• Άρθρα

    Ο απόλυτος παραλογισμός, η εξομοίωση των Ελλήνων ναυτικών με τους υδραυλικούς!

    • Άρθρο του Σάββα Αθανασίου
    Ο δημοσιογράφος και ναυτιλιακός συντάκτης Σάββας Αθανασίου

    Ο δημοσιογράφος και ναυτιλιακός συντάκτης, Σάββας Αθανασίου


    Η ναυτική εκπαίδευση «αναβαθμίστηκε» με πανηγυρισμούς το έτος 1990. Τότε, τα πολιτικά κόμματα που συγκρότησαν τις κυβερνήσεις του Τζαννή Τζαννετάκη και του Ξενοφώντα Ζολώτα, δηλαδή το σύνολο των πολιτικών κομμάτων, αποδέχθηκαν ομοθύμως τις προτάσεις της αρμόδιας επιτροπής της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

    Η επιτροπή, υπό τον Παύλο Ιωαννίδη, τότε αντιπρόεδρο της Ε.Ε.Ε. είχε εισηγηθεί να καθιερωθεί η εναλλασσόμενη εκπαίδευση, που ενσωμάτωνε ανάμεσα στο πρώτο και στο τρίτο εξάμηνο, καθώς και στο τέταρτο και έκτο εξάμηνο δύο εξάμηνα πρακτικής εξάσκησης πάνω στο πλοίο.

    Με αυτό τον τρόπο, όσοι νέοι είχαν εισέλθει στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού από το πρώτο μπάρκο στο δεύτερο εξάμηνο θα δοκίμαζαν τις αντοχές τους στη θάλασσα και θα αποφάσιζαν αν θα συνέχιζαν ή όχι τις σπουδές τους στις Α.Ε.Ν.

    Ταυτόχρονα εισηγήθηκαν αλλαγές στην διδακτέα ύλη, συγγραφή νέων βιβλίων που θα ανταποκρίνονταν στις νέες συνθήκες, αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

    Βασικός στόχος της μεταρρύθμισης στη ναυτική εκπαίδευση ήταν να γίνει προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, να μειωθούν οι διαρροές από τις ΑΕΝ και να ανταποκρίνονται οι απόφοιτοι στις απαιτήσεις των σύγχρονων πλοίων.

    Από τότε, πέρασαν 34 χρόνια. Πολλά άλλαξαν στη ναυτική εκπαίδευση, στον τρόπο εισαγωγής των σπουδαστών, δεδομένου ότι καθιερώθηκε το σύστημα εισαγωγής μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων και καταργήθηκε η δυνατότητα των νέων που είχαν θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον 6 μηνών, να προσθέσουν μόρια στους βαθμούς τους.

    Σταδιακά δημιουργήθηκαν Ναυτικά Λύκεια, σε όλη την Ελλάδα, όπου οι νέοι είχαν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε πλοιάρχους και μηχανικούς.

    Δημιουργήθηκαν επίσης Ιδιωτικά Κολλέγια που αντιπροσώπευαν αναγνωρισμένες σχολές του εξωτερικού, που ουσιαστικά λειτουργούν παράλληλα με τις κρατικές Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.

    Οι συζητήσεις για εξομοίωση των πτυχίων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού με τα αντίστοιχα των Πανεπιστημίων, όλα αυτά τα χρόνια έχουν πέσει στο κενό. Οι ΑΕΝ, δυστυχώς, είναι οι μοναδικές πλέον σχολές στο μηχανογραφικό δελτίο των Πανελληνίων Εξετάσεων, οι οποίες δεν υπάγονται στο 6ο Ακαδημαϊκό Επίπεδο.

    Το 2024, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, θα είναι “Έτος της Ναυτικής Εκπαίδευσης” και ήδη έχει σταλεί στους φορείς μια μελέτη που εκπόνησε το Ίδρυμα Ευγενίδη από το 2020 για διατύπωση απόψεων και προτάσεων. Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί μέσα στον Ιανουάριο του 2024.

    Στην μελέτη, σύμφωνα με πληροφορίες – δεδομένου ότι υπάρχει άρνηση να δοθεί στη δημοσιότητα όλη η μελέτη καθώς και οι συγγραφείς της ! – προτείνεται οι απόφοιτοι των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού , αρχικά θα “εντάσσονται στην 5η βαθμίδα με καταληκτική την 6η που είναι ισάξια πτυχίου Πανεπιστημίου. Ωστόσο, το πτυχίο των αποφοίτων θα αποκτήσει πανεπιστημιακή ισχύ όταν αποκτήσουν το δίπλωμα του πλοιάρχου και του πρώτου μηχανικού”, δηλαδή μετά από δέκα ίσως και δεκαπέντε χρόνια εργασίας πάνω σε πλοίο, εκτός από την αρχική θεωρητική εκπαίδευση στις ΑΕΝ.

    “Για την εκλογίκευση του συστήματος αυτού προτείνεται ως μοναδικός τρόπος απόκτησης του Διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού τάξης Γ΄, η κατοχή σχετικού πτυχίου από ΑΕΝ σε ό,τι αφορά στις δημόσιες Σχολές Ε.Ν. ή σχετικού πτυχίου από Σχολές Ν.Ε.Κ.Ε. ή από ισότιμες Σχολές εσωτερικού και εξωτερικού. Η εξέλιξή τους από εκεί και πέρα θα γίνεται με τις ίδιες απαιτήσεις απόκτησης θαλάσσιας υπηρεσίας και απόκτησης γνώσεων από τα ΚΕΣΕΝ ή τις Ν.Ε.Κ.Ε.”

    Εξάλλου, σε ό,τι αφορά” στις ΑΕΝ, και για την ομογενοποίηση των εισαγομένων σε αυτές, προτείνεται η είσοδος στο Α΄ εξάμηνο μόνο με Πανελλήνιες εξετάσεις, με συγκεκριμένη ποσόστωση για αποφοίτους Ναυτικών και συναφών προς τα Ναυτικά επαγγέλματα ΕΠΑΛ”.Επίσης, “για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ που επιλέγουν τον εναλλακτικό τρόπο απόκτησης Διπλώματος Γ΄ τάξης Πλοιάρχου ή Μηχανικού χωρίς Πανελλήνιες εξετάσεις προτείνεται”:

    “Η ένταξή τους στο Δ΄ ή Ε΄ εξάμηνο των ΑΕΝ μετά από θαλάσσια υπηρεσία 18 μηνών και με την απαραίτητη προϋπόθεση σημαντικής αλλαγής των προγραμμάτων σε όλες τις τάξεις των Ναυτικών ΕΠΑΛ, τόσο στα ναυτικά μαθήματα όσο και σε εκείνα γενικής παιδείας.

    Οι εισαγόμενοι στις ΑΕΝ (ή ΝΕΚΕ), όπως και οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, πριν την έναρξη θαλάσσιας υπηρεσίας, ως προϋπόθεση εισαγωγής στις ΑΕΝ, είναι απαραίτητο να διαθέτουν επαρκή γνώση της Αγγλικής γλώσσας, αποδεικνυόμενη με απαραίτητα πιστοποιητικά.

    Προτείνεται επίσης η περαιτέρω εξοικείωση με την Αγγλική γλώσσα εντός των ΑΕΝ, με την εκπόνηση της προπτυχιακής εργασίας στα αγγλικά και την σταδιακή εισαγωγή μαθημάτων στα αγγλικά.

    Με βάση τις αποκτούμενες αλλά και τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου και Μηχανικού Β’ και Γ’ τάξης κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠ).

    Οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου Α’ και Μηχανικού Α’ διαθέτουν τις απαιτούμενες από τη Ναυτιλία γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που τους κατατάσσουν στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων”.

    Το αξιοπερίεργο είναι ότι διευκρινίζεται “ότι η κατάταξη αυτή αφορά στο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων και μόνο, το οποίο προκύπτει ως μια μακρόχρονη διαδικασία συνδυασμού απόκτησης πρόσθετων γνώσεων (από ΚΕΣΕΝ ή Ν.Ε.Κ.Ε.) και απόκτησης δεξιοτήτων μετά από πολυετή θαλάσσια υπηρεσία, και επομένως δεν συσχετίζεται με το επίπεδο προσόντων εκπαίδευσης των αποκτηθέντων πτυχίων”.

    Είναι πρωτοφανές αυτό που γίνεται. Αντί να υπάρχει μελέτη που να διατυπώνει προτάσεις για το πως θα γίνει η ναυτική εκπαίδευση πανεπιστημιακού επιπέδου και με ποιές διορθωτικές παρεμβάσεις θα επιτευχθεί αυτό, επί της ουσίας, η πρόταση της μελέτης του Ιδρύματος Ευγενίδη, υποβαθμίζει τις ΑΕΝ και τις μετατρέπει επί της ουσίας σε ταχύρυθμες σχολές, διετούς φοίτησης, ενώ ταυτόχρονα απορρίπτει χιλιάδες Έλληνες πλοιάρχους και μηχανικούς που σταδιοδρομούν σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων ανά τον κόσμο και στελεχώνουν τα γραφεία των ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους στις ΑΕΝ και στο εκπαιδευτικό σύστημα που ισχύει από το 1990.

    Οι χιλιάδες Έλληνες αξιωματικοί, απόφοιτοι των ΑΕΝ, έχουν συμβάλλει αποφασιστικά στην εντυπωσιακή άνοδο της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας. Έχουν φοιτήσει στις ΑΕΝ έξι εξάμηνα, έχουν πραγματοποιήσει δύο εξάμηνα στη θάλασσα, έχουν φοιτήσει στα ΚΕΣΕΝ για να πάρουν τα προαγωγικά διπλώματα των β’ και α’ πλοιάρχων και μηχανικών.

    Με άλλα λόγια έχουν φοιτήσει 6+2+2 εξάμηνα και έχουν εργασιακή εμπειρία άνω των 10 ετών και εξομοιώνονται με τους υδραυλικούς…

    Διαβάστε επίσης:

    H CMA CGM αναπτύσσεται στις μεταφορές κοντέινερ στη Μεσόγειο και απειλεί την MSC

    Η Star Bulk του Πέτρου Παππά «ξεφορτώνει» παλιά πλοία της με μεγάλα κέρδη – Συνολικά πούλησε 13 πλοία

    Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Εξασφάλισε έσοδα 8,32 εκατ. δολάρια



    ΣΧΟΛΙΑ