Άρθρα

Ρόμπερτ Πεφάνης: Τα μυστικά των Social media σε Δημοτικές και Ευρωεκλογές

  • Contributor
Ρόμπερτ Πεφάνης.

Ρόμπερτ Πεφάνης. Διευθυντής Επικοινωνίας Τhe American College of Greece (Αμερικανικό Κολέγιο Ελλάδος)


Πως άλλαξαν οι καιροί! Πόσο θορυβώδεις ήταν οι προεκλογικές περίοδοι που θυμάμαι τη δεκαετία του ‘70 και του ‘80, εν μέρει, και του ’90! Ολονύκτιες «μάχες» μεταξύ αφισοκολλητών, όπου μέσα σε μια μόνο νύχτα κάθε τοίχος καλυπτόταν εναλλάξ τέσσερις και πέντε φορές από αφίσες κομμάτων! Αυτοκίνητα καλυμμένα με πορτρέτα πολιτικών αρχηγών, με μεγάφωνα και τους ύμνους των κομμάτων στη διαπασών! Ένταση, φωνές και τσακωμοί. Όλα αυτά, τίποτα πια πέρα από μια γλυκιά ανάμνηση!

Όσον αφορά την πολιτική, η εποχή μας χαρακτηρίζεται, από δυο άκρως αντίθετα γεγονότα: αφενός την αδιαφορία και τη μη συμμετοχή και αφετέρου την έλευση ενός Μέσου που δύναται να συμβάλει στην εφαρμογή της άμεσης δημοκρατίας.

Οι λόγοι για τους οποίους οι πολίτες είναι δυσαρεστημένοι είναι γνωστοί: η δυσχερής οικονομική κατάσταση, η διαφθορά, αλλά και η διαφαινόμενη ανικανότητα των «επαγγελματιών» πολιτικών.

Παρόλα αυτά όμως, δεν δικαιολογείται η μη συμμετοχή στα κοινά. 

Το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι έχει αποκτηθεί με αγώνες και θυσίες. Σήμερα μάλιστα που μπορούμε όσο ποτέ άλλοτε να συμμετάσχουμε μέσω του Διαδικτύου στην πολιτική ζωή, είναι ολέθριο λάθος να μην το πράττουμε.

Το Διαδίκτυο προσφέρει στους πολιτευτές τη δυνατότητα άμεσης και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους πολίτες. 

Οι σύγχρονοι ψηφοφόροι πείθονται με επιχειρήματα, με ενημέρωση επί των προγραμμάτων – όχι πια με συνθήματα όπως σε περασμένες εκλογικές αναμετρήσεις. 

Το ζητούμενο πλέον είναι η ενημέρωση σε βάθος και η παροχή απαντήσεων σε αιτήματα ή ερωτήματα των πολιτών.

Φανταστείτε πόσο κοντά στον πολίτη έρχονται κόμματα και υποψήφιοι όταν μέσω των sites τους δέχονται ερωτήματα και παρατηρήσεις, αλλά και απαντούν σε ζωντανό χρόνο μέσα από blogs και forum. 

Επίσης, πόσο το νέο αυτό Μέσο δημιουργεί εστίες συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των πολιτών. Κατά κάποιο τρόπο, δυνάμεθα πλέον όλοι να συμμετάσχουμε στη σύγχρονη «Εκκλησία του Δήμου».

Ήδη από τις Βουλευτικές Εκλογές 2000, το Internet φάνηκε να συγκινεί τους υπευθύνους επικοινωνίας των κομμάτων και ως εκ τούτου, έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα αξιόλογα sites πολιτικών κομμάτων και υποψηφίων βουλευτών.

19 χρόνια αργότερα, παρατηρώ ότι είναι ελάχιστοι πλέον οι υποψήφιοι σε βουλευτικές, ευρωεκλογές αλλά και εκλογές τοπικής αυτοδιοίκησης χωρίς διαδικτυακή παρουσία.

Fan page στο Facebook

Η προβολή των πολιτευτών μέσω του Διαδικτύου συμπεριλαμβάνει εκτός από τα καθιερωμένα banners, τις καμπάνιες σε μηχανές αναζήτησης με χρήση λέξεων-κλειδιών (keywords), τη χρήση sites κοινωνικής δικτύωσης, με πρώτο το facebook και στη συνέχεια, το twitter αλλά και την συνεχή ενημέρωση του youtube με video από τις ομιλίες και δραστηριότητες των υποψηφίων.

Τα sites κοινωνικής δικτύωσης (Social Media) και πρωτίστως το Facebook, ενισχύουν την επικοινωνία με το κοινό, καθώς αυτή πραγματοποιείται σε ένα περιβάλλον όπου ο χρήστης βρίσκεται σε θετική διάθεση καθώς ο ίδιος ορίζει με ποιά άτομα και ποιά θέματα θα ασχοληθεί. 

Απαραίτητη είναι η δημιουργία fan page στο Facebook, ώστε να υπάρχει συνεχής ενημέρωση και αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ υποψηφίου και κοινού.

Σημαντικοί παράγοντες για την επιτυχημένη λειτουργία μιας fan page κόμματος ή υποψηφίου, είναι η σωστή κατανομή περιεχομένου (πρόγραμμα, πολιτικές ειδήσεις, φωτογραφίες κλπ) αλλά και η καθημερινή ενημέρωση του. 

Πέντε με εννέα posts την εβδομάδα

Υπάρχει μια λεπτή ισορροπία στο θέμα της ενημέρωσης, που έχει να κάνει με τον αριθμό των αναρτήσεων (posts).

Συγκεκριμένα, εκτιμάται βάσει έρευνας του Facebook, ότι πέντε με εννέα posts την εβδομάδα είναι ο ιδανικός αριθμός, καθώς δεν κουράζουν τους φίλους της σελίδας και παρουσιάζουν υψηλότερη ανταπόκριση με τη μορφή likes και engagement (σχολιασμού-commenting).

Μια ματιά στον υπόλοιπο κόσμο, επιβεβαιώνει την εδραίωση του διαδικτύου στην πολιτική.

Στις ΗΠΑ, κατά τις τελευταίες Προεδρικές εκλογές, 75 εκατομμύρια πολίτες (ή 27% του πληθυσμού) αναζήτησαν online πληροφορίες σχετικά με τους υποψηφίους και τα κόμματα, ενώ το 12% των πολιτών απηύθυνε ερωτήματα μέσω Διαδικτύου.

Στη Βρετανία, στις τελευταίες εκλογές, οι Συντηρητικοί, το Εργατικό Κόμμα και οι Σοσιαλδημοκράτες «βομβάρδισαν» τους πολίτες με newsletters και online καμπάνιες. 

Παρά τους χαλεπούς καιρούς που ζούμε, ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε η δυνατότητα στον καθένα μας να εκφρασθεί πολιτικά σε ευρύ κοινό και να διεκδικήσει ίσοις όροις θέση στα πολιτικά αξιώματα της χώρας μας!