ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την πλήρη απόρριψη της προσφυγής της Zhongtong για το αποτέλεσμα στον ανοιχτό διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 50 αρθρωτών λεωφορείων μαζί με των παρελκομένων τους φέρεται πως αποφάσισε η ΕΑΔΗΣΥ, μετά την προσφυγή της Yutong και της Zhongtong.
Υπενθυμίζεται ότι η προμήθεια των 50 καινούριων αρθρωτών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 18 μέτρω, προϋπολογισμού 46,5 εκατομμυρίων ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορά την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ. Η Yutong, η οποία επικράτησε του διαγωνισμού υπέβαλε στην ΕΑΔΗΣΥ προδικαστική προσφυγή, καθώς έκρινε ότι και οι δύο απορριφθείσες προσφορές (σ.σ. της Zhongtong και της BYD Auto Industry Co. Ltd) έπρεπε να απορριφθούν και για άλλους λόγους. Από την άλλη, η Zhongtong υπέβαλε κι εκείνη με τη σειρά της προδικαστική προσφυγή, στρεφόμενη κατά της απόρριψής της. Οι προσφυγές των κινεζικών εταιρειών εξετάστηκαν από την ΕΑΔΗΣΥ στις 7 Νοεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΑΔΗΣΥ κοινοποίησε στις 20 Νοεμβρίου την απόφασή της επί των προδικαστικών προσφυγών «δικαιώνοντας» τη Yutong, κάνοντας αποδεκτούς όχι μόνο τους λόγους απόρριψης των προσφορών των δύο άλλων εταιρειών από το ΥΜΕ, αλλά και την προσφυγή της Yutong η οποία επικαλέστηκε και επιπλέον τρεις λόγους απόρριψης της προσφοράς της Zhongtong. Ουσιαστικά, η ΕΑΔΗΣΥ με την απόφασή της δέχεται ότι η προσφορά της Zhongtong θα πρέπει να απορριφθεί συνολικά για πέντε λόγους.
Οι λόγοι απόρριψης της πρότασης της Zhongtong
Η προσφορά της Zhongtong απερρίφθη διότι κρίθηκε ότι:
α) «η προσφέρουσα εταιρεία αφενός δήλωσε πλημμελώς στο υποβληθέν ΕΕΕΣ ότι για την Τεχνική και επαγγελματική της ικανότητα δεν στηρίζεται σε ικανότητες τρίτου φορέα (δεν κάνει χρήση δάνειας εμπειρίας) και αφετέρου παρέλειψε να υποβάλει το απαιτούμενο από τη διακήρυξη και τον νόμο ΕΕΕΣ για την δανείζουσα εταιρεία Energia Fundamental Mobilidade Electrica S.A. με τις αναγκαίες δηλώσεις δηλ. παρέβη τους προαναφερόμενους ρητούς, σαφείς και απαράβατους όρους της διακήρυξης (και ιδίως τα αρ. 2.2.9, 2.2.8.1 και 2.2.9.1)» και
β) η εταιρεία «Zhongtong Bus Holding Co. Ltd» παραβίασε το σημ. Β.4. του με αρ. 2.2.9.2 όρου της Διακήρυξης «ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ», διότι «η προσφέρουσα προσκόμισε το -μη φέρον ημερομηνία έκδοσης, παρά μόνο ημερομηνία μετάφρασης πιστοποιητικό της εταιρείας Metro-Mondego Α.Ε. που ως κύριος της επικαλούμενης προμήθειας βεβαιώνει ότι τα λεωφορεία έχουν τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία και όχι σε εμπορική λειτουργία, όπως ρητά ζητείται από τον παραπάνω όρο της διακήρυξης».
Η ΕΑΔΗΣΥ εξέτασε ενδελεχώς τους όρους απόρριψης της πρότασης από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αποφασίζοντας ότι η προσφορά της εταιρείας θα έπρεπε να απορριφθεί επίσης και λόγω του ότι αφενός ο εκπρόσωπος της εταιρείας που την υπέγραψε δεν είχε εξουσιοδοτηθεί αρμοδίως να εκπροσωπεί την εταιρεία για τον διαγωνισμό, γεγονός που σηματοδοτεί την παραβίαση της αρχής της μυστικότητας των οικονομικών προσφορών γνωστοποιώντας στην τεχνική προσφορά της το ποσοστό έκπτωσης επί των τιμών των ανταλλακτικών και αφετέρου εξαιτίας της έλλειψης υποβολής εγγράφων με τον τύπο και το περιεχόμενο που υπαγόρευε η διακήρυξη του διαγωνισμού.
Κίνδυνος απώλειας της χρηματοδότησης
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία η Zhongtong έχει περιθώριο 10 ημερών, ήτοι μέχρι το τέλος της πρώτης εβδομάδας του Δεκεμβρίου να προσβάλλει αυτή την απόφαση «καταπέλτη» της ΕΑΔΗΣΥ στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά η πιθανότητα επιτυχίας της είναι μηδαμινή. Αντιθέτως, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα, σε περίπτωση περαιτέρω καθυστέρησης στην εξέλιξη του διαγωνισμού, υπάρχει κίνδυνος απώλειας των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, μιας και η απόφαση του ΣτΕ θα πάρει μήνες να εκδοθεί. Αποτέλεσμα; Να ριψοκινδυνεύει η σύμβαση και η παράδοση των πενήντα λεωφορείων που εντάσσονται στον ευρύτερο σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ανανέωση του στόλο των λεωφορείων της Θεσσαλονίκης.
Διαβάστε επίσης:
Νέες επενδύσεις στην ελληνική αγορά – Στροφή στις βιώσιμες μεταφορές
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Οδυσσέας Κυριακόπουλος: In memoriam η Τόσκα στην ΕΛΣ
- Τα παϊδάκια ΚΜ και Πιέρ, τα μπλόκα και τα ξεφούσκωτα λάστιχα, τι θα κάνει η Κίμπι στη Θεσσαλονίκη, ο υφυπουργός ψάλτης και ο πανικός της Τουρκίας
- Τι φέρνει η συμφωνία Νεμπή-Αθανασίου για το Ελληνικό
- Πώς «ξεμπερδεύουν» με την εφορία οι Έλληνες του εξωτερικού