ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παρά την ισχυρή αύξηση πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο του 2025, η Κρι Κρι κατέγραψε σημαντική κάμψη στην κερδοφορία της, με τα καθαρά κέρδη να υποχωρούν στα 19,4 εκατ. ευρώ από 26,3 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.
Η αιτία, όπως παραδέχθηκε η διοίκηση της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας κατά την παρουσίαση αποτελεσμάτων στους οικονομικούς αναλυτές, βρίσκεται στην εκτόξευση του κόστους πρώτων υλών – κυρίως του νωπού γάλακτος- στη χρονική υστέρηση με την οποία οι αυξήσεις τιμών περνούν στην αγορά, στα fixed, κατά βάση, συμβόλαια private label.
Στοχευμένες αναπροσαρμογές τιμών
Άλλωστε η εταιρεία, συμφερόντων της οικογένειας Τσινάβου, ακολουθεί στρατηγική άμυνας, απορροφώντας μέρος των πιέσεων στα περιθώρια, ώστε να υπερασπιστεί μερίδια τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στο εξωτερικό, όπου η ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι παραμένει έντονα αυξητική.
«Βλέπουμε λιγότερο ανταγωνισμό και περισσότερη δύναμη στο εξωτερικό. Είναι επίσης ένας τρόπος μετριασμού του ρίσκου, μειώνοντας την έκθεση στην εγχώρια οικονομία», όπως ανέφερε ο CFO Κωνσταντίνος Σαρμαδάκης.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, η προσπάθεια επικεντρώνεται στη διατήρηση του EBIT margin στο 14% για το 2025, με στοχευμένες προσαρμογές τιμών που αναμένεται να βελτιώσουν το μικτό περιθώριο στο δεύτερο μισό της χρονιάς.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μικρή αποκλιμάκωση στις τιμές παραγωγού γάλακτος, ενώ δίνεται έμφαση σε δραστηριότητες υψηλότερης κερδοφορίας ώστε να μετριαστούν οι πιέσεις από το αυξημένο κόστος.
Μοχλός ανάπτυξης οι εξαγωγές
Οι εξαγωγές αποτελούν τον κύριο μοχλό ανάπτυξης για την Κρι Κρι, καθώς στο πρώτο εξάμηνο του 2025 αυξήθηκαν κατά 39,6% και έφτασαν τα 97,5 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 60,3% του συνολικού κύκλου εργασιών.
Η ισχυρή δυναμική προήλθε κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι πωλήσεις ελληνικού γιαουρτιού αυξήθηκαν κατά 56%, αλλά και από την Ιταλία που κατέγραψε άνοδο 19%.
Κομβικό ρόλο στην εξαγωγική στρατηγική έχουν τα private label, με την εταιρεία να συνεργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο με σχεδόν όλες τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου.
Σε ορισμένα συμβόλαια οι τιμές προσαρμόζονται αυτόματα με βάση την τιμή του νωπού γάλακτος, μειώνοντας τον κίνδυνο από τις διακυμάνσεις του κόστους.
Στη Γαλλία η εταιρεία ακολουθεί πιο επιλεκτική πολιτική, καθυστερώντας νέα συμβόλαια μέχρι να εξασφαλίσει επαρκή δυναμικότητα, ενώ στις ΗΠΑ – όπου οι φετινές πωλήσεις περιορίζονται περίπου στο 1 εκατ. ευρώ – αναμένονται θετικές εξελίξεις με νέο συμβόλαιο private label.
Ετοιμάζεται νέο συμβόλαιο στις ΗΠΑ
«Δεν μπορώ να πω περισσότερα αυτή τη στιγμή. Απλώς κρατήστε ότι περιμένουμε καλά νέα σύντομα», ανέφερε ο κ. Σαρμαδάκης για τις διαπραγματεύσεις νέου συμβολαίου private label στην αμερικανική αγορά.
Πάντως η ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου Greek Dynamo, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 52 εκατ. ευρώ θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα παραγωγής γιαουρτιού σε σχέση με το 2024, δίνοντας στην Κρι Κρι τη δυνατότητα να καλύψει την αυξημένη ζήτηση του εξωτερικού χωρίς να διακυβεύεται η παρουσία της στην εγχώρια αγορά. Ήδη μια νέα γραμμή παραγωγής εγκαταστάθηκε τον Ιούλιο, ενώ η επόμενη αναμένεται στο πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ανεβαίνει η αγορά στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας
Στην ελληνική αγορά, η εικόνα είναι πιο πιεσμένη. Το μερίδιο των επώνυμων γιαουρτιών της Κρι Κρι υποχώρησε στο 13,7% σε αξία, καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν ακόμη περισσότερο στα private label.
Η εταιρεία ωστόσο υποστηρίζει ότι τα PL δεν είναι κατ’ ανάγκη χαμηλού περιθωρίου αν και σε μικτό κέρδος υστερούν έναντι των επωνύμων, σε επίπεδο EBIT τα περιθώρια είναι συγκρίσιμα, καθώς απουσιάζουν τα έξοδα marketing και γενικής διοίκησης. «Η στρατηγική μας είναι να υπερασπιστούμε την παρουσία μας, χωρίς ζημιογόνα συμβόλαια», υπογραμμίζει η διοίκηση, δίνοντας το στίγμα για την πορεία της στην εσωτερική αγορά.
Στην ελληνική αγορά, η εικόνα είναι πιο πιεσμένη. Το μερίδιο των επώνυμων γιαουρτιών της Κρι Κρι υποχώρησε στο 13,7% σε αξία, καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν ακόμη περισσότερο στα private label, που ενισχύθηκαν στο 38% σε όγκο. Σύμφωνα με τον CFO Κωνσταντίνο Σαρμαδάκη, στο μείγμα πωλήσεων της εταιρείας στην Ελλάδα οι πωλήσεις γιαουρτιού είναι πλέον περίπου μοιρασμένες, 50% επώνυμες και 50% ιδιωτικής ετικέτας ενώ συνολικά με τις εξαγωγές το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας προσεγγίζει το 80%.
Η αυξημένη βαρύτητα των PL δεν μεταφράζεται, ωστόσο, σε χαμηλότερη λειτουργική απόδοση, καθώς σύμφωνα με τη διοίκηση της Κρι Κρι, τα private label δεν υπολείπονται ουσιαστικά σε λειτουργικά περιθώρια, καθώς τα χαμηλότερα μικτά κέρδη αντισταθμίζονται από την απουσία δαπανών marketing και γενικών εξόδων.
Πωλήσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ το 2025
Στο εξάμηνο ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 23,7% στα 161,9 εκατ. ευρώ, με το γιαούρτι να ενισχύεται κατά 26,2% στα 127,7 εκατ. ευρώ και το παγωτό κατά 14,5% στα 32,7 εκατ. ευρώ. Τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) διαμορφώθηκαν στα 26,1 εκατ. ευρώ, ενώ το περιθώριο υποχώρησε στο 14,3% από 20,6% πέρυσι.
Για το σύνολο του 2025, η Κρι Κρι προβλέπει πωλήσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ και περιθώριο EBIT γύρω στο 14%. «Αισθανόμαστε ότι τα βιώσιμα περιθώρια EBIT είναι περίπου στο 15%. Αλλά, προσωπικά, πιστεύω ότι μπορούμε να πάμε λίγο καλύτερα εισάγοντας ελέγχους κόστους και βάζοντας περισσότερη προσπάθεια σε πρωτοβουλίες υψηλότερης κερδοφορίας. Όμως επίπεδο EBIT στο 18% δεν θα είναι εύκολο να επιτευχθεί, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Σαρμαδάκης.
Διαβάστε επίσης:
Έσπασαν το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις της Rolex στην Ελλάδα
Στην τελική ευθεία το θρίλερ διάσωσης της Avramar
ΑΠΣΙ Πίνδος: Επενδύσεις 70 εκατ. ευρώ για τον πιο κερδοφόρο συνεταιρισμό στην Ελλάδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
