• Πολιτισμός

    Άννα Ετιαρίδου: Το σύνδρομο της Εύας επανέρχεται ως έργο μέσα στο έργο

    Άννα Ετιαρίδου


    Ένα έργο, μέσα στο έργο… Με πρωταγωνίστρια την Άννα Ετιαρίδου, η Ομάδα Πλάνη αναβιώνει Το σύνδρομο της Εύας, δράμα δωματίου που ρίχνει τους προβολείς στο θρυλικό Μπρόντγουαίη.

    Δραματικός χώρος, το σανίδι και τα παρασκήνια. Η απόλυτα θεατρική ατμόσφαιρα ενός ζωντανού θιάσου. Όπου όλοι οι συντελεστές συγκρούονται με την αμφίσημη παρουσία της Εύας. Όπως και το συμβολικό της όνομα, πρόκειται για μία απρόβλεπτη επιμειξία θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών.

    Η απρόβλεπτη Εύα

    Η καλλιτεχνική κούραση, η κρίση της μέσης ηλικίας, η αμετροεπής φιλοδοξία, τα ψυχολογικά αδιέξοδα, οι υποβόσκουσες διαφωνίες προκύπτουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο μέσα από τις ζυμώσεις των καλλιτεχνών επί σκηνής.

    Κεντρική ηρωίδα, μία επί σειρά ετών πρωταγωνίστρια των θεατρικών σκηνών του Μπρόντγουαιη. Βρίσκεται στα όρια της μετάβασης στη μέση ηλικία και ταυτόχρονα σε κρίση υπαρξιακή.

    Η ζωή της χάρισε απλόχερα την επιτυχία, την αναγνώριση, τους φίλους, τον έρωτα και την ικανοποίηση να λάμψει στο αγαπημένο της επάγγελμα. Όμως εκείνη νιώθει το άστρο της έτοιμο να σβήσει. Ο αμείλικτος χρόνος.

    Η αναπάντεχος ερχομός της νεαρής Εύας, αλλάζει τα δεδομένα και τις ισορροπίες ανάμεσα στα μέλη του θιάσου. Με πλάγιο τρόπο εισχωρεί στο θεατρικό μικρόκοσμο για να προκαλέσει ανατροπές και διλήμματα. Η Εύα εκφράζει το θαυμασμό της στη βετεράνο και όλοι συντελεστές υποδέχονται τη νεαρή ενζενί ανεπιφύλακτα στους κόλπους του θεάτρου.

    Μπροστά στα μάτια του θεατή ξετυλίγεται ταυτόχρονα ένας κόσμος επίπλαστος αλλά και ρεαλιστικός. Το σύνδρομο της Εύας περιγράφει το ανέβασμα ενός έργου, που αποτελεί (κατά τον Αριστοτέλη) «μίμηση πράξης πραγματικής» αλλά συνάμα παραμένει αμείλικτος καθρέπτης της πραγματικότητας. Με τον ανταγωνισμό, την ήττα, την αγωνία, τον έρωτα, τη φιλία, την ικανοποίηση, τα μεγάλα και μικρά πάθη.

    Η ανικανοποίητη Εύα δεν αποτελεί συνηθισμένη περίπτωση ηθοποιού. Σύντομα δείχνει να επιθυμεί πολλά περισσότερα… Ίσως και όλα…

    Η κρίση μέσα και έξω από το σανίδι

    Το κείμενο που υπογράφει η ίδια η Άννα Ετιαρίδου συλλαμβάνει τις πάλλουσες πτυχές στην υπαρξιακή κρίση της κεντρικής ηρωίδας.

    Ενώ ο δραματικός χώρος βρίσκεται πάνω στη σκηνή, το ίδιο δράμα όμως παραμένει γνώριμο και εκτός σκηνής. Και στην πραγματικότητα, δηλαδή, όπου σχεδόν όλες οι ντίβες του θεάτρου και κυρίως του σινεμά κάποια στιγμή βιώνουν την ίδια ματαίωση. Ο αδυσώπητος χρόνος διαγράφεται στο πρόσωπό τους όταν ο φακός διεκδικεί εμμονικά τη λάμψη της νεότητας. Οι ρόλοι συρρικνώνονται καθώς ανεβαίνει κανείς τα σκαλιά του χρόνου.

    Αλλά και στη θεατρική σκηνή: Πόσα έργα ρεπερτορίου χαρίζουν άραγε τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε γυναίκες μέσης ηλικίας; Από το επίκεντρο, οι πάλαι ποτέ μούσες βρίσκονται ξαφνικά στην αφάνεια. Πρόκειται για επώδυνη μετάβαση που οι περισσότερες ερμηνεύτριες καλούνται να αντιμετωπίσουν ολομόναχες. Ελάχιστες ηθοποιοί επιβιώνουν. Η αφρόκρεμα: Ώρα, η απαράμιλλη Μέριλ Στριπ.

    Το σύνδρομο της Εύας πυκνώνει την αδυσώπητη αλήθεια της κοινής γυναικείας μοίρας: Ο χρόνος δεν φαίρεται ποτέ ευγενικά στην ύπαρξή της. Καλείται η ίδια να αποφασίσει σε τί βαθμό θα τον ανταγωνιστεί, πόσο θα συμφιλιωθεί και αν θα συμμαχίσει.

    Η Ετιαρίδου με τον σκηνοθέτη Κώστα Δελακούρα αποτελούν σταθερό θεατρικό δίδυμο με διαχρονικές επιτυχίες. Προηγούμενο έργο που ανέβασαν με την Ομάδα Πλάνη, Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου. Παρουσιάστηκε επίσης με μεγάλη επιτυχία για δύο σαιζόν στο θέατρο Βαφείο.

    Πληροφορίες

    Κείμενο: Άννα Ετιαρίδου
    Σκηνοθεσία: Κώστας Δελακούρας
    Ερμηνεύουν: Άννα Ετιαρίδου, Σοφία Ιωακειμίδη, Γιάννα Παπανικολάου Κωνσταντίνος Καρούζος, Ελένη Γιάχου και ο Κώστας Δελακούρας

    Θέατρο «Βαφείο – Λάκης Καραλής»
    Αγίου Όρους 16 & Κωνσταντινουπόλεως 115, Κεραμεικός
    Στάση Μετρό: Κεραμεικός
    Τηλέφωνο Κρατήσεων: 210 3425637
    Πρεμιέρα: 20 Νοεμβρίου 2021
    Ημέρες παραστάσεων: κάθε Σάββατο στις 21:00
    Διάρκεια παράστασης: 140΄
    Τιμές εισιτηρίων: 14 € (γενική είσοδος)

    Διαβάστε επίσης Ο Δημήτρης Τάρλοου αναλύει τον ψηφιακό δρόμο της θεατρικής πορείας του



    ΣΧΟΛΙΑ