• Πολιτική

    Κακοκαιρία Daniel: Μπαλάκι οι ευθύνες μεταξύ υπουργείων και Περιφέρειας Θεσσαλίας για τις καθυστερήσεις έργων

    Χρήστος Σταϊκούρας, (υπουργός υποδομών και μεταφορών), Θεόδωρος Σκυλακάκης (υπουργός περιβάλλοντος και ενέργειας), Κώστας Αγοραστός (περιφερειάρχης Θεσσαλίας)

    Χρήστος Σταϊκούρας, (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών), Θεόδωρος Σκυλακάκης (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας), Κώστας Αγοραστός (Περιφερειάρχης Θεσσαλίας)


    Κουβάρι που δύσκολα ξεμπλέκεται φαίνεται πως είναι οι ευθύνες σχετικά με τις σημαντικές καθυστερήσεις έργων αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης ρεμάτων στη Θεσσαλία, τα οποία θα μπορούσαν να μετριάσουν τις καταστροφές της πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα κακοκαιρίας Daniel.

    Την ίδια στιγμή τόσο τα δύο εμπλεκόμενα υπουργεία (υποδομών και μεταφορών, περιβάλλοντος και ενέργειας) επιρρίπτουν ευθύνες αρχικά στο τέρας της ελληνικής γραφειοκρατίας, ενώ επισημαίνουν και την αδυναμία της Περιφέρειας Θεσσαλίας να «σηκώσουν» -τουλάχιστον αδειοδοτικά- τέτοιου είδους έργα.

    Ωστόσο, σε απάντησή του προς το mononews το υπουργείο υποδομών κάνει λόγο και για έργα που υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου περιβάλλοντος. Αυτή έχει ως εξής:

    «Σύμφωνα με τις προβλέψεις του «Κλεισθένη», οι αρμοδιότητες που αφορούν σε σχεδιασμό, μελέτη, κατασκευή και συντήρηση των αντιπλημμυρικών έργων, καθώς και αρμοδιότητες που αφορούν τον καθαρισμό και την αστυνόμευση ρεμάτων και απαλλοτριωμένων χώρων παρά τα ρέματα, ασκούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών.

    Τα αντιπλημμυρικά έργα που εκτελούνται στην ορεινή κοίτη των υδατορεμάτων, αποτελούν ειδικά δασοτεχνικά έργα που υπάγονται στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΝ.

    Στις αρμοδιότητες της Δ19 του Υπουργείου Υποδομών εμπίπτουν η μελέτη και κατασκευή έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, εφόσον αυτά χαρακτηριστούν με απόφαση υπουργού, ως ειδικά και σημαντικά έργα εθνικού επιπέδου μετά από αίτημα των αρμόδιων φορέων. Επομένως, έργα που δεν έχουν έργα τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν αποτελούν αντικείμενο της υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

    Υπουργείο Υποδομών: Σημαντικές καθυστερήσεις στο στάδιο των μελετών

    Πιο συγκεκριμένα, πηγές του υπουργείου υποδομών και μεταφορών αναφέρουν στο mononews ότι η εκκίνηση ενός έργου αποτελεί μία αρκετά χρονοβόρα διαδικασία, η οποία μπορεί να διαρκέσει από δύο έως και τρία έτη από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

    Αυτό συμβαίνει, καθώς εκτός από την προκήρυξη του εκάστοτε διαγωνισμού, η οποία γίνεται συνήθως από την αρμόδια περιφέρεια, χρειάζεται να περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια του οποίου η αναθέτουσα αρχή πρέπει να τρέξει τις σχετικές περιβαλλοντικές μελέτες, να τις διαθέσει για δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια να τις υποβάλει στη Δ/νση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας. Αυτό με τη σειρά του θα εκδώσει την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), ώστε να ξεκινήσουν τα έργα.

    Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελούν και τα έργα που έχει αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ γύρω από τον αυτοκινητόδρομο Ε65, τα οποία δεν έχουν ξεκινήσει παρά το γεγονός ότι οι σχετικές μελέτες έχουν υποβληθεί από το 2021.

    Προσθέτουν, επίσης, ότι αυτή η περίοδος της διαβούλευσης είναι και η πιο χρονοβόρα, καθώς οι μελέτες περνούν από το κόσκινο πλήθους φορέων, τόσο από τις περιφέρειες όσο και από τοπικού φορείς.

    Μάλιστα, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές υπάρχουν μελέτες που περνούν από το «κόσκινο» μέχρι και 30 φορέων, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που εμπλέκονται και άλλα υπουργεία, όπως για παράδειγμα τα Εσωτερικών και Πολιτισμού.

    Ενώ δηλώνουν χαρακτηριστικά ότι τελικά η υποβολή των προσφορών και η επιλογή του αναδόχου είναι πλέον το πιο εύκολο βήμα της διαγωνιστικής διαδικασίας.

    Επιπλέον, περιγράφουν μία κατάσταση «νομικού τρόμου», η οποία προκύπτει κυρίως από τη στάση των περιβαλλοντικών οργανώσεων και τοπικών φορέων, καθώς εάν δεν έχουν αρκετό χρόνο για να εξετάσουν τις μελέτες δε διστάζουν να προσφύγουν στο ΣτΕ.

    Υπουργείο Περιβάλλοντος: Κολλήματα στις μελέτες – «Αδυνατούν» οι Περιφέρειες

    Την ίδια εικόνα με το υπουργείο υποδομών παρουσιάζουν και πηγές του υπουργείου περιβάλλοντος, οι οποίες κάνουν λόγο για καθυστερήσεις στο στάδιο των μελετών.

    Τονίζουν, δε, ότι θεωρητικά οι περιφέρειες που δημοπρατούν τα περισσότερα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης ρεμάτων και αναλαμβάνουν την εκπόνηση των σχετικών μελετών, στην πραγματικότητα δεν μπορούν να τις εκπονήσουν.

    Προσθέτουν, δε, ότι οι μελέτες αυτές «κολλάνε» σε πλήθος φορέων (υπουργικών, περιφερειακών και τοπικών) οι οποίοι εμπλέκονται στη διαβούλευση και την αξιολόγηση των μελετών.

    Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, και όπως έχει ήδη γράψει τo mononews, υπάρχει ισχυρή πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας, προκειμένου να επιταχυνθούν οι απαραίτητες διαδικασίες.

    Αυτό θα γίνει μέσω μιας νέας νομοθετικής ρύθμισης που αναμένεται να περάσει σύντομα από τη Βουλή. Η νέα αυτή ρύθμιση θα έχει ως στόχο την επιτάχυνση όλων των αντιπλημμυρικών έργων και δε θα αφορά μόνο εργασίες αποκατάστασης, όπως έγινε για παράδειγμα με τις ζημιές του Ιανού, για τα οποία έγινε ένας fast track διαγωνισμός.

    Πλέον, στόχος είναι οι fast track διαδικασίες, όπως για παράδειγμα διαγωνισμούς χωρίς πρότερη δημοσίευση και ταχύτερη έγκριση των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των ΑΕΠΟ.

    Διαβάστε επίσης:

    Υπουργείο Υποδομών: Fast track διαγωνισμοί για την αποκατάσταση της Θεσσαλίας

    Κακοκαιρία «Daniel»: Οι 4 φάσεις του σχεδίου του Υπουργείου Υγείας

    Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανοίγει η πλατφόρμα για την πρώτη αρωγή – Όλα τα μέτρα για τους πλημμυροπαθείς



    ΣΧΟΛΙΑ