• Άρθρα

    Το φαινόμενο της καραμπόλας και τα scrubbers

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Το φαινόμενο της καραμπόλας δείχνει να εξελίσσεται στη ναυτιλιακή αγορά μέσα από σειρά γεγονότων που δημιουργούν αλυσιδωτές αντιδράσεις φέρνοντας τον κλάδο αντιμέτωπο με καινούργια, εκτός προβλέψεων στοιχεία.

    Χαρακτηριστικό στοιχείο της κατάστασης αυτής είναι το γεγονός ότι μόνο 2.500 πλοία θα έχουν εξοπλιστεί με scrubbers μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2020, δηλαδή πολύ λιγότερα από τις αρχικές προβλέψεις του IMO για 4.000 πλοία.

    Οι εκτιμήσεις αυτές προέρχονται από τους αναλυτές της Refinitiv, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η εξέλιξη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες εμφανίζονται απρόθυμοι να αποσύρουν τα πλοία τους για να πραγματοποιήσουν τις απαραίτητες εργασίες για τον εξοπλισμό τους, αφού δεν θέλουν να χάσουν το ράλι ανόδου των τιμών των ναύλων.

    Το τελευταίο διάστημα τα ναύλα έχουν εκτιναχθεί στα ύψη με κύρια αιτία τις αμερικανικές κυρώσεις σε δύο εταιρείες της Cosco για εικαζόμενες παράνομες συναλλαγές πετρελαίου στο Ιράν, καθώς και άλλους γεωπολιτικούς παράγοντες.

    Η αναβολή της εγκατάστασης των scrubbers θα επηρεάσει αντίστοιχα την απορρόφηση του πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) την επόμενη χρονιά, κυρίως κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με τη Refinitiv.

    ‘Όλα αυτά ωστόσο, αποτελούν μια εξέλιξη η αρχή της οποία βρίσκεται αλλού.

    Συγκεκριμένα, η επιλογή εγκατάστασης scrubbers στα πλοία ως λύση για την προσαρμογή των ναυτιλιακών στους νέους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που προβλέπουν την επιβολή ορίου 0,5% στην περιεκτικότητα θείου, στα ναυτιλιακά καύσιμα και θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2020, έχει διχάσει το ναυτιλιακό κόσμο.

    Τον περασμένο μήνα, η Independent αποκάλυψε ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχει δαπανήσει πάνω από 12 δισ. δολάρια για την εγκατάσταση των συγκεκριμένων συσκευών, που θα φιλτράρουν το επιβλαβές διοξείδιο του θείου από τα καυσαέρια, πριν αυτά καταλήξουν στην ατμόσφαιρα. Ωστόσο, το θείο που εκπέμπεται από τα πλοία απλώς μεταφέρεται από την εξάτμιση και εκβάλλεται στο νερό γύρω από τα πλοία, αυξάνοντας τον όγκο των ρύπων που διοχετεύονται στη θάλασσα.

    Με τον τρόπο αυτό, ωστόσο, όπως αναφέρουν περιβαλλοντικές οργανώσεις τα scrubbers μετατρέπουν το πρόβλημα ρύπανσης του αέρα σε πρόβλημα ρύπανσης των υδάτων.

    Αναφορικά με τη στάση των Ελλήνων εφοπλιστών στο συγκεκριμένο θέμα, οι απόψεις διίστανται.

    Αρκετοί είναι οι πλοιοκτήτες που έχουν ήδη ξεκινήσει την εγκατάσταση scrubbers στα πλοία τους, μεταξύ των οποίων οι Γιώργος Οικονόμου, Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Πέτρος Παππάς, Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιάννης Αγγελικούσης, Διαμαντής Διαμαντίδης.

    Μία άλλη άποψη έχουν καταθέσει οι Γιώργος Προκοπίου και Πάνος Λασκαρίδης, οι οποίοι τάσσονται υπέρ της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων, slow steaming.

    Ο Πρόεδρος της της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κ. Θεόδωρος Βενιάμης έχει ταχθεί κατά της χρήσης των scrubber σχολιάζοντας μάλιστα ότι το club των χρηστών scrubbers μπορεί να διαφωνεί μαζί του όμως αυτός εξελέγη για να εκπροσωπήσει την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων εφοπλιστών.

     

     

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ