• Άρθρα

    Scrubbers: Μία αμφιλεγόμενη επένδυση για την παγκόσμια ναυτιλία

    tanker VLCC


    Ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα θέματα της παγκόσμιας ναυτιλίας κατά το τρέχον έτος, που έχει προκαλέσει διχογνωμίες στους πλοιοκτήτες και στους αναλυτές είναι ο ρόλος των scrubbers και το κατά πόσο αποτελούν σωστή επενδυτική κίνηση για τις ναυτιλιακές.

    Για ορισμένους πλοιοκτήτες τα scrubbers δεν αποτελούν το σωστό τρόπο συμμόρφωσης με το ΙΜΟ 2020, ενώ για αυτούς που έχουν μικρότερα και παλαιότερης κατασκευής πλοία η επένδυση στο συγκεκριμένο εξοπλισμό δεν είναι συμφέρουσα.

    Ωστόσο, για όσες ναυτιλιακές έχουν στόλους με μεγαλύτερα και μικρότερης ηλικίας πλοία, η απόφαση για την εγκατάσταση ή μη των scrubbers αποτελεί ένα στοίχημα, σχετικά με τη μελλοντική διαμόρφωση του spread μεταξύ των συμμορφούμενων, χαμηλής περιεκτικότητας καυσίμων και των καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο που μπορούν να χρησιμοποιούν τα πλοία που φέρουν scrubbers (μονάδες καθαρισμού καυσαερίων).

    Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις των πλοιοκτητών είναι το χρονοδιάγραμμα και η διαθεσιμότητα χώρου στα ναυπηγεία για την εγκατάσταση των μονάδων αλλά και οι περιορισμοί στη χρήση τους από παράκτια κράτη.

    Οι εκτίναξη των ναύλων

    Κατά τις τελευταίες ημέρες, καθώς πλησιάζουμε ολοένα και περισσότερο στο 2020, έτος σταθμό για την υιοθέτηση του κανονισμού ΙΜΟ, η εικόνα στη ναυλαγορά παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

    Οι τιμές των ναύλων στα μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC που είναι εξοπλισμένα με scrubbers έχουν ανέβει στα ύψη. Οι κρατήσεις πριν από την εορταστική περίοδο και εν αναμονή της έναρξης ισχύος του νέου κανονισμού, έχουν δώσει ώθηση στα ναύλα που ξεπερνούν, κατά περίπτωση τα 100.000 δολάρια ημερησίως.

    Σύμφωνα με την Clarksons Platou Securities, το μέσο κέρδος διεθνώς για τα VLCC που χρησιμοποιούν καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο εκτιμήθηκαν στα 102,900 δολάρια ημερησίως τις προηγούμενες ημέρες, το υψηλότερο επίπεδο δύο μηνών.

    Αντίστοιχα, για τα VLCC που χρησιμοποιούν καύσιμο με περιεκτικότητας 0,5% σε θείο, το μέσο επίπεδο κερδών αυξήθηκε σε 86,200 δολάρια ημερησίως.

    Στην παρούσα φάση, τα κέρδη για τα πλοία με scrubber ξεπερνούν αυτά των πλοίων που δεν έχουν εξοπλιστεί με αυτά, καθώς το premium στα συμμορφούμενα καύσιμα σε σχέση με αυτά που είναι υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, έχει διευρυνθεί στα 285 δολάρια ανά τόνο στη Σιγκαπούρη, αναφέρουν ναυλομεσίτες.

    Οι αναλυτές της Maritime Strategies International  υποστηρίζουν ότι τα κέρδη των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με scrubbers θα είναι αυξημένα την επόμενη χρονιά. Μάλιστα επισημαίνουν ότι μέχρι στιγμής η δυναμική των τιμών συμβαδίζει με τις εκτιμήσεις τους ότι δεν θα υπάρξει μεγάλη αύξηση στα καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, αλλά αναμένεται να υποχωρήσει η τιμή των καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο.

    Παρά τις εκτιμήσεις, είναι πολύ νωρίς για να αποτιμήσει κάποιος τη συμβολή της συγκεκριμένης επένδυσης στα αποτελέσματα των ναυτιλιακών που επέλεξαν να εξοπλίσουν τα πλοία τους εκτιμώντας ότι με αυτή την κίνηση θα ισχυροποιήσουν τη θέση τους. Σύμφωνα πάντως με τους αναλυτές η εξοικονόμηση κόστους θα γίνει αισθητή στις εταιρείες αρκετά χρόνια μετά από την τροποποίηση των πλοίων τους.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ