• Άρθρα

    Ας δούμε τις εξαγωγές αλλιώς: Η οικονομική διπλωματία και το παράδειγμα της Αιθιοπίας


    Το μάθημα που πήραμε οι Έλληνες από την κρίση -με βίαιο τρόπο- ήταν σαφές. «Ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε», όπως εύστοχα παρατήρησε πριν μας βάλει στη δίνη των Μνημονίων και των σκληρών πολιτικών λιτότητας ο Γιώργος Παπανδρέου, τότε πρωθυπουργός της χώρας. Είναι ένα μήνυμα που παραμένει ακόμη και τώρα επίκαιρο, αφού πολλά πράγματα στη δομή και λειτουργία της οικονομίας μας δεν έχουν αλλάξει. Γραφειοκρατία, φορολογία, έλλειψη ρευστότητας είναι εκεί και εμποδίζουν την υγιή επιχειρηματικότητα να ανθίσει.

    Ακόμη και στον τομέα των εξαγωγών, ο οποίος κατά κοινή ομολογία αποτελεί τον πυλώνα πάνω στον οποίο οφείλουμε να χτίσουμε τη «νέα ελληνική οικονομία» υπάρχουν προβλήματα. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη στο ΕΣΠΑ, κάνοντας λόγο για μικρή απορρόφηση κονδυλίων ειδικά από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες είναι και η ραχοκοκαλιά της χώρας. Υπογράμμισε μάλιστα την ανάγκη να διευρυνθούν οι επιλέξιμες δαπάνες και να συμπεριλάβουν μεταξύ άλλων την αμοιβή για τον σύμβουλο που θα καταρτίσει τον φάκελο, αφού οι επιχειρήσεις αυτές αδυνατούν να καλύψουν ακόμη και αυτά τα έξοδα!

    Βέβαια η κα. Σακελλαρίδη, αναγνώρισε πως έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος σε πολλά ζητήματα της εξωστρέφειας και κυρίως στο θέμα της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των αγορών ενώ εξήρε τη διάθεση που δείχνουν οι αρμόδιοι υπουργοί να στηρίξουν την προσπάθεια των εξωστρεφών επιχειρήσεων.

    Η οικονομική διπλωματία είναι ένα εξίσου κρίσιμο ζήτημα που θέτουν οι εξαγωγείς. Όπως λένε, οι πρέσβεις στις διάφορες χώρες τους κόσμου οφείλουν να προωθήσουν ενεργά τα ελληνικά προϊόντα και να αναδείξουν την ποιοτική υπεροχή τους, αλλάζοντας άρδην τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα καθήκοντά τους και κυρίως την νοοτροπία τους. Για να συμπληρώσουν πως η μέχρι σήμερα πρακτική που ακολουθούν οι Έλληνες διπλωμάτες δεν βοηθάει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας. Μάλιστα, φέρνουν ως παράδειγμα τον Αμερικανό πρέσβη στην Ελλάδα, ο οποίος «παραδίδει μαθήματα» στον τομέα αυτό.

    Η συγκυρία σύμφωνα με τους εξαγωγείς παρά το ασταθές και αβέβαιο περιβάλλον παραμένει ευνοϊκή για τα ελληνικά προϊόντα. Τα μηνύματα που έρχονται ειδικά για τα ελληνικά τρόφιμα ένα ενθαρρυντικά. Ακόμη και στην Αιθιοπία το έδαφος είναι πρόσφορο.

    Όπως ανέφερε σε κατ’ ιδίαν συνομιλία με δημοσιογράφους ο πρώην πρέσβης της Ελλάδας στην Αιθιοπία, Νικόλαος Πατακιάς κατά την ανακοίνωση της επανέναρξης από την Ethiopian Airlines των δρομολογίων προς την Αθήνα / Ελλάδα μετά από 18 χρόνια, το ελαιόλαδο και άλλα ελληνικά προϊόντα γίνονται ανάρπαστα στην αφρικανική χώρα, στην μικρή ομάδα του πληθυσμού που έχει την οικονομική δυνατότητα. Ειδικά στην Αντίς Αμπέμπα, όπου είναι συγκεντρωμένες όλες οι διπλωματικές αντιπροσωπείες και υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση ξένων η ζήτηση είναι αρκετά μεγάλη.

    Αυτό όπως εξήγησε ο κ. Πατακιάς δεν ήρθε τυχαία. Αλλά μέσα από σκληρή και μεθοδική δουλειά και την ενεργό προώθηση και στήριξη των ελληνικών προϊόντων από την Πρεσβεία, Με πλήθος δράσεων που έκαναν γνωστά τα ιδιαίτερα ξεχωριστά χαρακτηριστικά των Ελλήνων παραγωγών, παρ’ ότι δεν υπήρχαν τα ανάλογα κονδύλια από την Ελλάδα. Δεν ήταν λίγες οι φορές που είτε χρειάστηκε να απευθυνθεί σε διάφορους χορηγούς για να καλύψουν τα έξοδα είτε να συνεισφέρει ο ίδιος. Πλέον, με την επανέναρξη των δρομολογίων της Ethiopian Airlines οι προοπτικές ενίσχυσης των εξαγωγών μας σε μια χώρα που αγαπά την Ελλάδα – ο τελευταίος αυτοκράτορας της χώρας, Χαϊλέ Σελασιέ ήταν μεγάλος φιλέλληνας- προδιαγράφονται πολύ καλύτερες.

    Η ανάπτυξη των εξαγωγών είναι εθνική υπόθεση και όλοι οφείλουν και πρέπει να στρατευθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Πολλώ δεν μάλλον οι ελληνικές πρεσβείες στο εξωτερικό.



    ΣΧΟΛΙΑ