• Άρθρα

    Άρθρο παρέμβαση: Δακτύλιος – Ταξικότητα και τοξικότητα!

    Σε λειτουργία το daktylios.gov.gr- Ποιοι μπορούν να εκδώσουν το ειδικό σήμα


    Με ρωτούν αν θα πετύχει ο νέος Δακτύλιος που ξεκινά τη Δευτέρα. Πείτε μου αν και πως θα αστυνομευτεί, να σας πω…

    Αναλύσαμε επαρκώς γιατί δε διορθώνεται με Δακτύλιο το κυκλοφοριακό. Ο πράσινος Δακτύλιος επιστρέφει στη ζωή μας μετά από πολύμηνη – ελέω πανδημίας – απουσία από Δευτέρα. Προφανώς θα γίνει της Δευτέρας (!) στις 25/10. Είναι αδιανόητο κατά την άποψή μου τη στιγμή που όλη η Ευρώπη θεσπίζει ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων εμείς να επιστρέφουμε στα μονά ζυγά. Έψαξα εις βάθος να κατανοήσω γιατί συμβαίνει αυτό και έπεσα πάνω σε τοξικότητα με πρόφαση την ταξικότητα. Λένε οι «προστάτες» του φτωχού: «Ο πλούσιος, αγοράζει καινούργιο αυτοκίνητο και μπαίνει, δεν μπορείς να αποκλείεις το φτωχό που δεν έχει να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο». Προφανώς όσοι κυκλοφορούν με παλιό αυτοκίνητο δεν το κάνουν από επιλογή αλλά από ανάγκη. Ο στόλος της χώρας μας με Μ.Ο. τα 16 έτη είναι από τους γηραιότερους στην Ε.Ε.

    Διαφωνώ κάθετα και σε όλους τους τόνους με την κατηγοριοποίηση των ανθρώπων σε πλούσιους και φτωχούς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση κατά την άποψή μου η κατηγοριοποίηση πρέπει να γίνει με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους. Σοβαρά όμως τώρα ελάτε να δούμε λίγο το «φτωχός με Ι.Χ.». Η μετακίνηση με ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητο είναι η πιο ακριβή επιλογή που υπάρχει αυτή τη στιγμή. Ακόμη και το πιο οικονομικό σε χρήση όχημα να διαθέτεις, 300 ευρώ το μήνα τα θες για καύσιμα, ασφάλεια, συντήρηση και τέλη κυκλοφορίας εφόσον μετακινείσαι καθημερινά. Ο κάτοχος ενός Ι.Χ. λοιπόν έχει κάνει μια επιλογή δεκαπλάσιου κόστους απ’ αυτή μιας κάρτας απεριορίστων διαδρομών 30 ημερών που κοστίζει 30 ευρώ (27 ευρώ λόγω πανδημίας). Δεν μπορώ να δεχτώ ότι είναι φτωχός. Αντίθετα πρέπει να τονίσω πως στα 300 ευρώ μηνιαίως δεν υπολογίζω το συνολικό κόστος χρήσης (απομείωση αρχικού κεφαλαίου, έκτακτες ζημιές, βλάβες κ.α.).

    Κατανοώ πως κάποιοι επιμένουν να έχουν ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητο ενώ δεν το αντέχει η τσέπη τους: «Δε πλήρωσα την ασφάλεια, τα τέλη κυκλοφορίας, δεν έβγαλα κάρτα καυσαερίων, δεν άλλαξα λάστιχα, δεν πέρασα ΚΤΕΟ». Το κράτος κάνει τα στραβά μάτια για να μη γίνει δυσάρεστο. Ξέρετε πόσο απλό είναι να μην μπορείς να ασφαλιστείς αν δεν έχεις πληρώσει τέλη κυκλοφορίας και δεν έχεις περάσει ΚΤΕΟ; Ξέρετε πόσο απλό είναι να γίνει μια αντιστοίχιση όσων δεν έχουν ασφάλεια και δεν έχουν καταθέσει πινακίδες; Μέχρι να πεις Πιερρακάκης ή να πληκτρολογήσεις www.hic.gr έχεις εικόνα: 600.000 οχήματα. Στέλνεις ένα γραπτό μήνυμα ναι όπως του ΕΝΦΙΑ στο κάτοχο, ότι πρέπει άμεσα να καταθέσει άδεια και πινακίδες. Μεγάλα γλέντια!

    Έμαθαν λοιπόν όλοι αυτοί να τους χαϊδεύει το κράτος και η παραβατικότητά τους αποβαίνει εις βάρος των νόμιμων. Προφανώς θα μειώνονταν τα ασφάλιστρα αν ασφαλίζονταν όλοι, θα μειώνονταν οι ρύποι αν όλοι ήταν υποχρεωμένοι να περάσουν από πραγματικό ΚΤΕΟ, θα μειώνονταν τα οχήματα σε κυκλοφορία αν όντως πλήρωναν όλοι τέλη κυκλοφορίας και δεν σουλατσάριζαν με «λιάπικες πινακίδες».

    Στο δια ταύτα φτωχός είναι αυτός που μπορεί να κυκλοφορήσει μόνο με ΜΜΜ. Οφείλει το κράτος αυτόν τον άνθρωπο να τον διευκολύνει με πιο πυκνά δρομολόγια, ολοκληρωμένη λειτουργία της τηλεματικής, ταχύτερες διαδρομές και χαμηλότερες τιμές. Τα χρήματα μπορούν να προκύψουν από ένα τσουχτερό περιβαλλοντικό τέλος σε ρυπογόνα οχήματα π.χ. άνω των 10 ετών που θέλουν να κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης. Προσοχή όχι με μονά ζυγά. Η δύσκολη απόφαση είναι: «Οχήματα δεκαετίας άνω, δεν δύναται να μπαίνουν στο Δακτύλιο εκτός εάν πληρώνουν π.χ. τα 30 ευρώ της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων διαδρομών». Ουσιαστικό και με συμβολισμό!

    Μπαίνεις, δηλώνεις, πληρώνεις και μ’ αυτό το QR Code κυκλοφορείς κάθε μήνα. Τα χρήματα αυτά ας επιδοτήσουν τα ΜΜΜ υπέρ των πραγματικά φτωχών που έχουν ανάγκη: Των μεροκαματιάρηδων, των φοιτητών, των χαμηλόμισθων υπαλλήλων του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα. Που θα οδηγήσει το περιβαλλοντικό τέλος; Κάποια στιγμή θα κάνει ταμείο ο «δεν έχω, αλλά ΙΧ έχω» και είτε θα αλλάξει προτεραιότητες στη ζωή, είτε θα στραφεί σε ένα πιο σύγχρονο και πιο οικονομικό όχημα.

    Θεωρώ αδιανόητο ότι δίνεται εξαίρεση στα κρατικά αυτοκίνητα. Από κει έπρεπε να αρχίσει ο περιορισμός: Ότι κρατικό ρυπαίνει δεν μπαίνει στο πράσινο Δακτύλιο, ανανεώστε το στόλο. Θεωρώ αδιανόητο ότι κόβουν τα IX προδιαγραφών Euro 5 κάτω από 120gr CO2/km (ορθώς) και αφήνουν ταξί (Euro 1 και Euro 2). Θεωρώ αδιανόητο ότι δεν υπόκεινται σε περιορισμό ρύπων τα αστικά λεωφορεία, τα επαγγελματικά φορτηγά και άλλα πολλά. Θεωρώ αδιανόητο να επιτρέπεται σε ανθρώπους που θέλουν να διαδηλώσουν (ορθώς) να κλείνουν το δρόμο με αποτέλεσμα να στραγγαλίζεται η κυκλοφορία να δηλητηριάζεται η ατμόσφαιρα με υπέρογκους ρύπους και να επηρεάζεται αρνητικά η ζωή όσων κινούνται στο κέντρο της πόλης. Αναφαίρετο το δικαίωμα της διαδήλωσης, αναφαίρετο και το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης – μετακίνησης. Που είναι σ’ αυτή την περίπτωση οι «προστάτες» του φτωχού; Δεν ταλαιπωρείται τότε; Οποία υποκρισία!

    Ο νέος πράσινος Δακτύλιος θα αποτύχει παταγωδώς. Μάλιστα το πρόβλημα της κυκλοφορίας και κατ’ επέκταση των ρύπων θα ενταθεί γιατί όλοι θα βάλουν σε κυκλοφορία το σαραβαλάκι που παρόπλισαν ή θα αποκτήσουν ένα με λίγες εκατοντάδες ευρώ ώστε να μπαίνουν κάθε μέρα κέντρο. Το μόνο παρήγορο είναι πως θεωρητικά ο έλεγχος των εξαιρέσεων θα γίνεται με ψηφιακό πιστοποιητικό παρόμοιο με αυτό του εμβολιασμού. Τώρα όσον αφορά στις εξαιρέσεις καλό θα είναι να υπάρξει μέριμνα και για όσους συναδέλφους εργάζονται σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης με έδρα εντός Δακτυλίου και πραγματικά χρειάζονται το ΙΧ για το ρεπορτάζ καθημερινά. Δεν είμαι ανάμεσα σ’ αυτούς, προς αποφυγή παρεξηγήσεων.

    Διαβάστε επίσης:

    Δακτύλιος: Όριο και ωράρια-Ποιοι κινούνται ελεύθερα

    Ford: Επένδυση 272 εκατ. ευρώ στη Βρετανία



    ΣΧΟΛΙΑ