• Πού θα πάει τώρα η μετοχή της Πειραιώς, πώς οι Ελληνάρες πιάστηκαν στον ύπνο, το ράλι της ΔΕΗ, τι έγινε με τις Ιπποδρομίες, η ακριβή ζωή της Ιταλίδας manager και η Σδούκου

    Χωρίς να θέλω να περιαυτολογήσω, πρέπει να παραδεχτείτε ότι Wiseman ήταν ο πρώτος που κατάλαβε, τι ακριβώς θα γίνει με το placement της Τράπεζας Πειραιώς

    image

    Περιεχόμενα

    Οι 9

    Αγαπητοί αναγνώστες, χθες ο DAX στη Γερμανία δεν κατάφερε να κρατήσει τις 17.000 μονάδες και τελικά έκλεισε στις 16.973 μονάδες με οριακά κέρδη.

    Επίσης ο DOWJONES έκλεισε με κέρδη  στις 38.467 μονάδες.

    Στην Αθήνα τώρα, 9 μετοχές έδειξαν τη δύναμή τους.

    Οι μετοχές που έκαναν ράλι και υψηλά 52 εβδομάδων ήταν της Πειραιώς, της Δομικής Κρήτης, της Έκτερ, της Ιντεάλ, της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ και κλασσικά τα 4 ΜΕΖΖ, η κούρσα των οποίων δεν φαίνεται να σταματάει.

    Επειδή με ρωτάνε πολλοί για τα MEZZ, η απάντηση είναι ότι δεν έχω άποψη.

    Προφανώς πρόκειται για ξεκάθαρη κερδοσκοπία από συγκεκριμένα lobby που κάνουν παιχνίδι.

    Δεν είναι απίθανο να πάνε και υψηλότερα.

     

    Πειραιώς: Το ράλι, τα 4 ευρώ, το μοντέλο Εθνικής και πώς οι Ελληνάρες πιάστηκαν στον ύπνο

    Χωρίς να θέλω να περιαυτολογήσω, πρέπει να παραδεχτείτε ότι Wiseman ήταν ο πρώτος που κατάλαβε, τι ακριβώς θα γίνει με το placement της Τράπεζας Πειραιώς.

    Ότι δηλαδή θα ακολουθηθεί «μοντέλο Εθνικής Τράπεζας».

    Σας το είχαμε γράψει πρώτοι στις 15 Ιανουαρίου.

    Εκείνη την ημέρα ο Wiseman είχε τίτλο «ο Κ1 και η Πειραιώς» και σας εξηγούσαμε πώς ακριβώς το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) θα διαθέσει περίπου το 20-22% των μετοχών της συστημικής τράπεζας.

    Επίσης, δεν είναι τυχαίο ότι τις τελευταίες ημέρες επαναλαμβάνουμε συνεχώς (σας το επισημάναμε και χθες το πρωί στην εισαγωγή του Wiseman) ότι τα hot stories της αγοράς θα είναι η μετοχή της Πειραιώς ΠΕΙΡ 1,53% 3,98 και η IPO του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών.

    Χθες λοιπόν, φάνηκε ξεκάθαρα στο ταμπλό ότι ακολουθείται το μοντέλο της Εθνικής.

    Η μετοχή της Πειραιώς ξάφνιασε πολλούς, καθώς από νωρίς το πρωί φάνηκε η «άγρια δύναμή της».

    Ξένοι «σκούπιζαν» την προσφορά, ενώ οι Ελληνάρες πουλούσαν, πιθανότητα για να συγκεντρώσουν ρευστότητα για την επικείμενη IPO του ΔΑΑ.

    Οι ξένοι, που δεν έχουν προβλήματα ρευστότητας, τους έπιασαν στον ύπνο.

    «Σκούπιζαν» την προσφορά σαν «ζεστό ψωμί».

    Στις 12:30 το μεσημέρι η μετοχή έσπασε το φράγμα των 3,60 ευρώ που ήταν και το υψηλό των τελευταίων 52 εβδομάδων.

    Παρά, όμως, το ρεκόρ η μετοχή συνέχισε απτόητη.

    Με αποτέλεσμα στις 17:20 στο auction να κλείσει στα 3,648 ευρώ με κέρδη 4,53% και όγκο συναλλαγών 5,24 εκατ. χαρτιά.

    Ο όγκος συναλλαγών δείχνει ξεκάθαρα το αγοραστικό επιθετικό ενδιαφέρον ξένων κεφαλαίων.

    Ακόμα υψηλοτέρα οδηγήθηκε το συμβόλαιο ΠΕΙΡ2403 που έκλεισε στα 3,67 ευρώ.

    Φυσικά με την αγορά των συμβολαίων ασχολούνται αποκλειστικά οι Έλληνες παίκτες.

    Τώρα το μέγα ζητούμενο είναι σε ποιο ακριβώς σημείο θα γίνει το placement.

    Εμείς εδώ και περίπου 20 ημέρες σας είχαμε πει ότι η βάση είναι τα 3,30-3,40 ευρώ.

    Προσέξτε λοιπόν.

    Όπως θυμάστε, το placement στην Εθνική Τράπεζα έγινε στην τιμή των 5,30 ευρώ.

    Δηλαδή στο 0,70 P/B (price to book).

    Αυτή τη στιγμή η τιμή της μετοχής της Πειραιώς είναι μια ανάσα από το 0,70 P/B.

    Για να το φτάσει αυτό το επίπεδο θα πρέπει η τιμή της να αγγίξει τα 3,80 ευρώ.

    Δηλαδή, μόλις 0,15 ευρώ υψηλοτέρα από τα χθεσινά επίπεδα.

    Εάν λοιπόν το placement γίνει στο 0,70 price to book σημαίνει ότι στο ταμπλό, με ένα λογικό premium 5-6%, η μετοχή θα πρέπει να αγγίξει ή ακόμα να υπερβεί το φράγμα των 4 ευρώ.

     

    ΔΕΗ: Πού θα πάει;

    Η Optima Bank εκτιμά ότι η μετοχή της ΔΕΗ θα πρωταγωνιστήσει το 2024 και την τοποθετεί στις κορυφαίες επιλογές της για τη φετινή χρονιά.

    «Καταλήγουμε σε μια αξία του ομίλου της ΔΕΗ στα 13,16 δισ. ευρώ και μετά την αφαίρεση του αναμενόμενου καθαρού δανεισμού για το 2024 ύψους 5,94 δισ. ευρώ, καθώς και της λογιστικής αξίας των μειοψηφιών (49% συμμετοχή στον ΔΕΔΔΗΕ), εξάγουμε τιμή-στόχο τα 17,40 ευρώ με 45% περιθώριο ανόδου και σύσταση “αγοράς”.

    Σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της, η ΔΕΗ ΔΕΗ 1,59% 11,48 εμφανίζεται βαθιά υποτιμημένη σε δείκτη EV/EBITDA για τα έτη 2024-2025 (έκπτωση περίπου 29-39%)», υπολογίζει ο επικεφαλής ανάλυσης της Optima Bank, Νέστορας Κάτσιος.

    «Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική, αντιμετώπισε πολύ δύσκολες συνθήκες τα τελευταία 2-3 χρόνια.

    Η εκτίναξη του κόστους του φυσικού αερίου και του πετρελαίου οδήγησε τις τιμές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε πρωτοφανή επίπεδα το 2022».

     

    Ελληνικές Ιπποδρομίες: Θηριώδεις ζημιές

    Αγαπητοί αναγνώστες, εδώ και πολλά χρονιά είχα την απορία γιατί υπάρχουν ακόμα Ελληνικές Ιπποδρομίες.

    Στις business όσα λεφτά και να έχεις, η χρυσή στρατηγική είναι το stop loss.

    Δηλαδή σταματάω να χάνω και κλείνω το ζημιογόνο unit.

    Πρακτικά δεν μου προξένησε καμιά εντύπωση η εξέλιξη να σταματήσουν οι ελληνικές ιπποδρομίες στο Μαρκόπουλο.

    Η υπόθεση ούτε καινούργια ήταν, ούτε κάτι «ξαφνικά» προέκυψε στην πορεία.

    Απλά ήρθε νομοτελειακά το πλήρωμα του χρόνου.

    Κοιτώντας από περιέργεια τους ισολογισμούς του τότε κρατικού ΟΔΙΕ, διαπιστώσαμε ότι οι συνολικές ζημιές της εταιρείας είχαν ξεπεράσει τα 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις είχαν ξεπεράσει τα 280 εκατομμύρια ευρώ.

    Μιλάμε δηλαδή για μισό δισεκατομμύριο ευρώ, που μάλιστα βάρυναν τον Έλληνα φορολογούμενο.

    Δεν ξέρω εάν θυμάστε και την υπόθεση  του 2012 όταν συνελήφθη ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΔΙΕ, Αλέξανδρος Ζαχαρής, για οφειλές ύψους 84 εκατομμυρίων ευρώ προς το Δημόσιο.

    Και όλα αυτά γιατί: για μια δραστηριότητα με υπέρογκα κόστη και μηδαμινά έσοδα.

    Ακόμα και όταν άλλαξε σελίδα ο ιππόδρομος το 2016 και έγινε ιδιωτική υπόθεση ο τζίρος δεν ξεπέρασε τα 35 εκατομμύρια και τα μικτά έσοδα τα 8 εκατομμύρια ευρώ (GGR), και μάλιστα όταν τα 2/3 αυτών των εσόδων προέρχονται από ξένες ιπποδρομίες.

    Δηλαδή μιλάμε για 2,3 εκατομμύρια ευρώ έσοδα ή 0,030% της συνολικής αγοράς παιγνίων σύμφωνα με τα επίσημα  στοιχεία της ΕΕΕΠ.

    Αυτό σημαίνει ότι υπήρξε έντονη και μη αναστρέψιμη αδιαφορία των πελατών από τις ελληνικές κούρσες, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις παγερά άδειες, χωρίς θεατές εξέδρες στο Μαρκόπουλο.

    Η ιδιωτική εταιρεία από το 2016 μέχρι το 2023 έχει υποστεί ζημιές 100 εκατομμυρίων ευρώ, έχοντας επενδύσει και 32 εκατομμύρια για την ανάπτυξη των ιπποδρομιών που δυστυχώς δεν επήλθε ποτέ, δεδομένου ότι σήμερα υπάρχουν μερικές δεκάδες ενεργά άλογα στον ιππόδρομο.

    Άλλωστε η σύμβαση παραχώρησης δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνείας: Ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να σταματήσει τις ελληνικές ιπποδρομίες εάν ο αριθμός των αλόγων που είναι εγγεγραμμένα στη Φίλιππο Ένωση πέσει κάτω από 300 κατά μέσο όρο για δύο συνεχόμενα έτη.

    Αυτό πάντως που έχει ενδιαφέρον είναι ότι οι Ιπποδρομίες Α.Ε. δεν άφησαν τους εργαζόμενους τους στην τύχη τους, καθώς τους προσφέρει ένα πακέτο στήριξης βάσει της εργασιακής τους κατάστασης.

    Επίσης, παρόλο που δεν είναι υπάλληλοί της, στους αναβάτες και τους αναβάτες προπόνησης η εταιρεία προσέφερε μέσα στήριξης.

     

    Οι νέες business των IKEA – Fourlis

    Μια μεγάλη επένδυση ανακοινώθηκε χθες από τον διεθνή όμιλο ΙΚΕΑ σε συνεργασία με τον όμιλο Fourlis.

    Μάλιστα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε το πρωί στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Πρόεδρο του ομίλου FOURLIS Βασίλη Φουρλή και τον Andrea Colzani, Category Distribution Manager του ομίλου Inter IKEA.

    Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ανακοινώθηκε η απόφαση του ομίλου Inter IKEA να επενδύσει στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τον όμιλο FOURLIS, για τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου διεθνούς κέντρου διανομής προϊόντων, εμβαδού 50.000 τετραγωνικών μέτρων.

    Η νέα μονάδα θα κατασκευαστεί στον Ασπρόπυργο, θα εφοδιάζεται μέσω και του λιμανιού του Πειραιά και θα εξυπηρετεί τις αγορές της ανατολικής Μεσογείου, καλύπτοντας σε πρώτη φάση τις ανάγκες των καταστημάτων IKEA στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Ιορδανία, στο Ισραήλ και στην Κύπρο.

    Στόχος είναι μελλοντικά να υποστηρίζει κι άλλες χώρες, όπως η Αίγυπτος.

    Σύμφωνα με το Μέγαρο Μαξίμου, επισημάνθηκαν επίσης τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η Ελλάδα ως περιφερειακός κόμβος, χάρη στις υποδομές που διαθέτει και στη στρατηγική γεωγραφική θέση της, ενώ τονίστηκε ότι παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον στο εξωτερικό για επενδύσεις στη χώρα μας στον κλάδο της διαμετακόμισης και αποθήκευσης.

    Η επένδυση στον Ασπρόπυργο έχει προϋπολογισμό της τάξης των 70 εκατομμυρίων ευρώ.

    Στο νέο διεθνές κέντρο διανομής θα δημιουργηθούν περίπου 100 μόνιμες θέσεις εργασίας, περιλαμβανομένων θέσεων υψηλής ειδίκευσης στα πεδία της μηχανογράφησης, της ανάλυσης δεδομένων, των logistics και της τεχνητής νοημοσύνης.

     

    Στα κρύα των λουτρών Καϊάφα η νέα ηγεσία της ΕΤΑΔ

    Μου φαίνεται ότι η νέα ηγεσία που τοποθετήθηκε τον Δεκέμβριο στην πολύπαθη Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), και αναφέρομαι στη Διευθύνουσα Σύμβουλο Ηρώ Χατζηγεωργίου,  έκανε ποδαρικό με το αριστερό.

    Όπως με ενημέρωσαν, πριν από λίγες ημέρες κοινοποιήθηκε η απόφαση της Γενικής Γραμματείας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης να σφραγιστούν τα Ιαματικά Λουτρά Καϊάφα, διότι δεν είχε εκδοθεί νέο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (ΕΣΛ) και Πιστοποιητικό Καλής Λειτουργίας.

    Ο φάκελος που έχει υποβληθεί έχει σοβαρές ελλείψεις, όπως για παράδειγμα τα αποτελέσματα των μικροβιολογικών αναλύσεων (οι οποίες προφανώς δεν έχουν γίνει) αλλά και τη βεβαίωση της υγειονομικής υπηρεσίας.

    Θα μου πείτε δεν είναι η πρώτη δημόσια εταιρεία που παρατηρούνται τέτοια ευτράπελα.

    Δυστυχώς θα συμφωνήσω.

    Το οξύμωρο, όμως στην περίπτωση αυτή είναι ότι ο Διευθυντής Επιχειρηματικών Μονάδων, Κωσταντίνος Αγγελόπουλος, ο οποίος είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος, όπως μου μεταφέρουν προαλείφεται να αναλάβει και άλλη Διεύθυνση, αυτή της Αξιοποίησης Περιουσίας.

    Η σφράγιση, όπως μου λένε, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 28.02.2024, αν μέχρι τότε δεν προσκομιστούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

     

    «Πράσινο φως» από Σταϊκούρα για έργα 700 εκατ. ευρώ

    Στο επόμενο στάδιο προχωρούν δύο διαγωνισμοί για ΣΔΙΤ αξίας περίπου 700 εκατ. ευρώ που διεκδικούν οι τέσσερις μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, με τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σταϊκούρα, να δίνει το «πράσινο φως» με δύο αποφάσεις που εκδόθηκαν στις 30 Ιανουαρίου.

    Η πρώτη εξ αυτών, αφορά το ΣΔΙΤ Θεσσαλονίκη-Έδεσσα αξίας 444 εκατ. ευρώ, καθώς συγκροτήθηκε η ομάδα για το πρώτο στάδιο της Β’ Φάσης.

    Κατά τη διάρκεια αυτού, τα τέσσερα ενδιαφερόμενα σχήματα, που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο ΑΒΑΞ, η Intrakat και η συμμαχία των Mytilineos-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, θα προχωρήσουν σε διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το τελικό τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου, για να υποβάλουν στη συνέχεια τις τελικές προσφορές τους.

    Το δεύτερο έργο που προχωρά είναι ο οδικός άξονας Δράμα-Αμφίπολη, αξίας 248 εκατ. ευρώ.

    Το έργο αφορά τον οδικό άξονα Δράμα-Αμφίπολη, τον οποίο διεκδικούν οι ίδιοι μνηστήρες, με τον υπουργό να δίνει το «οκ» για τη εκκίνηση της Β’ Φάσης, δηλαδή της διαπραγμάτευσης για το τελικό αντικείμενο.

     

    ΔΕΔΔΗΕ: «Μπόνους» θα δώσει ο Τάσος Μάνος

    Σε τροποποίηση του καταστατικού του προχώρησε ο ΔΕΔΔΗΕ υπό τον Τάσο Μάνο αναφορικά με τον τρόπο διανομής των κερδών του.

    Με αυτή λοιπόν, η Γενική Συνέλευση μπορεί με απόφασή της να εγκρίνει τη διανομή κερδών της εταιρείας κατά τα σχετικώς προβλεπόμενα στο κείμενο νομικό πλαίσιο στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, στα στελέχη και στους εργαζόμενους της εταιρείας.

    Να σας θυμίσω ότι στο 9μηνο του 2023, τα κέρδη του ΔΕΔΔΗΕ ήταν 407 εκατ. ευρώ, έναντι 295 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2022.

    Μάλιστα, αυτή η εντυπωσιακή αύξηση κερδών (επιπλέον 112 εκατ. ευρώ σε έναν χρόνο), προέκυψε ενώ η ζήτηση ηλεκτρισμού στη χώρα ήταν μειωμένη κατά 3,5% στο 9μηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

    Η αύξηση της κερδοφορίας του μονοπωλίου που λέγεται ΔΕΔΔΗΕ αποδίδεται απ’ τη ΔΕΗ σε «ανάκτηση ποσών των προηγούμενων ετών, η οποία ξεκίνησε το 2ο τρίμηνο του 2023».

     

    «Σε θέση» μάχης για το νέο «βουλευτικό αυτοκίνητο» οι εθνοπατέρες

    Μεγάλο το άγχος που περνούν οι βουλευτές για το νομοσχέδιο που θεσμοθετεί τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, όμως υπάρχει ακόμη μεγαλύτερο άγχος για ένα θέμα που δεν φαντάζεστε.

    Η στήλη μαθαίνει ότι οι περισσότεροι βουλευτές αγωνιούν για το… αυτοκίνητο που θα πάρουν, καθώς λήγουν οι συμβάσεις leasing και θα γίνει ανανέωση του βουλευτικού στόλου.

    Κάποιοι μάλιστα εθνοπατέρες πηγαίνουν στη Βουλή κρατώντας μπροσούρες εταιρειών αυτοκινήτων και ρωτούν για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του Ι.Χ. που θα πάρουν.

    Το αστείο, πάντως, της υπόθεσης είναι ότι το πάρκινγκ της Βουλής έχει γεμίσει με αυτοκίνητα συγκεκριμένης, ιδιαίτερα ακριβής μάρκας.

    Όμως, ρωτώντας μάθαμε ότι τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα – Range Rover – το κόστος των οποίων ξεπερνά τα 50 χιλιάδες ευρώ (το λιγότερο), είναι… κατασχεμένα τα οποία δίνονται στους βουλευτές.

    Όσο να πεις, έχει την πλάκα του βουλευτές να κυκλοφορούν με αυτοκίνητα που κατασχέθηκαν από παράνομους ή από οφειλέτες.

     

    Πίθος των Δαναΐδων η ΕΒΓΑ για την οικογένεια  Φιλίππου

    Για άλλη μια φορά βάζει το χέρι στην τσέπη η οικογένεια του μακαρίτη Κυριάκου Φιλίππου, για τη στήριξη της EMFI, δηλαδή της πρώην  ΕΒΓΑ, το σήμα και τα ψυγεία παγωτού της οποίας εξαγόρασε το 2011 η Ελαΐς-Unilever.

    Η διοίκηση λοιπόν της EMFI, με πρόεδρο τον Αθανάσιο Κύρο Φιλίππου, προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 5,5 εκατ. ευρώ.

    Η ολική καταβολή της αύξησης, που αποφασίστηκε από τη γενική συνέλευση των μετόχων, πραγματοποιήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου 2023.

    Δεν είναι η πρώτη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για την εταιρεία που γράφει ζημιές τα τελευταία δύο χρόνια τουλάχιστον, όπως προκύπτει από τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις.

    Στις 25 Σεπτεμβρίου 2023 αποφάσισε την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 3,063 εκατ. ευρώ – όσες περίπου ήταν και οι ζημιές του 2022 – και στις 30 Ιουνίου του 2023 η γενική συνέλευση των μετόχων αποφάσισε άλλη μια αύξηση ύψους 3,99 εκατ. ευρώ.

    Και για να πάμε πιο πίσω, και το 2022 η EFMI είχε κάνει ακόμη μία αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 5,1 εκατ. ευρώ.

    Όπως προκύπτει από τους ισολογισμούς της τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία σωρεύει ζημιές.

    Το 2022 έγραψε 3,58 εκατ. ευρώ από ζημιές 4,04 εκατ. ευρώ το 2021 και οι καθαρές συνολικές ζημιές διευρύνθηκαν στα 3,714 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3,658 εκατ. ευρώ.

    Η  εταιρεία είχε πωλήσεις το 2022 38,03 εκατ. ευρώ από 32,29 εκατ. ευρώ το 2021 (+17,8%).

    To 52,7% του συνολικού της τζίρου, δηλαδή τα 20 εκατ. ευρώ, αφορούν πωλήσεις προς τη Unilever για την οποία παράγει φασόν παγωτό στις εγκαταστάσεις της.

     

    Πιο μπλε από σήμερα τα νέα τιμολόγια ρεύματος

    Σήμερα υπογράφεται και τίθεται σε ισχύ η υπουργική απόφαση του ΥΠΕΝ που θα προβλέπει ότι μπορούν να ενταχθούν στην κατηγορία των μπλε τιμολογίων και τα τιμολόγια που δίνουν σταθερή τιμή ενέργειας  για 6 ή για 8 μήνες.

    Μέχρι τώρα στην κατηγορία των μπλε τιμολογίων εντάσσονταν μόνο τα σταθερά τιμολόγια διάρκειας 12 μηνών.

    Την ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα να προσφέρονται και ολιγόμηνα σταθερά τιμολόγια ανέδειξε η επιτυχία του 8μηνου σταθερού τιμολογίου της Φυσικό Αέριο, που βγήκε στην αγορά πριν 3 εβδομάδες με τιμή 12,3 ευρώ η κιλοβατώρα, κερδίζοντας την προτίμηση των καταναλωτών.

    Κίνηση που προκάλεσε βέβαια και έντονες αντιδράσεις των υπόλοιπων εταιρειών, που δεν τόλμησαν να βγάλουν ένα τιμολόγιο που δεν εντασσόταν στη ρύθμιση για τις κατηγορίες τιμολογίων.

    Πλέον, μετά την επίσημη θεσμοθέτηση των ολιγόμηνων σταθερών τιμολογίων, αναμένεται και άλλες εταιρείες να βγάλουν αντίστοιχα και πιο ελκυστικά τιμολόγια σταθερά για έξι ή οκτώ μήνες, ρίχνοντας τις τιμές και ανεβάζοντας τον ανταγωνισμό.

     

    Λεωφορεία: Προς υπογραφή η σύμβαση με την IVECO – Υποτονικό το ενδιαφέρον για τον ΟΑΣΑ

    Προχωρούν οι δύο διαγωνισμοί του Υπουργείου Υποδομών για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καθώς βγήκε «λευκός καπνός» από τον ΟΑΣΑ για  τον διαγωνισμό που αφορά στην εξυπηρέτηση των 62 γραμμών και την προμήθεια 100 λεωφορείων φυσικού αερίου από την IVECO.

    Ξεκινώντας από τον μεγαλύτερο σε αξία διαγωνισμό που είναι αυτός του ΟΑΣΑ, καθώς ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ, έχω να σας αναφέρω ότι το ενδιαφέρον ήταν υποτονικό καθώς υπεβλήθη μόνο μία προσφορά.

    Αυτή προήλθε από την κοινοπραξία των ΚΤΕΛ Κορίνθου, Άργους, Θήβας, Σαλαμίνας και Χανίων, που συνεργάζεται με τα τουριστικά γραφεία Maroulis Travel και Smime Acadimos (Panolympia).

    Να σας θυμίσω ότι ο εν λόγω διαγωνισμός αποτελεί τη λύση στην επέκταση των συμβάσεων προς τα ΚΤΕΛ Αττικής, η οποία έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2020 και έχει προσκρούσει αρκετές φορές στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

    To Υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να μη μείνει η Αττική χωρίς λεωφορεία, εξέδωσε τον περασμένο Δεκέμβριο τροπολογία που επιτρέπει τις απευθείας αναθέσεις.

    Από την άλλη πλευρά, στην τελική ευθεία των υπογραφών μπαίνει ο διαγωνισμός για την προμήθεια 100 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) που θα φέρει στη χώρα μας η IVECO, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» για τη σύμβαση αξίας 43 εκατ. ευρώ.

     

    Η κα Morgante (ΔΕΠΑ Υποδομών), τα πανάκριβα κτίρια που νοικιάζονται και τα επώνυμα ρεστοράν…

    Για τη δράση των Ιταλών της Italgas που έχουν εξαγοράσει τη ΔΕΠΑ Υποδομών (δηλαδή τα δίκτυα πόλης φυσικού αερίου σε Αττική-Θεσσαλονίκη) σας έχω γράψει ήδη.

    Η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά από την εξαγορά της από τον όμιλο Italgas, και για να λειτουργεί καλύτερα, προχώρησε σε συγχώνευση μέσω απορρόφησης της ΕΔΑ ΘΕΣΣ και της ΕΔΑ Αττικής, αμφότερες θυγατρικές του ομίλου ΔΕΠΑ Υποδομών, στη ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Διανομής Αερίου Α.Ε.).

    Αφεντικό  στην Ελλάδα είναι η κα Barbara Morgante, CEO της ΔΕΠΑ Υποδομών, ενώ μία άλλη Ιταλίδα η κα Francesca Zanninotti, είναι η CEO της θυγατρικής ΔΕΔΑ.

    Πολλές τελικά οι Ιταλίδες που παρεπιδημούν στη χώρα μας, όπως η γνωστή και μη εξαιρετέα κα Ρίτα Γκάλλι, αλλά και η Πρέσβειρα της Ιταλίας στη χώρα μας, η εξαιρετικά δραστήρια κα Πατρίτσια Φαλτσινέλι.

     

    Το κλίμα και η ζωή της Αθήνας μαγνητίζουν Ιταλούς και Ιταλίδες

    Αναφορικά με την κα Morgante, μάλλον αγάπησε τόσο τη χώρα μας που αποφάσισε να νοικιάσει εδώ και λίγους μήνες πανάκριβα και τεράστια γραφεία στη Λεωφόρο Μεσογείων, επιφάνειας 5.500 τ.μ. για να χωράνε όλοι… άνετα!

    Για να καταλάβετε, είναι τα γραφεία που νοίκιαζε το παλιό MEGA που είχε τριπλάσιο κόσμο από τη ΔΕΠΑ Υποδομών.

    Θα μου πείτε ιδιωτική εταιρία είναι ό,τι θέλει κάνει και λογαριασμό δεν δίνει.

    Νοικιάζει πανάκριβα γραφεία για προσωπικό που δεν έχει, ενώ και τα στελέχη της που παρεπιδημούν στην πρωτεύουσα δεν χάνουν ευκαιρία να τριγυρνούν σε πανάκριβα ρεστοράν και επώνυμα κλαμπ της Αθήνας, προφανώς με τα έξοδα καλυμμένα από την εταιρεία.

    Ενίοτε τους βλέπουν και σε πρώτα τραπέζια σε ακριβά κοσμικά κέντρα.

    Να θυμίσω πως τα πρώτα τραπέζια στις μεγάλες πίστες με τις φίρμες κοστίζουν από 5.000 ευρώ (ολογράφως: πέντε χιλιάδες ευρώ) και πάνω ανεξαρτήτως κατανάλωσης!

    Ελπίζω να μην τους πληρώνει και τις φιλότιμες «λουλουδούδες» η εταιρεία.

     

    …αλλά και τα δίκτυα που δεν κατασκευάζονται…

    Όλα αυτά τα αποικιοκρατικά έξοδα φυσικά δεν θα έκαναν εντύπωση σε κανένα, εάν η «ιταλική» πλέον ΔΕΠΑ Υποδομών εξυπηρετούσε τη σύμβαση μεταβίβασης που υπέγραψε με το Ελληνικό Δημόσιο μέσω ΤΑΙΠΕΔ και κατασκεύαζε τα δίκτυα αερίου που είναι συμβατικά υποχρεωμένη να κατασκευάζει.

    Μαθαίνω, όμως, ότι οι παμπόνηροι Ιταλοί με διάφορες προφάσεις εν αμαρτίαις, δεν επενδύουν σε δίκτυα και περιμένουν αυξήσεις από τους καταναλωτές.

    Οι Ιταλοί έχουν ζητήσει μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) 10% για τη ρυθμιστική περίοδο 2024-2026, αλλά οι Δαγούμας-Φούρλαρης της ΡΑΑΕΥ ότι δεν προτίθενται να δώσουν τόσο υψηλό ποσοστό, αφού θα προκαλέσει μεγάλες αυξήσεις στους καταναλωτές του φυσικού αερίου.

    Η Italgas με τα στελέχη της που είναι… γλεντζέδες, επιδιώκει με τον τρόπο αυτό υψηλές αποδόσεις για τις επενδύσεις που έχει στα χαρτιά (αλλά δεν έχει κάνει φυσικά!) στη συγκεκριμένη περίοδο, αδιαφορώντας αν αυτό σημαίνει σημαντικές αυξήσεις στα τιμολόγια των καταναλωτών φυσικού αερίου.

     

    Οι υποχρεώσεις που δεν τηρούν οι Ιταλοί και τι σκέφτεται η υφυπουργός Αλεξάνδρα Σδούκου…

    Ο κλάδος Ενέργειας της Αρχής με επικεφαλής τον κο Δημήτρη Φουρλάρη, έχει απορρίψει πλήρως  τους συντελεστές που προσκόμισε η ΔΕΔΑ για την υποστήριξη του αιτήματός της.

    Παρόλα αυτά, η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε ήδη WACC 8,57% για το 2023 κατ’ εξαίρεση και στο πλαίσιο νομοθετικής ρύθμισης του ΥΠΕΝ, για να δοθεί όπως αιτιολογήθηκε δυνατότητα στην Italgas να ξεκινήσει επιτέλους  το επενδυτικό πρόγραμμα.

    Προφανώς, αυτό εκλήφθηκε εντελώς αυθαίρετα από τους πανέξυπνους γείτονες ως αποδοχή για ακόμη μεγαλύτερο WACC.

    Η ΔΕΔΑ έχει υποχρέωση επενδύσεων ύψους 800 εκατ. ευρώ ως το 2027, ενώ στην επόμενη ρυθμιστική περίοδο, 2027-2030, προβλέπεται να καθιερωθεί ενιαίο τιμολόγιο για τους χρήστες του δικτύου διανομής σε όλες τις περιοχές όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος της Italgas.

    Σήμερα, η ΔΕΔΑ διαχειρίζεται περί τα 7.700 χλμ. δικτύου και εξυπηρετεί περισσότερους από μισό εκατομμύριο πελάτες.

    Οι πελάτες στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία θα δουν πολύ αυξημένα τέλη χρήσης δικτύου ως και 31%, και έως 56% σε ορισμένες περιοχές της υπόλοιπης χώρας, εφόσον γίνει αποδεκτή από τη ΡΑΑΕΥ η πρόταση της ΔΕΔΑ για την αναπροσαρμογή τους.

    Όταν, δε, εφαρμοστεί το ενιαίο τιμολόγιο από το 2027, οι πελάτες της ΔΕΔΑ θα χρηματοδοτήσουν με υψηλές αυξήσεις στους λογαριασμούς τους την επέκταση των δικτύων της εταιρείας.

    Αλήθεια τι λέει το ΥΠΕΝ και ιδιαίτερα η υφυπουργός κα Αλεξάνδρα Σδούκου που έχει δώσει σκληρές μάχες και γνωρίζει καλά το θέμα, αλλά επίσης έχει διαπιστώσει και τη συμπεριφορά των Ιταλίδων μάνατζερ;

     

    «Πατάει γκάζι» στα έργα αποθήκευσης με μπαταρίες η Σδούκου

    Μια που αναφέρθηκα στην υφυπουργό ΥΠΕΝ, να σας αναφέρω ότι η Αλεξάνδρα Σδούκου έχει ανεβάσει ταχύτητα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

    Για παράδειγμα, χθες, κάλεσε τις εταιρείες που πέτυχαν στον πρώτο διαγωνισμό για μπαταρίες, που έγινε τον Ιούλιο 2023.

    Ανάμεσά τους, υψηλόβαθμα στελέχη κάποιων «γνωστών» της ενεργειακής αγοράς, όπως η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και η Ιντρακάτ, αλλά και κάποια new entries, όπως η AVIS.

    Το μήνυμα που τους μετέφερε, όπως μου είπαν, ήταν «Τρέξτε τα έργα, διότι τα περιθώρια καθυστερήσεων δεν υπάρχουν».

    Στη συζήτηση που έγινε, η Υφυπουργός ζήτησε να εντοπιστούν όλα τα πιθανά σημεία που η διαδικασία μέχρι τη λειτουργία των πρώτων αυτών 400 MW μπαταριών μπορεί να «κολλήσει».

    Ζήτησε δε -και πέτυχε- να δεσμευτούν όλοι, τόσο οι θεσμικοί φορείς όσο και οι ιδιώτες επενδυτές, πως θα κάνει ο καθένας ό,τι χρειαστεί για να προχωρήσουν τα έργα έγκαιρα.

    Η ανάγκη για ταχύτητα στην κατασκευή και λειτουργία των έργων αυτών δεν είναι φυσικά «παραξενιά» της Σδούκου, αλλά οφείλεται στα οφέλη του Συστήματος από τις μονάδες αποθήκευσης.

    Πράγματι, οι μπαταρίες θα δώσουν τεράστια «ανάσα» στον Διαχειριστή για να απορροφήσει περισσότερες ΑΠΕ με ταχύτερους ρυθμούς, απελευθερώνοντας «ηλεκτρικό χώρο».

    Ταυτόχρονα, όμως, θα δώσουν και ώθηση στην οικονομία, καθώς είναι έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης  (όπου συνολικά έχουν ενταχθεί 1000 MW μπαταριών και επιδοτούνται με 280 εκατομμύρια ευρώ περίπου).

    Διπλό λοιπόν το όφελος, γι’ αυτό και η βιασύνη.

     

    Αποποίηση ΕυθύνηςΤο περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.