Άρθρα

VesselsValue: Οι παράμετροι που θα καθορίσουν την επόμενη μέρα σε τάνκερ και ξηρό φορτίο

ναυτιλία ναυλαγορά


Οι αβεβαιότητες που προκάλεσε το ξέσπασμα της πανδημίας, ο εμπορικός πόλεμος και η μεταβλητότητα στις τιμές του πετρελαίου επηρεάζουν τις επιχειρηματικές αποφάσεις που λαμβάνονται το 2020, αναφέρει σε ανάλυση της η VesselsValue.

Η ζήτηση στα ναυπηγεία πιθανότατα θα υποστεί περαιτέρω πίεση δεδομένων των μεγάλων ανατροπών στην οικονομική ανάπτυξη και το παγκόσμιο εμπόριο, ενώ οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις εργασίες για την εγκατάσταση scrubbers σε αρκετά πλοία αναμένεται να συνεχιστούν.

Την ίδια ώρα, τα περιοριστικά μέτρα και το ενδεχόμενο αναζωπύρωσης των εστιών της πανδημίας παραμένουν η μεγάλη αβεβαιότητα που θα καθορίσει την περαιτέρω πορεία του παγκόσμιου εμπορίου. Οι διακυμάνσεις στις τιμές των εμπορευμάτων έχουν αυξηθεί δραματικά, καθιστώντας πιο περίπλοκες τις προοπτικές όλων των κλάδων της ναυτιλίας.

Στον τομέα των φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 η βουτιά που σημείωσαν τα ημερήσια ναύλα και οι χαμηλότερες τιμές πώλησης που σημειώθηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, οδήγησαν σε μείωση τις αξίες των παλαιότερης κατασκευής bulker.

Ενδεικτική, σύμφωνα με τη VesselsValue ήταν η πορεία των Capesize, που δέχθηκαν τις περισσότερες πιέσεις, αφού τα ναύλα από τα 24.000 δολάρια ημερησίως στο τέλος του 2019, υποχώρησαν σε 2.200 δολάρια ημερησίως στις αρχές Μαρτίου. Αυτές οι τιμές παρέσυραν και τα ναύλα στις μικρότερες κατηγορίες, με τα πλοία τύπου Panamax, Supramax και Handy να σημειώνουν χαμηλότερες τιμές ναύλων κατά το δίμηνο Μαρτίου/Απριλίου. Ωστόσο, από τον Ιούνιο η εικόνα άλλαξε και τα ναύλα σε όλες τις κατηγορίες του ξηρού φορτίου παρουσιάζουν σημαντικά βελτίωση.

Καθώς η ζήτηση αυξάνεται και η χωρητικότητα έχει μειωθεί -αφού οι νέες παραγγελίες είναι ελάχιστες και αρκετά πλοία οδεύουν, μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, στα διαλυτήρια- η κινητικότητα στις μεταφορές ξηρού φορτίου αναμένεται να παραμείνει αυξημένη στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 και τα ναύλα σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Αντιστρόφως ανάλογη είναι η εικόνα στην κατηγορία των τάνκερ, αφού στις αρχές του δεύτερου τριμήνου του έτους οι τιμές των ναύλων στη spot αγορά εκτοξεύτηκαν λόγω του πλεονάσματος φθηνού πετρελαίου και της ζήτησης για εν πλω αποθήκευση του. Ωστόσο, πρόσφατα τα ναύλα άρχισαν να υποχωρούν και διαμορφώθηκαν σε φυσιολογικά επίπεδα.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της VesselsValue, με την μείωση της χωρητικότητας λόγω της χρήσης των πλοίων για αποθήκευση και τον τεράστιο αντίκτυπο που έχουν στη ζήτηση τα lockdowns, τα τεράστια κέρδη που κατέγραψαν οι ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στα τάνκερ κατά πρώτο τρίμηνο, θα σημειώσουν διόρθωση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Οι διαλύσεις και σε αυτή την κατηγορία είναι περιορισμένες και αναμένεται να αυξηθούν στο δεύτερο εξάμηνο 2020, ενώ οι νέες παραγγελίες εκτιμάται ότι θα παραμείνουν περιορισμένες μέχρι το τέλος του έτους, λόγω της αναμενόμενης συρρίκνωσης των κερδών των ναυτιλιακών.

Η ζήτηση στην Κίνα και την Ασία αναμένεται να εμφανίσει υγιή στοιχεία για τον όγκους αργού που οδεύουν προς αποθήκευση και επίσης προβλέπεται ανάκαμψη της βιομηχανικής δραστηριότητας και της καταναλωτικής ζήτησης μετά την πανδημία.

Ωστόσο, από την άλλη πλευρά η αναμενόμενη μείωση της παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ θα επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές της χώρας και δεν θα πραγματοποιηθεί σημαντικό μέρος του εμπορίου και των ταξιδιών μακράς πορείας προς την Ασία που έχει αναπτυχθεί κατά τα τελευταία χρόνια.


ΣΧΟΛΙΑ