ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα για την εξέλιξη των έργων στον ελληνικό σιδηρόδρομο έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανακοινώνοντας ότι το 2026 θα είναι η τελευταία χρονιά που θα υπάρχουν επιμέρους συμβάσεις και θα ακολουθηθεί ένα.
«Η Ελλάδα πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί με μπαλώματα. Στο τέλος του 2026, θα πάμε σε ένα μακροχρόνιο service level agreement, ένα SLA, το οποίο για μεγάλα τμήματα γραμμής θα έχει μια σύμβαση για όλα τα συστήματα συντήρησης υποδομής κ.ά. Για παράδειγμα το Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα είναι ολόκληρο ως ένα τμήμα γραμμής. Να ξέρουμε ότι το κράτος διαχειρίζεται μία σύμβαση, η οποία θα περιλαμβάνει υποδομή, επιδομή, συστήματα ασφαλείας, ηλεκτροκίνηση και ό,τι άλλο είναι σχετικό», εξήγησε ο κ. Κυρανάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 2ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ.
«Αυτό είναι πάρα πολύ ουσιώδες για να μπορεί ο σιδηρόδρομος να λειτουργεί σωστά στο μέλλον», συμπλήρωσε.
Ταυτόχρονα, ο κ. Κυρανάκης ήταν φανερά ικανοποιημένος σχετικά με την πρόοδο της υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τα οποία προχωρούν βάσει χρονοδιαγράμματος και θα έχουν ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι του 2026. Επισημαίνεται ότι με την ολοκλήρωση των έργων, η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα έχει στο 100% σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και εγκατεστημένο το σύστημα ECTS, που δεν προβλεπόταν στη σύμβαση 717.
Υπενθυμίζεται ότι το ECTS πλέον είναι εγκατεστημένο σε όλα τα τρένα, ενώ προχωρά και η εκπαίδευση των μηχανοδηγών σε προσομοιωτή χωρίς να υπάρχουν οι όποιες καθυστερήσεις εκπαίδευσης στο πεδίο, μία καινοτομία που συμβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Την ίδια ώρα, έχουν αυστηροποιηθεί και οι δικλείδες ασφαλείας για τυχόν λάθη.
Εν αναμονή ο ορισμός τεχνικού συμβούλου
Εντός Δεκεμβρίου, όπως αναφέρουν και οι τελευταίες πληροφορίες αναμένεται να κλειδώσει και ο ανάδοχος της θέσης του technical manager στον νέο ΟΣΕ, με τις προτάσεις της γερμανικής σιδηροδρομικής εταιρείας Deutsche Bahn και της ισπανικής Adif να είναι οι επικρατέστερες, πιο ολοκληρωμένες και οι πιο συμφέρουσες οικονομικά.
Σημειώνεται ότι για τη θέση του τεχνικού συμβούλου έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους οι σιδηροδρομικές εταιρείες τεσσάρων χωρών: της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ελβετίας. Βασική επιδίωξη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να φτάσει στον ελληνικό σιδηρόδρομο η τεχνογνωσία και η καινοτομία άλλων ευρωπαϊκών χωρών, δίνοντας στην Ελλάδα τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί τη γεωγραφική της θέση και να γίνει πόλος έλξης νέων επενδυτών και σοβαρή εναλλακτική στα λιμάνια της Ευρώπης.
«Καμπανάκι» για την Hellenic Train;
Δεν είναι λίγες οι φορές, που η Hellenic Train εκδίδει ανακοινώσεις σχετικά με την προσωρινή διακοπή δρομολογίων της, λόγω βλάβης. Σύμφωνα με την ελληνοϊταλική συμφωνία που υπεγράφη τον περασμένο Μάιο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Ολομέλειας του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας –Ιταλίας, οι δύο πλευρές δεσμεύτηκαν να προχωρήσουν σε επενδύσεις της τάξεως των 760 εκατομμυρίων ευρώ.
Η ελληνική πλευρά ζητά από την ιταλική νέα τρένα και η ιταλική, ζητά ως «εγγύηση» σύγχρονες υποδομές. Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύθηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά συνολικά 23 τρένων, 8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου, αλλά σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρησή τους. Επίσης, συμφώνησε να ακολουθήσει τις περαιτέρω δεσμεύσεις που αναφέρονται στο νέο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ που θα τεθεί σε διαβούλευση μέσα στις επόμενες ημέρες.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει επισημάνει ότι τα προηγούμενα τρένα, γνωστά και ως ασημένια βέλη ήταν μεταχειρισμένα, με έτος κατασκευής το 1995, οπότε σήμερα λόγω παλαιότητας καταγράφονται 1,7 βλάβες την ημέρα, κάτι το οποίο θα εξαληφθεί με το νέο επενδυτικό πρόγραμμα.
Εχέγγυα αξιοπιστίας για το μνημόνιο συνεργασίας από την ελληνική πλευρά αποτέλεσαν η υπογραφή των συμβάσεων για τα σιδηροδρομικά και οδικά έργα σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, που ήταν και το σημαντικότερο αίτημα της Hellenic Train κατά τη διάρκεια των συνεχών της διαπραγματεύσεων των τελευταίων μηνών με την ελληνική κυβέρνηση, όπως επίσης και η υπογειοποίηση των Σεπολίων, η εγκατάσταση του ETCS, οι νέες δικλείδες ασφαλείας που προβλέπει το νομοσχέδιο, όπως το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας και το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, αλλά και τα μέτρα αποτροπής των δολιοφθορών στο δίκτυο.
Η Ελλάδα έχει αναλάβει τη δέσμευση της υποδομής δικτύου, με την υλοποίηση έργων 400 εκατ. ευρώ, κάτι που επανέλαβε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, τονίζοντας ότι αν η Hellenic Train δεν προχωρήσει με τις επενδύσεις που εγγυήθηκε, τότε θα ενεργοποιηθούν οι αντίστοιχες ρήτρες για μη τήρηση της συμφωνίας.
Την ίδια ώρα, η Hellenic Train πλέον δεν έχει το μονοπώλιο στον ελληνικό σιδηρόδρομο, καθώς με απόφαση της ΡΑΣ στις αρχές του Οκτωβρίου, εγκρίθηκε η χορήγηση άδειας σιδηροδρομικής επιχείρησης στη Levante Trains για την εκτέλεση μεταφορικών υπηρεσιών και συνεπώς επιβατικών δρομολογίων.
Έχοντας ως ημερομηνία έναρξης των υπηρεσιών της, το πρώτο εξάμηνο του 2026, η εταιρεία στοχεύει να παρέχει μία εναλλακτική επιλογή μεταφοράς επιβατών στο μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου.
Με την εν λόγω εξέλιξη άνοιξε ο δρόμος, για επενδύσεις νέων σιδηροδρομικών εταιρειών στο ελληνικό δίκτυο, μία από τις βασικές επιδιώξεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η Ελλάδα ως διαμετακομιστικός κόμβος σε Μεσόγειο και Βαλκάνια
Υπενθυμίζουμε, ότι μία ακόμα βασική επιδίωξη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι και η στρατηγική διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια της χώρας, δημιουργώντας νέες δυνατότητες για επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη. Και το σχέδιο αυτό προχωρά συλλήβδην με την υλοποίηση των έργων υποδομής.
Τέλος, στις 5 Δεκεμβρίου 2025 ο κ. Κυρανάκης είχε μεταβεί στις Βρυξέλλες, όπου υπεγράφη μια συμφωνία ιστορικής σημασίας για τον κάθετο σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκη–Αλεξανδρούπολη–Βουκουρέστι, κάτι που αναμένεται να ενισχύσει τη στρατηγική αυτονομία και τη συνδεσιμότητα της Ευρώπης.
Όπως είχε επισημάνει ο κ. Κυρανάκης, «Για πρώτη φορά, ο κάθετος σιδηροδρομικός διάδρομος που ξεκινά από το Αιγαίο και φτάνει μέχρι την Ουκρανία, θα δώσει μεγάλες ταχύτητες και υψηλή χωρητικότητα στις μεταφορές, ενισχύοντας την αυτονομία της περιοχής μας και μειώνοντας την εξάρτηση της Ε.Ε. από μη ευρωπαϊκές διαδρομές, όπως τα στενά του Βοσπόρου. Ενώνουμε τρεις θάλασσες: Αιγαίο – Μαύρη Θάλασσα – Βαλτική.
Η στρατηγική σημασία του έργου είναι ξεκάθαρη: σε συνθήκες κρίσης ή στρατιωτικής ανάγκης, εξοπλισμός που παλαιότερα θα χρειαζόταν εβδομάδες για να μετακινηθεί, σύντομα θα μπορεί να φτάνει στον προορισμό του σε λίγες μόνο ώρες. Αυτή είναι η ουσία της πραγματικής στρατιωτικής κινητικότητας και της προστασίας των ευρωπαϊκών συνόρων, που δεν είναι απλές γραμμές σε έναν χάρτη, αλλά προστατευμένα οχυρά».
Διαβάστε επίσης:
Κυρανάκης από Βουλή: Εντός του 2026 ξεκινά η μελέτη για την επέκταση του μετρό στη Γλυφάδα
Νέες επενδύσεις στην ελληνική αγορά – Στροφή στις βιώσιμες μεταφορές
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Hermès Breithorn: O νέος, ήσυχος επενδυτικός βραχίονας της οικογένειας των 186 δισ.
- To βραβείο Deal of the Year στην εταιρεία ΤΕΝ – Τι σηματοδοτεί η εμφάνιση του Παναγιώτη Τσάκου jr
- Όσα έγιναν στην ενημέρωση του Κ. Τσιάρα στους βουλευτές – Η επόμενη ημέρα για το αγροτικό και τα ανοικτά μέτωπα – Σήμερα ο Φραπές στην εξεταστική
- Ποιος είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης