων τεχνιτών και συντεχνιών προς την θεά Αθηνά, όπως μαρτυρούν οι επιγραφές, που έχουν διασωθεί, οι ανάγλυφες παραστάσεις, ακόμη και γλυπτά.

    Οι διάφοροι επαγγελματίες ήταν εκείνοι, που κατέθεταν στον ναό της Αθηνάς την δεκάτη των εισοδημάτων τους, ποσό υψηλό σε πολλές περιπτώσεις, αποδεικνύοντας την ευρωστία της «επιχείρησής» τους.

    Τα αφιερώματα ωστόσο εξαρτώνταν από την οικονομική κατάσταση καθενός. Είναι προφανές, ότι οι πλουσιότεροι είτε αριστοκράτες είτε βιοτέχνες με μεγάλα κέρδη αφιέρωναν γλυπτά και ανάγλυφα, μαρμάρινα ή χάλκινα αλλά και πολυτελή αγγεία ενώ οι ασθενέστεροι οικονομικά αρκούνταν σε ειδώλια και γενικά τα αντικείμενα από πηλό.

    Είναι γνωστό πάντως, ότι σε περιπτώσεις μεγάλης ανεργίας οι άρχοντες της πόλης αποφάσιζαν την κατασκευή μεγάλων έργων, προκειμένου να την αντιμετωπίσουν. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο εξάλλου, ένας από τους λόγους, που ο Περικλής άρχισε το μεγάλο οικοδομικό πρόγραμμα της Ακρόπολης μετά την ολοσχερή καταστροφή των ναών από τους Πέρσες ήταν και η κάλυψη της ανεργίας.

    Αυτή τη σημασία του κόσμου της εργασίας στην αρχαία Αθήνα επιδιώκει και η έκθεση αναδεικνύοντας τον σπουδαίο ρόλο, που διαδραμάτιζαν στην Αθηναίων Πολιτεία όλοι αυτοί οι τεχνίτες, που αν και δεν ήταν σε μεγάλη υπόληψη από την αριστοκρατική τάξη, καθώς η χειρωνακτική εργασία θεωρούνταν υποτιμητική, εν τούτοις η ευημερία τους αντικατόπτριζε και την καλή λειτουργία της Δημοκρατίας.

    Πληροφορίες εξάλλου, για όλα αυτά, τον κόσμο της εργασίας στην αρχαία Αθήνα αλλά και τα πρόσωπα πίσω από τις αριστουργηματικές δημιουργίες που επιβίωσαν έως τις μέρες μας δίνουν στους επισκέπτες οι αρχαιολόγοι του Μουσείου Ακρόπολης.

    Η έναρξη γίνεται από την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου. Ελληνικά: κάθε Κυριακή στις 13.00.

    Αγγλικά: κάθε Κυριακή στις 11.00. Η διάρκεια είναι 60 λεπτά. Απαραίτητη προϋπόθεση η έκδοση εισιτηρίου ημέρας για τους ενηλίκους και μηδενικού εισιτηρίου για τα παιδιά. Εγγραφές γίνονται την ημέρα της παρουσίασης στο Γραφείο Πληροφοριών του Μουσείου. Έως 30 επισκέπτες ανά παρουσίαση. Τηρείται σειρά προτεραιότητας.

    Το ανάγλυφο του Κεραμέως (520 -510 π.Χ.)
    Το ανάγλυφο του Κεραμέως (520 -510 π.Χ.)

    Περισσότερες πληροφορίες: www.theacropolismuseum.gr

    Διαβάστε επίσης:

    Πού βρίσκονται και πόσα έχουν απομείνει από τα αρχαία του Τατοΐου;



    ΣΧΟΛΙΑ