ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Λεωφορεία, αυτοκινητόδρομοι και μία σειρά από δράσεις που προωθούν τη μηδενική εκπομπή ρύπων με επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ έρχονται στο προσκήνιο με φόντο τη στροφή προς τις βιώσιμες μεταφορές. Η βιώσιμη ανάπτυξη έχει ήδη αρχίσει να γίνεται κουλτούρα στην Ελλάδα και να εντυπώνεται στη συνείδηση των πολιτών με σταθερά βήματα, γεγονός που αποδεικνύεται τόσο μέσω της κυβερνητικής πολιτικής όσο και σε ατομικό επίπεδο.
Επενδύσεις στον στόλο των λεωφορείων
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί νέες επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ με φόντο την ηλεκτροκίνηση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με την κυβερνητική πολιτική να προσδοκά στην πλήρη ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ.
Ήδη, στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης κυκλοφορούν νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, γεγονός που σηματοδοτεί μία νέα σελίδα στην ιστορία των δημόσιων μεταφορών. Ειδικότερα, στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν περί τα 860 ηλεκτρικά λεωφορεία, με τον στόλο της ΟΣΥ να έχει ανανεωθεί κατά 60%, ενώ στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν πάνω από 300 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει μέχρι το 2026 να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας περί τα 1.100 λεωφορεία και μέχρι το 2027 περί τα 1600 νέα οχήματα. Μάλιστα, σε τακτά χρονικά διαστήματα προκηρύσσονται νέοι διαγωνισμοί προμήθειας ηλεκτρικών λεωφορείων και των παρελκομένων τους είτε λεωφορείων υδρογόνου. Ως γνωστόν, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός προμήθειας ηλεκτρικών λεωφορείων, αλλά και οχημάτων τεχνολογίας In Motion Charging (IMC). Τα οχήματα IMC αναμένεται να αντικαταστήσουν τα τρόλεϊ, τα οποία θα καταργηθούν σταδιακά. Παράλληλα, τον Ιούνιο του 2026 θα γίνει η παραλαβή 50 ολοκαίνουριων αρθρωτών λεωφορείων, που θα κυκλοφορήσουν σταδιακά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Κινούμαι ηλεκτρικά
Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση προωθείται τόσο στα ΙΧ όσο και στους επαγγελματίες οδηγούς μέσω των προγραμμάτων «Κινούμαι ηλεκτρικά» και «Φορτίζω παντού». Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η καινοτόμος πρωτοβουλία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στοχεύει στην επιδότηση των πολιτών για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων και τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα, έχουν διατεθεί περισσότερα από 83 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις για περίπου 24.000 ηλεκτρικά οχήματα, μοτοσικλέτες και συναφή εξοπλισμό. Ήδη στα σκαριά είναι και η τέταρτη φάση του προγράμματος, που -σύμφωνα με πληροφορίες- θα τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος του 2025 με νέο χρηματοδοτικό πακέτο ύψους 35-40 εκατ. ευρώ.
Η εν λόγω επιδότηση θα επικεντρώνεται σε μικρά και μεσαία ηλεκτρικά μοντέλα χαμηλότερης εργοστασιακής αξίας, με επιδότηση περίπου 3.000-3.500 ευρώ ανά όχημα, ενώ θα υπάρχει και κίνητρο απόσυρσης παλαιών οχημάτων ύψους 2.000 ευρώ.
Ταυτόχρονα, έμφαση δίνεται και στην ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών φόρτισης, ιδιαίτερα με ταχυφορτιστές κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να διευκολυνθεί η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων σε μεγάλες αποστάσεις. Το πρόγραμμα συνοδεύεται και από το «Φορτίζω Παντού», που στοχεύει στην κάλυψη των κενών υποδομών φόρτισης με εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία εκτός των κοινοτικών προγραμμάτων.
Βιώσιμες μεταφορές και αυτοκινητόδρομοι
Ιονία Οδός

Η φιλοσοφία των μηδενικών εκπομπών υιοθετείται και στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Η Νέα Οδός, που έχει αναλάβει το έργο της συντήρησης και της παραχώρησης της Ιονίας Οδού, του πιο πράσινου αυτοκινητόδρομου σε όλη την Ελλάδα, έχει θέσει μία σειρά από στρατηγικούς στόχους δίνοντας έμφαση στην οδική ασφάλεια συνδυαστικά με ποιοτικές και καινοτόμες υπηρεσίες. Βασική επιδίωξη του παραχωρησιούχου είναι η προστασία του περιβάλλοντος και η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Μία από τις μεγαλύτερες καινοτομίες της Ιονίας Οδού είναι ότι πρόκειται για τον πρώτο μεγάλο ελληνικό αυτοκινητόδρομο, που από το 2018 προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κάθε Σ.Ε.Α. της. Σημειώνεται ότι η εταιρεία διαθέτει προηγμένους και γρήγορους φορτιστές για ταχεία φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων με ικανή αυτονομία. Κάθε φορτιστής, σε κάθε σταθμό, έχει τη δυνατότητα φόρτισης έως και 2 αυτοκινήτων ταυτόχρονα, εξυπηρετώντας με τον καλύτερο τρόπο τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης η εταιρεία εστιάζει και στην αξιοποίηση ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές για την τροφοδοσία των υποδομών ηλεκτροφόρτισης.
Ολυμπία Οδός

Αντίστοιχα, η Ολυμπία Οδός δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα επενδύοντας στην πράσινη μετάβαση με στόχο τον μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος έως το 2030, μέσω της αλλαγής του συμβατικού φωτισμού με LED, αλλά και την αυτό-παραγωγή της μειωμένης ενέργειας που χρειάζεται ο αυτοκινητόδρομος μέσω 19 φωτοβολταϊκών πάρκων από την Ελευσίνα έως και την Πάτρα.
Αττική Οδός

Η Αττική Οδός επενδύει στις πρακτικές της βιώσιμης ανάπτυξης έχοντας το περιβάλλον ως έναν από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής της, αρχής γενομένης από την εκπαίδευση του προσωπικού της για την αποτελεσματική ανακύκλωση υλικών.
Επίσης, προωθεί τη σταδιακή αντικατάσταση του εταιρικού στόλου της με υβριδικά οχήματα και την εγκατάσταση σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στις κεντρικές εγκαταστάσεις των εταιρειών στην Παιανία, ενώ ταυτόχρονα στοχεύει στη μείωση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και πετρελαίου θέρμανσης/ψύξης. Την ίδια ώρα, προχωρά στη χρήση κατάλληλων, βιώσιμων υλικών/τεχνικών για την αντικατάσταση αντιολισθηρής στρώσης ασφαλτικών στο πλαίσιο της βαριάς συντήρησης του αυτοκινητόδρομου.
Εγνατία Οδός
Ανάμεσα στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, η Εγνατία Οδός είναι ένα από τα πρώτα μεγάλα δημόσια έργα στο οποίο εφαρμόζονται οι αρχές της περιβαλλοντικής διαχείρισης με χρήση μεθόδων οργάνωσης και εφαρμογής των μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος, καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης και συντήρησης του έργου.
Μέσα από μία σειρά παρεμβάσεων, η εταιρεία επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη, δεδομένων και των φυσικών τοπίων, που διατρέχει εφαρμόζοντας καινοτομίες, όπως η έρευνα εναλλακτικών οικολογικών τρόπων προστασίας από επιφανειακή διάβρωση και αποκατάστασης δύσκολων και βραχωδών πρανών, ο περιορισμός της ενεργειακής κατανάλωσης, η διαχείριση των απορριμμάτων, προγράμματα παρακολούθησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ηχορρύπανσης και ρύπανσης των υδάτων, κατά τη λειτουργία της Οδού, η ανάπτυξη Βάσης Δεδομένων για τον έλεγχο εφαρμογής των Περιβαλλοντικών Όρων κατά τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού κ.ά.

Από την πετρελαιοκίνηση στην ηλεκτροκίνηση και την υδρογονοκίνηση, έως και τη μηδενική εκπομπή ρύπων, οι βιώσιμες μεταφορές, όπως όλα δείχνουν γίνονται στάση ζωής.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Ουγγαρία θα αυξήσει τις παραδόσεις πετρελαίου στη Σερβία καθώς οι κυρώσεις των ΗΠΑ περιορίζουν τις προμήθειες
- Εθνικό Προγράμμα Μικροδορυφόρων της Ελλάδας: Αναβλήθηκε για την Παρασκευή η εκτόξευση των πρώτων ελληνικών μικροδορυφόρων
- Τέλης Μυστακίδης: Την Πέμπτη θα του μεταβιβαστεί η ΚΑΕ ΠΑΟΚ
- EXAE: Μηδένισε τη θέση της η Sand Grove Capital – Με 9,15% η Praude Asset Management